Przejdź do głównej zawartości

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?






Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy?
Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałabym zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony.

Po co zaproponowałam Tydzień Uczniowskiej SuperMocy?
Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie?  
Długo czekaliście na odpowiedzi?
A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem?
I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi?
Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2).
Poprzez akcję Tydzień Uczniowskiej SuperMocy chciałabym bardzo, aby to się zmieniło, aby każdy uczeń poznał swoją moc, swoją mocną stronę. Chciałabym, aby na hasło „moja mocna strona” w sali lekcyjnej nie panowała cisza, podczas której będziemy słyszeć brzęczenie muchy, a uczniowie nie robili zdziwionej miny, jakby ktoś prosił o podanie równania reakcji, w której powstaje aldehydtrifosfoglicerynowy. 

Dlaczego powinniśmy zorganizować Tydzień Uczniowskiej SuperMocy?
Na podstawie wielu przeprowadzonych zajęć, licznych moich obserwacji, częstych rozmów z uczniami, zauważyłam, że uczniowie bardzo często mają problem ze sprecyzowaniem swoich mocnych stron. Dlaczego? Być może ich nie znają, być może nie potrafią ich sprecyzować, a być  może boją się reakcji rówieśników podczas mówienia o swoich mocnych stronach, aby nie zostali wyśmiani? Być może, uczniowie mają problem z mówieniem o swoich mocnych stronach, a z łatwością mówią o słabych, gdyż od najmłodszych lat słyszą, co im się nie udaje, jakie popełniają błędy, jakie ponieśli porażki, co trzeba poprawić. Niestety, rzadko słyszą co zrobili dobrze, że mogą odnieść sukces, że są wyjątkowi, świetni, niestety rzadko słyszą pochwały (nie tylko w szkole, ale i w rodzinnym domu).

Dlaczego ważne jest, aby każdy znał swoje mocne strony? Bo warto wiedzieć, na czym można oprzeć swój życiowy fundament, na jakie cechy własnego charakteru można liczyć, na jakie umiejętności można postawić, podczas mierzenia się z nowymi zadaniami i różnymi sytuacjami, często trudnymi i stresującymi. Dzięki wiedzy o swoich mocnych stronach możemy precyzyjnie określić swoje możliwości i podołać wyzwaniu. Wiedza o mocnych stronach dodaje skrzydeł, unosi, podnosi na duchu – powoduje, że mocno wierzymy w siebie i dużo łatwiej pokonujemy własny strach i stres. Wykorzystywanie swoich mocnych stron, gdy się coś robi całym sercem, gdy się robi to co się kocha, w co się wierzy, do czego jest się stworzonym, sprawia ogromną radość, daje satysfakcję oraz mega wielkie poczucie spełnienia (nawet, gdy coś się nie powiedzie, to i tak ma się poczucie, że było warto spróbować). Poza tym, jeżeli bardziej skupiamy się na swoich mocnych stronach, to częściej o nich myślimy i zauważamy je, mamy więc szanse na ich doskonalenie i rozwijanie, a każde szlifowanie swoich mocnych stron, może stać się podstawą do osiągnięcia życiowego sukcesu. Bazując na swoich mocnych stronach dużo łatwiej ułożyć swoją przyszłość, dokonując odpowiedniego wyboru kierunku kształcenia, a później wyboru własnej ścieżki kariery zawodowej.


Na zdjęciu, Nick Vujicic mówca motywacyjny urodzony z rzadką chorobą, znaną jako zespół tetra-amelia, czyli całkowitym wrodzonym brakiem kończyn. Na całym świecie prowadzi wykłady na temat niepełnosprawności, motywacji i wiary w siebie. 



Martin Seligman - amerykański psycholog, profesor Uniwersytetu w Pensylwanii, powiedział: „Kluczem do sukcesu i szczęścia jest wykorzystanie własnych silnych stron, a nie korygowanie wad.”

W związku z tym, że ważna jest wiedza o swoich mocnych stronach, chciałabym zaproponować wszystkim belfrom, aby od 23 marca zorganizowali w swojej szkole/klasie TUS, czyli Tydzień Uczniowskiej SuperMocy.

Cele Tygodnia Uczniowskiej SuperMocy to: lepsze poznanie siebie, uświadomienie uczniom ich mocnych stron, zaprezentowanie uczniowskich talentów, budowanie poczucia własnej wartości, wzmacnianie własnego pozytywnego wizerunku, integracja zespołu/grupy/klasy.

Miło mi, że do organizacji TUS, dołączyli cudowni belfrzy oraz wykładowcy akademiccy (już niebawem poznacie ich wszystkich).

