Na
taki temat poprowadziłam w środę lekcję otwartą, którą zorganizowały Panie
Monika Kieliszak i Ewa Wilczewska, z okazji Światowego Dnia Bez Papierosa,
obchodzonego na całym świecie 31 maja. W wykładzie uczestniczyli uczniowie
wszystkich klas pierwszych (Liceum Ogólnokształcące, Technikum Leśne, Technikum
Agrobiznesu, Technikum Organizacji Reklamy, Technikum Spedytor, Technikum
Hotelarstwa, Technikum Żywienia). Temat, nad którym się dziś skupiłam jest
ważny, ponieważ palenie tytoniu zabija co roku 6 milionów ludzi na całym świecie, a z każdą wypaloną
paczką papierosów rośnie niestety ryzyko zajścia w organizmie mutacji materiału
genetycznego, co może skutkować rozwojem nowotworu. Podczas lekcji zapoznałam
dokładnie uczniów ze składem chemicznym papierosa, m.in. amoniak (stosowany w chłodnictwie,
składnik nawozów mineralnych, używany do czyszczenia toalet), arsen (stosowany jako popularna trutka
na szczury i inne gryzonie), cyjanowodór
(gaz używany w komorach gazowych), ciała
smołowate (odpowiedzialne za powstawanie nowotworów złośliwych) i wiele
innych, aby pokazać im co znajduje się w palonych przez nich papierosach.
Największe emocje wśród uczniów, wzbudziły jednak wiadomości o nieodwracalnych zmianach zachodzących w organizmie, z
każdym kolejnym wypalonym papierosem - pożółknięte dłonie i paznokcie,
nieświeży oddech, ziemista cera, nowotwory płuc, warg i języka,
bezpłodność, impotencja u mężczyzn, niedokrwienie tkanek i narządów, problemy z
oddychaniem, szybsze starzenie. Przerażające,
zarówno dla palaczy i osób niepalących, okazały się natomiast zdjęcia
przedstawiające nowotwory, zlokalizowane w różnych częściach ciała, wywołane
paleniem tytoniu. To był strzał w dziesiątkę. Mam nadzieję, że po takiej lekcji,
choć kilku uczniów zastanowi się co robi i przemyśli propozycję rzucenia
palenia. Światowy Dzień bez Papierosa to świetna
okazja, by w końcu pożegnać się z paleniem na dobre. Pamiętajcie!!! - co sześć sekund umiera na świecie
jedna osoba, a powodem tego jest właśnie palenie „fajek”. Proszę Was bardzo, pomyślcie zanim zapalicie
kolejnego papierosa, abyście nie znaleźli się w tej grupie. Trzymam
za Was mocno kciuki.
Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałybyśmy zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony. Po co zaproponowałyśmy Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie? Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniows
Komentarze
Prześlij komentarz