Przejdź do głównej zawartości

„Ekologiczne wariacje językowe, czyli językowo myślimy – ekologicznie czynimy”

Już od 1 września w ZSEU w Żychlinie wraz z Paniami: Agnieszką Marciniak, Moniką Kieliszak i Agnieszką Rogalską poprowadzę zajęcia ekologiczno – językowe „Ekologiczne wariacje językowe, czyli językowo myślimy – ekologicznie czynimy” z wykorzystaniem urządzeń do nauki języka obcego metodą SITA (tak, tak metodą SITA, którą myślę wszyscy kojarzą z prasy, czy z telewizji). Jak do tego doszło, że mamy SITĘ? 1 czerwca nasza szkoła została głównym laureatem Ogólnopolskiego Konkursu „Lekcja z SITA”, organizowanego przez Tygodnik Społeczno-Oświatowy „Głos Nauczycielski”. O zwycięstwo walczyliśmy ze szkołami z całego kraju. Nagrodą dla zwycięskiej szkoły są zestawy urządzeń SITA wraz z kursami językowymi. Projekt, który napisały Panie: Agnieszka Rogalska i Monika Kieliszak  we  współpracy z innymi nauczycielami (Joanna Gadomska, Anetta Janc, Ewelina Jankowska, Agnieszka Marciniak, Ewa Pietrzak, Joanna Sobczak, Anna Walkowiak i Krzysztof Doleżko,) pod tytułem: „Żychlin wita – u nas lekcje z SITA!” wyróżniał się, spośród zgłoszonych do konkursu, pomysłowością dotyczącą wykorzystania metody SITA na różnorodnych zajęciach w szkole. Projekt obejmował, oprócz zajęć językowych (j.angielski i j.niemiecki), także zajęcia ekologiczno – językowe „Ekologiczne wariacje językowe, czyli językowo myślimy – ekologicznie czynimy”, rewalidacyjne, a także relaksacyjne dla uczniów zaangażowanych w szkolny teatr „Kreska”. Urządzenia SITA to nowy sposób w ZSEU na naukę, który daje możliwość kształcenia języków obcych na najwyższym poziomie. Zastosowanie metody SITA z pewnością znacząco podwyższy stopień motywacji uczniów do nauki.
Pani Agnieszka Rogalska (nauczyciel języka angielskiego w ZSEU, główna dowodząca w całym projekcie) powiedziała o projekcie „Ekologiczne wariacje językowe, czyli językowo myślimy – ekologicznie czynimy”: Okazało się, że metoda SITA daje tak wiele możliwości, że postanowiliśmy w ramach projektu realizować również zajęcia dodatkowe. Pragniemy, aby nasz projekt był interdyscyplinarny i dlatego uwzględniliśmy również zajęcia z biologii i geografii w połączeniu z językiem angielskim. Nasza szkoła jest potrójnym laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Ekologicznego – Promotor Ekologii, któremu patronuje Prezydent RP. Tradycją szkoły są coroczne obchody Światowego Dnia Ziemi pod honorowym patronatem Wielkopolskiego Kuratora Oświaty i Starostwa Powiatowego w Koninie. Młodzież chętnie uczestniczy w przyrodniczych wycieczkach krajoznawczych, lekcjach otwartych z udziałem znakomitych gości z zakresu ekologii oraz w licznych projektach ekologicznych, które sama tworzy na zajęciach Koła Biologicznego. W niedalekiej przyszłości pragniemy nawiązać współpracę z zagranicznymi szkołami, pasjonującymi się ekologią. Stąd pomysł na dodatkowe zajęcia pod hasłem „Ekologiczne wariacje językowe, czyli językowo myślimy – ekologicznie czynimy”. Wykorzystując metodę SITA nauczycielki biologii (Joanna Gadomska) i geografii (Agnieszka Marciniak) dwa razy w miesiącu omówią zagadnienia i terminologię z zakresu ekologii i ochrony środowiska oraz przygotują wraz z uczniami materiały i nagrania potrzebne do nauki tą metodą, a dodatkowo raz w miesiącu uczniowie będą mieli okazję nauczyć się słownictwa i zwrotów angielskich związanych z ekologią, przygotowanych i nagranych przez nauczycieli języka angielskiego (Monika Kieliszak, Agnieszka Rogalska). Będzie to niezwykle ciekawa lekcja ekologii dla naszych uczniów”.
Cieszę się bardzo, że Pani Agnieszka i Pani Monika zaprosiły mnie i moją koleżankę geografkę do współpracy i razem mogłyśmy stworzyć ekologiczno – językowy projekt. W czasie wspólnych spotkań, przed przygotowaniem tego projektu, była prawdziwa „burza mózgów”, w czasie której padało wiele fajnych propozycji naszych wspólnych zajęć. Trzymam kciuki za powodzenie naszego projektu.
Oto, co napisał o nas organizator konkursu, „Głos Nauczycielski”: Już od dawna zestawy SITA są wykorzystywane nie tylko do nauki języków obcych. Bo z każdą edycją szkoły biorące udział w konkursie „Lekcja z SITA” proponują nowe pomysły na to, jak pracować z tym urządzeniem. Tak było i tym razem. W ciągu tych sześciu zrealizowanych edycji konkursu „Lekcja z SITA” i w miarę poznawania możliwości urządzenia, szkoły znajdowały coraz ciekawsze zastosowania dla zestawu wymyślonego głównie do szybkiej nauki języków obcych w stanie relaksu. Okulary, które początkowo sprawiały wrażenie kosmicznych, zostały oswojone i goszczą już na lekcjach przyrody, na zajęciach logopedycznych czy rewalidacyjnych, a nawet na WF-ie! Z zestawów korzystali nie tylko uczniowie, ale także ich rodzice, a także inni mieszkańcy. I kiedy wydawało się, że trudno będzie wymyślić kolejne zastosowanie dla urządzenia Sita w tym roku znów jedna ze szkół nas zaskoczyła. Zaproponowała bowiem zajęcia relaksacyjne dla… samorządowców z organu prowadzącego! Ale nie to przeważyło szalę na korzyść Zespołu Szkół Ekonomiczno- Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie, który zwyciężył w tegorocznej edycji konkursu. Ważne było przede wszystkim uwzględnienie specyfiki nauki metodą SITA, pomysłowość dotycząca wykorzystania metody w szkole i jej ewaluacji. Projekt obejmował, oprócz obowiązkowych zajęć językowych (angielski) także zajęcia dodatkowe (angielski i niemiecki) oraz zajęcia ekologiczno-językowe, rewalidacyjne, a także relaksacyjne dla uczniów zaangażowanych w szkolny teatr! Urządzenia SITA dla tej szkoły to także możliwość wyrównywania szans edukacyjnych dla uczniów, którzy czasem muszą godzić naukę i pracę. Pracownia SITA to dla tej szkoły także możliwość kształcenia zawodowego na najwyższym poziomie, który daje m.in. dobra znajomość języków obcych. Nagrodą dla zwycięzcy jest zestaw urządzeń SITA wraz z kursami językowymi.


