Co to jest Tydzień
Uczniowskiej SuperMocy?
Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to
tydzień, podczas którego chciałybyśmy zaproponować, aby w każdej szkole, klasie
zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których
uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony.
Po co zaproponowałyśmy Tydzień Uczniowskiej SuperMocy?
Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są
najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe
osiągnięcie?
Długo czekaliście na odpowiedzi?
A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są
niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem?
I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi?
Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o
swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych
stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2).
Poprzez akcję Tydzień Uczniowskiej SuperMocy chciałybyśmy bardzo, aby to
się zmieniło, aby każdy uczeń poznał swoją moc, swoją mocną stronę. Chciałybyśmy,
aby na hasło „moja mocna strona” w sali lekcyjnej nie panowała cisza, podczas
której będziemy słyszeć brzęczenie muchy, a uczniowie nie robili zdziwionej
miny, jakby ktoś prosił o podanie równania reakcji, w której powstaje aldehydtrifosfoglicerynowy.
Dlaczego powinniśmy zorganizować Tydzień Uczniowskiej SuperMocy?
Na podstawie wielu przeprowadzonych zajęć, licznych naszych obserwacji,
częstych rozmów z uczniami, zauważyłyśmy, że uczniowie bardzo często mają problem
ze sprecyzowaniem swoich mocnych stron. Dlaczego? Być może ich nie znają, być
może nie potrafią ich sprecyzować, a być
może boją się reakcji rówieśników podczas mówienia o swoich mocnych stronach,
aby nie zostali wyśmiani? Być może, uczniowie mają problem z mówieniem o swoich
mocnych stronach, a z łatwością mówią o słabych, gdyż od najmłodszych lat słyszą,
co im się nie udaje, jakie popełniają błędy, jakie ponieśli porażki, co trzeba
poprawić. Niestety, rzadko słyszą co zrobili dobrze, że mogą odnieść sukces, że
są wyjątkowi, świetni, niestety rzadko słyszą pochwały (nie tylko w szkole, ale
i w rodzinnym domu).
Dlaczego ważne jest, aby każdy
znał swoje mocne strony? Bo warto wiedzieć, na czym można oprzeć swój życiowy
fundament, na jakie cechy własnego charakteru można liczyć, na jakie
umiejętności można postawić, podczas mierzenia się z nowymi zadaniami i różnymi
sytuacjami, często trudnymi i stresującymi. Dzięki wiedzy o swoich mocnych
stronach możemy precyzyjnie określić swoje możliwości i podołać wyzwaniu. Wiedza
o mocnych stronach dodaje skrzydeł, unosi, podnosi na duchu – powoduje, że
mocno wierzymy w siebie i dużo łatwiej pokonujemy własny strach i stres. Wykorzystywanie
swoich mocnych stron, gdy się coś robi całym sercem, gdy się robi to co się kocha,
w co się wierzy, do czego jest się stworzonym, sprawia ogromną radość, daje satysfakcję
oraz mega wielkie poczucie spełnienia (nawet, gdy coś się nie powiedzie, to i
tak ma się poczucie, że było warto spróbować). Poza tym, jeżeli bardziej
skupiamy się na swoich mocnych stronach, to częściej o nich myślimy i zauważamy
je, mamy więc szanse na ich doskonalenie i rozwijanie, a każde szlifowanie
swoich mocnych stron, może stać się podstawą do osiągnięcia życiowego sukcesu. Bazując
na swoich mocnych stronach dużo łatwiej ułożyć swoją przyszłość, dokonując
odpowiedniego wyboru kierunku kształcenia, a później wyboru własnej ścieżki
kariery zawodowej.
Na zdjęciu, Nick Vujicic mówca motywacyjny urodzony z
rzadką chorobą, znaną jako zespół
tetra-amelia, czyli całkowitym wrodzonym brakiem kończyn. Na całym świecie prowadzi wykłady na temat niepełnosprawności, motywacji i wiary w siebie.
Martin Seligman - amerykański psycholog, profesor
Uniwersytetu w Pensylwanii, powiedział: „Kluczem do sukcesu i szczęścia jest
wykorzystanie własnych silnych stron, a nie korygowanie wad.”