Z okazji Tygodnia Uczniowskiej SuperMocy, wspólnie przygotowujemy e-publikację „Poznaj z nami SuperMoc”, która zawiera zbiór gier i zabaw, ćwiczeń i scenariuszy, które można przeprowadzić w swojej klasie, ze swoimi uczniami podczas lekcji wychowawczej, ale i podczas innych lekcji (biologii, historii, języka polskiego). Mamy nadzieję, że podczas kreatywnych zabaw i gier uczniowie dowiedzą się, co jest ich mocną stroną, jakie mają cechy charakteru, jakie mają umiejętności, co lubią robić, co przychodzi im z łatwością, co sprawia im radość i daje satysfakcję. Być możne dzięki zabawom, ujawnią się nowe talenty, skrywane przez uczniów. Przygotowana przez nas publikacja dostępna będzie już wkrótce (początek marca).

Cieszę się bardzo, że TUS razem ze mną organizować będzie świetna nauczycielka, SuperBelferka Katarzyna Włodkowska.

W ramach TUS chciałybyśmy namówić każdego belfra, z każdej szkoły, aby wspólnie z innymi nauczycielami i uczniami zrealizowali choć jedno z poniższych zaproponowanych zadań, choć im więcej, tym oczywiście lepiej. Wierzymy, że każdemu się uda, bo jeżeli teraz czytasz ten tekst to znaczy, że jesteś belfrem, któremu zależy na swoich uczniach i na jego rozwoju. Efekty Waszej pracy, współpracy z uczniami, pokażemy całej Polsce, na różnych forach i stronach nauczycielskich, na YouTube i wszędzie, gdzie tylko się da, bo nasi uczniowie i ich nauczyciele mają MOC.

Zadanie 1
Nagraj wraz z uczniami, krótki filmik (1-2 minuty), podczas którego uczniowie, będą mówić „Moją supermocą jest…” lub filmik, na którym uczniowie będą trzymać kartki, każdy swoją, z napisem ‘Moją supermocą jest….”. Niech każdy uwierzy w siebie, niech każdy wie, że ma supermoc i może wiele.  
Wszystkie przygotowane filmiki można przysłać na maila biologia.z.blondynka@gmail.com . Przysłane filmiki, zostaną złożone w jeden film i opublikowane na YouTube, aby stały się inspiracją dla innych.

Zadanie 2
Dajmy skrzydła naszym uczniom. Pomóżmy im uwierzyć w siebie, że mogą wzbić się wysoko i osiągnąć swój wymarzony cel. W jaki sposób? Przygotujcie makietę, ściankę, na której umieścicie wielkie skrzydła, a nad skrzydłami napis „Uwierz w siebie”. Pióra do skrzydeł powinni zrobić samodzielnie uczniowie, wypisując na nich swoje mocne strony oraz imię. Z przygotowanych piór wspólnie z uczniami zbudujcie skrzydła, duże skrzydła, przed którymi będą mogli stanąć uczniowie i zrobić sobie zdjęcie. To mają być ich skrzydła wiary we własne możliwości.
 Jeżeli nie uda się Wam zbudować wielkich skrzydeł, to oczywiście proponujemy Wam alternatywę. Poproście uczniów, aby przynieśli do szkoły swoje zdjęcia, gdzie widać ich sylwetkę. Podczas lekcji, na kartce z bloku poproście, aby uczniowie narysowali najpiękniejsze skrzydła, a później niech wkleją swoje zdjęcie pomiędzy skrzydłami.

To ja, kiedy dostałam swoje skrzydła


Zdjęcia znalezione w internecie


Zadanie 3
Stwórzcie z uczniami „Gadającą ścianę/ściankę/gazetkę”, która stanie się pozytywnym motywatorem. Na ścianie zapiszcie cytaty, słowa znanych osób, które pozwolą uczniom uwierzyć w siebie, a w chwili zwątpienia przywrócą wiarę we własne możliwości. Większość naszych uczniów to wzrokowcy, patrząc wielokrotnie na napisane pozytywne motywatory, uczeń nabierze wreszcie pewności siebie.

Zdjęcia mojej klasy

Zadanie 4
Przygotujcie fotobudkę – ramkę z napisem „Mam talent”, karteczki do robienia zdjęć z hasłami, które pomogą uwierzyć uczniom w siebie np. „Dam radę”, ‘Wierzę w siebie”, „Jestem super”, itp. A potem zróbcie zdjęcia tak, aby każdy miał zrobione swoje.

Zdjęcia z mojej kolekcji

Zadanie 5
Piosenka jest dobra na wszystko, dlatego proponujemy Wam nagrać z uczniami swoją wersję jakiejś znanej piosenki, ze słowami, które mogłyby stać się motywatorem dla innych, aby każdy uwierzył w siebie. Wszyscy przecież wiedzą, „że jak nie my to kto”.

Zadanie 6
Zbudujcie wraz ze swoimi uczniami „Drzewo talentów”, które na wiosnę, wyda pierwsze liście, a na liściach, niech uczniowie wpiszą swoje mocne strony i posiadane talenty. A latem, gdy uczniowie nauczą się czegoś nowego nasze drzewo może zakwitnąć, pojawią się wtedy kwiaty z nowymi supermocami uczniów.