http://www.glos.pl/node/10953 


Komentarze

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałabym zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony.
Po co zaproponowałam Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie? Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniowskiej SuperMocy chciałabym bardz…

Wielka biologiczna gra o NEURONY

Na czas, kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu proponuję moim uczniom „Wielką biologiczną grę o NEURONY”

Koronawirus zmienia oblicze obecnej edukacji. Najbliższe tygodnie, to czas, gdy edukacja odbywać się będzie w troszkę inny sposób. Pomimo tego, że zamknięte są szkoły, to wcale nie znaczy, że nie można teraz zdobywać nowej wiedzy. Oczywiście, że można, tylko troszkę w inny sposób. Jak grzyby po deszczu, powstają platformy edukacyjne do nauki każdego przedmiotu, z łatwym, bezpłatnym dostępem dla każdego ucznia, niezależnie od poziomu nauczania. Korzystajcie z nich, jeżeli tylko możecie. Cieszę się również z faktu, że nauczyciele także działają, tworzą i nagrywają lekcje on-line, aby każdy uczeń mógł poczuć się jak w szkole. Sama znam wielu takich cudownych belfrów, którzy już lada dzień wystartują ze swoimi lekcjami w wirtualnej klasie, i prawdę mówiąc, już się nie mogę doczekać tych lekcji. A ja? Czy też przygotuję takie lekcje? Być może TAK. Jestem TIK-owym nauczycielem i …

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowiska, potr…