W związku z tym, że ważna jest wiedza o swoich mocnych stronach, chciałybyśmy zaproponować wszystkim belfrom, aby od 19 do 23 października zorganizowali w swojej szkole/klasie
TUS, czyli Tydzień Uczniowskiej SuperMocy.
Cele Tygodnia Uczniowskiej
SuperMocy to: lepsze poznanie siebie, uświadomienie uczniom ich mocnych stron,
zaprezentowanie uczniowskich talentów, budowanie poczucia własnej wartości,
wzmacnianie własnego pozytywnego wizerunku, integracja zespołu/grupy/klasy.
Z okazji Tygodnia Uczniowskiej
SuperMocy, wraz z grupa cudownych nauczycieli i edukatorów przygotowaliśmy e-publikację „Poznaj z nami SuperMoce”, która
zawiera zbiór gier i zabaw, ćwiczeń i scenariuszy, które można przeprowadzić w
swojej klasie, ze swoimi uczniami podczas lekcji wychowawczej, ale i podczas
innych lekcji (biologii, historii, języka polskiego). Mamy nadzieję, że podczas
kreatywnych zabaw i gier uczniowie dowiedzą się, co jest ich mocną stroną,
jakie mają cechy charakteru, jakie mają umiejętności, co lubią robić, co
przychodzi im z łatwością, co sprawia im radość i daje satysfakcję. Być możne
dzięki zabawom, ujawnią się nowe talenty, skrywane przez uczniów. Przygotowana
przez nas publikacja dostępna będzie już wkrótce (początek marca).
Publikacja dostępna tutaj - https://drive.google.com/file/d/105arU3IEUljigItlwh8Dl-tUVigf0kGI/view
"Poznaj z nami SuperMoce" to publikacja przygotowana przez nauczycieli dla nauczycieli.
Autorami publikacji są: Zyta Czechowska, Marta Florkiewicz – Borkowska, Joanna Gadomska, Anna Konarzewska, Dorota Kujawa – Weinke, Aldona Olesiak, Anna Skiendziel, Ewa Walczak, Katarzyna Włodkowska, Izabela Wyppich oraz Robert Bielecki.
Autorami publikacji są: Zyta Czechowska, Marta Florkiewicz – Borkowska, Joanna Gadomska, Anna Konarzewska, Dorota Kujawa – Weinke, Aldona Olesiak, Anna Skiendziel, Ewa Walczak, Katarzyna Włodkowska, Izabela Wyppich oraz Robert Bielecki.
W ramach TUS chciałybyśmy namówić
każdego belfra, z każdej szkoły, aby wspólnie z innymi nauczycielami i uczniami
zrealizowali choć jedno z poniższych zaproponowanych zadań, choć im więcej, tym
oczywiście lepiej. Wierzymy, że każdemu się uda, bo jeżeli teraz czytasz ten
tekst to znaczy, że jesteś belfrem, któremu zależy na swoich uczniach i na jego
rozwoju. Efekty Waszej pracy, współpracy z uczniami, pokażemy całej Polsce, na
różnych forach i stronach nauczycielskich, na YouTube i wszędzie, gdzie tylko się
da, bo nasi uczniowie i ich nauczyciele mają MOC.
Zadanie 1
Nagraj wraz z uczniami, krótki filmik (1-2 minuty), podczas którego
uczniowie, będą mówić „Moją supermocą jest…” lub filmik, na którym uczniowie
będą trzymać kartki, każdy swoją, z napisem ‘Moją supermocą jest….”. Niech
każdy uwierzy w siebie, niech każdy wie, że ma supermoc i może wiele.
Wszystkie przygotowane filmiki można przysłać na maila biologia.z.blondynka@gmail.com
. Przysłane filmiki, zostaną złożone w jeden film i opublikowane na YouTube,
aby stały się inspiracją dla innych.
Zadanie 2
Dajmy skrzydła naszym uczniom. Pomóżmy im uwierzyć w siebie, że mogą wzbić
się wysoko i osiągnąć swój wymarzony cel. W jaki sposób? Przygotujcie makietę,
ściankę, na której umieścicie wielkie skrzydła, a nad skrzydłami napis „Uwierz
w siebie”. Pióra do skrzydeł powinni zrobić samodzielnie uczniowie, wypisując
na nich swoje mocne strony oraz imię. Z przygotowanych piór wspólnie z uczniami
zbudujcie skrzydła, duże skrzydła, przed którymi będą mogli stanąć uczniowie i
zrobić sobie zdjęcie. To mają być ich skrzydła wiary we własne możliwości.
Jeżeli nie uda się Wam zbudować
wielkich skrzydeł, to oczywiście proponujemy Wam alternatywę. Poproście
uczniów, aby przynieśli do szkoły swoje zdjęcia, gdzie widać ich sylwetkę. Podczas
lekcji, na kartce z bloku poproście, aby uczniowie narysowali najpiękniejsze skrzydła,
a później niech wkleją swoje zdjęcie pomiędzy skrzydłami.
To ja, kiedy dostałam swoje skrzydła
Zadanie 3
Stwórzcie z uczniami „Gadającą ścianę/ściankę/gazetkę”, która stanie
się pozytywnym motywatorem. Na ścianie zapiszcie cytaty, słowa znanych osób,
które pozwolą uczniom uwierzyć w siebie, a w chwili zwątpienia przywrócą wiarę
we własne możliwości. Większość naszych uczniów to wzrokowcy, patrząc
wielokrotnie na napisane pozytywne motywatory, uczeń nabierze wreszcie pewności
siebie.
Zdjęcia mojej klasy
Zadanie 4
Przygotujcie fotobudkę – ramkę z napisem „Mam talent”, karteczki do
robienia zdjęć z hasłami, które pomogą uwierzyć uczniom w siebie np. „Dam radę”,
‘Wierzę w siebie”, „Jestem super”, itp. A potem zróbcie zdjęcia tak, aby każdy
miał zrobione swoje.
Zdjęcia z mojej kolekcji
Zadanie 5
Piosenka jest dobra na wszystko, dlatego proponujemy Wam nagrać z
uczniami swoją wersję jakiejś znanej piosenki, ze słowami, które mogłyby stać się
motywatorem dla innych, aby każdy uwierzył w siebie. Wszyscy przecież wiedzą, „że
jak nie my to kto”.
Zadanie 6
Zbudujcie wraz ze swoimi uczniami „Drzewo talentów”, które na wiosnę,
wyda pierwsze liście, a na liściach, niech uczniowie wpiszą swoje mocne strony
i posiadane talenty. A latem, gdy uczniowie nauczą się czegoś nowego nasze
drzewo może zakwitnąć, pojawią się wtedy kwiaty z nowymi supermocami uczniów.
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fsp3.ozimek.pl%2F53-z-zycia-szkoly%2F21179-archiwum-aktualnosci-20182019%2F21357-miedzynarodowy-dzien-kropki-w-3a.html&psig=AOvVaw0zZ4OYCo-m8LwwiHP3iE9J&ust=1599855248246000&source=images&cd=vfe&ved=0CAMQjB1qFwoTCPDpw7Oz3-sCFQAAAAAdAAAAABAD
Zadanie 7
Proponujemy Wam wykonanie gazetki w klasie lub na korytarzu, która będzie
zupełnie inną gazetką. Dlaczego inna? Bo najpierw trzeba postarać się o kilka
luster i lusterek. Często stoimy przed lustrem, mówimy do siebie, aby się
podbudować, zmotywować do działania. Tym razem nasza gazetka ma podbudować
naszych uczniów. Zamontujcie na gazetce/ ściance lusterka, a nad nimi powieście
hasła motywatory, np. „Kto da radę?, „Kto może zrobić wszystko?”, „Kto jest
super?”, „Ta osoba jest wspaniała”.
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.pinterest.com%2Fpin%2F368521182007777669%2F&psig=AOvVaw3nv4JuVT8ZgS50CKTd5KZ9&ust=1599855396967000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwiV8aX2s9_rAhX9wsQBHSEqAVkQr4kDegUIARCWAQ
Zadanie 8
Zorganizujcie w swojej szkole „Koncert talentów”. Niech uczniowie
zaprezentują swoje talenty, różne talenty. Dzięki takiemu koncertowi, uczeń
może się zaprezentować i pokazać przed szerszym gronem. Super byłoby zaprosić
rodziców na przygotowany koncert, aby również i oni dołączyli do pozytywnego
wzmacniania swoich dzieci.
Zadanie 9
Wybierzcie się z uczniami na wiosenny spacer, w poszukiwaniu wiosny.
Podczas wycieczki poproście uczniów, aby każdy znalazł najpiękniejszy dla niego
kamień. Po powrocie do szkoły, niech uczniowie dokładnie umyją swój kamień, a
później pisakami, farbami napiszą np. „Mam supermoc”, „Wierzę w siebie”. Od tej pory niech zawsze trzymają kamień blisko siebie, w kieszeni lub w piórniku.
Zadanie 10
Każdy lubi dostawać medale i dyplomy. Nasi uczniowie również. Przygotujcie
indywidualne medale lub dyplomy dla każdego swojego ucznia, które z pewnością
sprawią im radość. Postarajcie się, aby każdy otrzymał dyplom czy medal za coś
wyjątkowego, np. bycie punktualnym, zawsze uśmiechniętym, koleżeńskim, kreatywnym,
za piękne rysowanie, śpiewanie, grę w szachy, idealna pamięć. Aby dowiedzieć się,
jak najwięcej o wyjątkowości swoich uczniów, proponujemy najpierw zorganizować
zajęcia, warsztaty, podczas których lepiej poznacie swoich uczniów.
https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fmaluchwdomu.pl%2F2017%2F05%2Fdyplomy-na-dzien-dziecka.html&psig=AOvVaw3fHgU6w4exbeYmiPaOb6LU&ust=1599855699394000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwjcw8CGtd_rAhUJw6YKHVxQCh4Qr4kDegUIARCoAQ
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fallegro.pl%2Foferta%2Fmedal-prezent-upominek-na-dzien-chlopaka-kobiet-8472321218&psig=AOvVaw1PsSr4gntCskdJc3hNhsqr&ust=1599855793522000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwi71LGztd_rAhWAxMQBHcnJBmAQr4kDegUIARDUAQ
To co? Działamy razem?
Na chwilę obecną, już wielu
nauczycieli zainteresowało się Tygodniem Uczniowskiej SuperMocy i zadeklarowało
organizację tego tygodnia w swojej szkole. Jeżeli ktoś jeszcze chciałby do nas
dołączyć, to zapraszamy do grupy na fb nazywającej się „Tydzień Uczniowskiej
SuperMocy”.
W mailu proszę podać: imię i
nazwisko nauczyciela, nazwę oraz adres szkoły (w tym nazwę województwa).
Po zorganizowaniu TUS w swojej
szkole, prosimy chętnych nauczycieli, aby zamieszczali zdjęcia na fb grupie lub
przesłali na podanego maila, abyśmy mogły przygotować zestawienie Waszych
działań. Nauczyciel, który przyśle filmiki lub zdjęcia, zobowiązany jest
posiadać wszystkie zgody RODO od rodziców swoich uczniów na publikowanie
wizerunku.
Na Wasze filmiki, zdjęcia, sprawozdania, relacje czekamy do 5 listopada 2020 r.
Joanna Gadomska i Katarzyna
Włodkowska
Działamy z WAMI SP10 Tarnobrzeg/2d
OdpowiedzUsuńZastanawiając się nad znaczeniem zdrowia psychicznego, natrafiłem na https://psycholog-ms.pl/konsultacje/. To miejsce, gdzie można znaleźć wsparcie od specjalistów, którzy pomagają w zrozumieniu i rozwiązaniu problemów psychologicznych.
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis! Ciekawe podejście do uczniowskiej supermocy i jak może wpłynąć na edukację. Czekam na kolejne artykuły i więcej inspirujących pomysłów. Dzięki za podzielenie się tym tematem! 🌟
OdpowiedzUsuńMore at: https://cbdgreen.pl/produkt/olejek-konopny-cbd-5-green-line