Zdjęcia znalezione w internecie

Zadanie 7
Proponujemy Wam wykonanie gazetki w klasie lub na korytarzu, która będzie zupełnie inną gazetką. Dlaczego inna? Bo najpierw trzeba postarać się o kilka luster i lusterek. Często stoimy przed lustrem, mówimy do siebie, aby się podbudować, zmotywować do działania. Tym razem nasza gazetka ma podbudować naszych uczniów. Zamontujcie na gazetce/ ściance lusterka, a nad nimi powieście hasła motywatory, np. „Kto da radę?, „Kto może zrobić wszystko?”, „Kto jest super?”, „Ta osoba jest wspaniała”.



Zdjęcia znalezione w internecie

Zadanie 8
Zorganizujcie w swojej szkole „Koncert talentów”. Niech uczniowie zaprezentują swoje talenty, różne talenty. Dzięki takiemu koncertowi, uczeń może się zaprezentować i pokazać przed szerszym gronem. Super byłoby zaprosić rodziców na przygotowany koncert, aby również i oni dołączyli do pozytywnego wzmacniania swoich dzieci.



Zdjęcia znalezione w internecie

Zadanie 9
Wybierzcie się z uczniami na wiosenny spacer, w poszukiwaniu wiosny. Podczas wycieczki poproście uczniów, aby każdy znalazł najpiękniejszy dla niego kamień. Po powrocie do szkoły, niech uczniowie dokładnie umyją swój kamień, a później pisakami, farbami napiszą np. „Mam supermoc”, „Wierzę w siebie”. Od tej pory niech zawsze trzymają kamień blisko siebie, w kieszeni lub w piórniku.

Zadanie 10
Każdy lubi dostawać medale i dyplomy. Nasi uczniowie również. Przygotujcie indywidualne medale lub dyplomy dla każdego swojego ucznia, które z pewnością sprawią im radość. Postarajcie się, aby każdy otrzymał dyplom czy medal za coś wyjątkowego, np. bycie punktualnym, zawsze uśmiechniętym, koleżeńskim, kreatywnym, za piękne rysowanie, śpiewanie, grę w szachy, idealna pamięć. Aby dowiedzieć się, jak najwięcej o wyjątkowości swoich uczniów, proponujemy najpierw zorganizować zajęcia, warsztaty, podczas których lepiej poznacie swoich uczniów.


  
Zdjęcia znalezione w internecie



To co? Działamy razem?

Na chwilę obecną, już wielu nauczycieli zainteresowało się Tygodniem Uczniowskiej SuperMocy i zadeklarowało organizację tego tygodnia w swojej szkole. Jeżeli ktoś jeszcze chciałby do nas dołączyć, to zapraszamy do grupy na fb nazywającej się „Tydzień Uczniowskiej SuperMocy”.

Zgłoszenie do TUS proszę wysyłać na maila  biologia.z.blondynka@gmail.com  
W mailu proszę podać: imię i nazwisko nauczyciela, nazwę oraz adres szkoły (w tym nazwę województwa).

Po zorganizowaniu TUS w swojej szkole, prosimy chętnych nauczycieli, aby zamieszczali zdjęcia na fb grupie lub przesłali na podanego maila, abyśmy mogły przygotować zestawienie Waszych działań. Nauczyciel, który przyśle filmiki lub zdjęcia, zobowiązany jest posiadać wszystkie zgody RODO od rodziców swoich uczniów na publikowanie wizerunku.

Na Wasze filmiki, zdjęcia, sprawozdania, relacje czekamy do 5 kwietnia 2020 r.



Joanna Gadomska i Katarzyna Włodkowska



Komentarze

Publikowanie komentarza

Popularne Posty

Wielka biologiczna gra o NEURONY

Na czas, kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu proponuję moim uczniom „Wielką biologiczną grę o NEURONY”

Koronawirus zmienia oblicze obecnej edukacji. Najbliższe tygodnie, to czas, gdy edukacja odbywać się będzie w troszkę inny sposób. Pomimo tego, że zamknięte są szkoły, to wcale nie znaczy, że nie można teraz zdobywać nowej wiedzy. Oczywiście, że można, tylko troszkę w inny sposób. Jak grzyby po deszczu, powstają platformy edukacyjne do nauki każdego przedmiotu, z łatwym, bezpłatnym dostępem dla każdego ucznia, niezależnie od poziomu nauczania. Korzystajcie z nich, jeżeli tylko możecie. Cieszę się również z faktu, że nauczyciele także działają, tworzą i nagrywają lekcje on-line, aby każdy uczeń mógł poczuć się jak w szkole. Sama znam wielu takich cudownych belfrów, którzy już lada dzień wystartują ze swoimi lekcjami w wirtualnej klasie, i prawdę mówiąc, już się nie mogę doczekać tych lekcji. A ja? Czy też przygotuję takie lekcje? Być może TAK. Jestem TIK-owym nauczycielem i …

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowiska, potr…