Przejdź do głównej zawartości

„Ekologiczne wariacje językowe, czyli językowo myślimy – ekologicznie czynimy”

Już od 1 września w ZSEU w Żychlinie wraz z Paniami: Agnieszką Marciniak, Moniką Kieliszak i Agnieszką Rogalską poprowadzę zajęcia ekologiczno – językowe „Ekologiczne wariacje językowe, czyli językowo myślimy – ekologicznie czynimy” z wykorzystaniem urządzeń do nauki języka obcego metodą SITA (tak, tak metodą SITA, którą myślę wszyscy kojarzą z prasy, czy z telewizji). Jak do tego doszło, że mamy SITĘ? 1 czerwca nasza szkoła została głównym laureatem Ogólnopolskiego Konkursu „Lekcja z SITA”, organizowanego przez Tygodnik Społeczno-Oświatowy „Głos Nauczycielski”. O zwycięstwo walczyliśmy ze szkołami z całego kraju. Nagrodą dla zwycięskiej szkoły są zestawy urządzeń SITA wraz z kursami językowymi. Projekt, który napisały Panie: Agnieszka Rogalska i Monika Kieliszak  we  współpracy z innymi nauczycielami (Joanna Gadomska, Anetta Janc, Ewelina Jankowska, Agnieszka Marciniak, Ewa Pietrzak, Joanna Sobczak, Anna Walkowiak i Krzysztof Doleżko,) pod tytułem: „Żychlin wita – u nas lekcje z SITA!” wyróżniał się, spośród zgłoszonych do konkursu, pomysłowością dotyczącą wykorzystania metody SITA na różnorodnych zajęciach w szkole. Projekt obejmował, oprócz zajęć językowych (j.angielski i j.niemiecki), także zajęcia ekologiczno – językowe „Ekologiczne wariacje językowe, czyli językowo myślimy – ekologicznie czynimy”, rewalidacyjne, a także relaksacyjne dla uczniów zaangażowanych w szkolny teatr „Kreska”. Urządzenia SITA to nowy sposób w ZSEU na naukę, który daje możliwość kształcenia języków obcych na najwyższym poziomie. Zastosowanie metody SITA z pewnością znacząco podwyższy stopień motywacji uczniów do nauki.
Pani Agnieszka Rogalska (nauczyciel języka angielskiego w ZSEU, główna dowodząca w całym projekcie) powiedziała o projekcie „Ekologiczne wariacje językowe, czyli językowo myślimy – ekologicznie czynimy”: Okazało się, że metoda SITA daje tak wiele możliwości, że postanowiliśmy w ramach projektu realizować również zajęcia dodatkowe. Pragniemy, aby nasz projekt był interdyscyplinarny i dlatego uwzględniliśmy również zajęcia z biologii i geografii w połączeniu z językiem angielskim. Nasza szkoła jest potrójnym laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Ekologicznego – Promotor Ekologii, któremu patronuje Prezydent RP. Tradycją szkoły są coroczne obchody Światowego Dnia Ziemi pod honorowym patronatem Wielkopolskiego Kuratora Oświaty i Starostwa Powiatowego w Koninie. Młodzież chętnie uczestniczy w przyrodniczych wycieczkach krajoznawczych, lekcjach otwartych z udziałem znakomitych gości z zakresu ekologii oraz w licznych projektach ekologicznych, które sama tworzy na zajęciach Koła Biologicznego. W niedalekiej przyszłości pragniemy nawiązać współpracę z zagranicznymi szkołami, pasjonującymi się ekologią. Stąd pomysł na dodatkowe zajęcia pod hasłem „Ekologiczne wariacje językowe, czyli językowo myślimy – ekologicznie czynimy”. Wykorzystując metodę SITA nauczycielki biologii (Joanna Gadomska) i geografii (Agnieszka Marciniak) dwa razy w miesiącu omówią zagadnienia i terminologię z zakresu ekologii i ochrony środowiska oraz przygotują wraz z uczniami materiały i nagrania potrzebne do nauki tą metodą, a dodatkowo raz w miesiącu uczniowie będą mieli okazję nauczyć się słownictwa i zwrotów angielskich związanych z ekologią, przygotowanych i nagranych przez nauczycieli języka angielskiego (Monika Kieliszak, Agnieszka Rogalska). Będzie to niezwykle ciekawa lekcja ekologii dla naszych uczniów”.
Cieszę się bardzo, że Pani Agnieszka i Pani Monika zaprosiły mnie i moją koleżankę geografkę do współpracy i razem mogłyśmy stworzyć ekologiczno – językowy projekt. W czasie wspólnych spotkań, przed przygotowaniem tego projektu, była prawdziwa „burza mózgów”, w czasie której padało wiele fajnych propozycji naszych wspólnych zajęć. Trzymam kciuki za powodzenie naszego projektu.
Oto, co napisał o nas organizator konkursu, „Głos Nauczycielski”: Już od dawna zestawy SITA są wykorzystywane nie tylko do nauki języków obcych. Bo z każdą edycją szkoły biorące udział w konkursie „Lekcja z SITA” proponują nowe pomysły na to, jak pracować z tym urządzeniem. Tak było i tym razem. W ciągu tych sześciu zrealizowanych edycji konkursu „Lekcja z SITA” i w miarę poznawania możliwości urządzenia, szkoły znajdowały coraz ciekawsze zastosowania dla zestawu wymyślonego głównie do szybkiej nauki języków obcych w stanie relaksu. Okulary, które początkowo sprawiały wrażenie kosmicznych, zostały oswojone i goszczą już na lekcjach przyrody, na zajęciach logopedycznych czy rewalidacyjnych, a nawet na WF-ie! Z zestawów korzystali nie tylko uczniowie, ale także ich rodzice, a także inni mieszkańcy. I kiedy wydawało się, że trudno będzie wymyślić kolejne zastosowanie dla urządzenia Sita w tym roku znów jedna ze szkół nas zaskoczyła. Zaproponowała bowiem zajęcia relaksacyjne dla… samorządowców z organu prowadzącego! Ale nie to przeważyło szalę na korzyść Zespołu Szkół Ekonomiczno- Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie, który zwyciężył w tegorocznej edycji konkursu. Ważne było przede wszystkim uwzględnienie specyfiki nauki metodą SITA, pomysłowość dotycząca wykorzystania metody w szkole i jej ewaluacji. Projekt obejmował, oprócz obowiązkowych zajęć językowych (angielski) także zajęcia dodatkowe (angielski i niemiecki) oraz zajęcia ekologiczno-językowe, rewalidacyjne, a także relaksacyjne dla uczniów zaangażowanych w szkolny teatr! Urządzenia SITA dla tej szkoły to także możliwość wyrównywania szans edukacyjnych dla uczniów, którzy czasem muszą godzić naukę i pracę. Pracownia SITA to dla tej szkoły także możliwość kształcenia zawodowego na najwyższym poziomie, który daje m.in. dobra znajomość języków obcych. Nagrodą dla zwycięzcy jest zestaw urządzeń SITA wraz z kursami językowymi.


http://www.glos.pl/node/10953 


Komentarze

  1. Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń

Publikowanie komentarza

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałybyśmy zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony. Po co zaproponowałyśmy Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie?   Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniows

Wielka biologiczna gra o NEURONY

Na czas, kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu proponuję moim uczniom „Wielką biologiczną grę o NEURONY” Koronawirus zmienia oblicze obecnej edukacji. Najbliższe tygodnie, to czas, gdy edukacja odbywać się będzie w troszkę inny sposób. Pomimo tego, że zamknięte są szkoły, to wcale nie znaczy, że nie można teraz zdobywać nowej wiedzy. Oczywiście, że można, tylko troszkę w inny sposób. Jak grzyby po deszczu, powstają platformy edukacyjne do nauki każdego przedmiotu, z łatwym, bezpłatnym dostępem dla każdego ucznia, niezależnie od poziomu nauczania. Korzystajcie z nich, jeżeli tylko możecie. Cieszę się również z faktu, że nauczyciele także działają, tworzą i nagrywają lekcje on-line, aby każdy uczeń mógł poczuć się jak w szkole. Sama znam wielu takich cudownych belfrów, którzy już lada dzień wystartują ze swoimi lekcjami w wirtualnej klasie, i prawdę mówiąc, już się nie mogę doczekać tych lekcji. A ja? Czy też przygotuję takie lekcje? Być może TAK. Jestem TIK

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowisk