Przejdź do głównej zawartości

Różowy happening

Październik – Miesiącem Walki z Rakiem. Pod takim hasłem 24 października w ZSEU w Żychlinie zorganizowałam wraz z moimi koleżankami (Agnieszką Marciniak, Eweliną Jankowską, Elżbietą Goińską, Ewą Wilczewską) różowy happening. Głównym celem naszego happeningu było zwrócenie uwagi na sposoby zapobiegania powstawaniu nowotworów, zgodnie z Europejskim Kodeksem Walki z Rakiem. Dlaczego postanowiłyśmy, zorganizować taki dzień w naszej szkole? Zorganizowałyśmy nasz happening, ponieważ, wciąż docierają do nas informacje o osobach (z bliższej czy dalszej rodziny, wśród znajomych, sąsiadów), które zmagają się z chorobami nowotworowymi i pomimo dużego nakładu ośrodków medycznych na profilaktykę pronowotworową wiedza młodych ludzi na temat nowotworów wciąż jest znikoma. 
Przygotowałam dla uczniów ZSEU wykład na temat: „Co o nowotworach każdy wiedzieć powinien.” W czasie wykładu uczniowie znaleźli odpowiedzi na takie pytania, jak: Co to jest nowotwór? Jakie są przyczyny powstawania komórek nowotworowych? Co to są czynniki kancerogenne? Jakie są pierwsze niepokojące objawy rozwoju nowotworu, które wymagają koniecznej konsultacji z lekarzem? Czym się różni nowotwór złośliwy o niezłośliwego? Co to jest mięśniak, tłuszczak, naczyniak? Co to jest rak, mięsak, glejak, chłoniak, białaczka? Jakie są etapy rozwoju nowotworu złośliwego? Co to są przerzuty? Jakie są sposoby leczenia chorób nowotworowych? Co należy robić, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory? Cieszę się bardzo, że młodzież z tak dużym zainteresowaniem słuchała moich słów. Mam tylko nadzieję, że będą starali się robić wszystko, aby zminimalizować szansą rozwoju nowotworu u siebie. 
W celu promowania postaw prozdrowotnych w naszej szkole podjęte zostały liczne działania. Zorganizowane zostały dwa konkursy: Konkurs Wiedzy o Nowotworach” oraz konkurs plastyczny na plakat „Nie! Bo Rak”. 
Na znak solidarności z osobami chorującymi na nowotwór uczniowie ubrali się na różowo oraz przynieśli różowe balony, parasolki i szaliki. Każdy uczeń szkoły, po wejściu do sali konferencyjnej ZSEU otrzymał również różową wstążeczkę. 
Przez cały dzień trwania akcji szkoła udekorowana była plakatami i ulotkami, które zawierały informację o nowotworach, ich rozwoju, zapobieganiu, objawach i leczeniu.








Komentarze

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałabym zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony.
Po co zaproponowałam Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie? Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniowskiej SuperMocy chciałabym bardz…

Wielka biologiczna gra o NEURONY

Na czas, kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu proponuję moim uczniom „Wielką biologiczną grę o NEURONY”

Koronawirus zmienia oblicze obecnej edukacji. Najbliższe tygodnie, to czas, gdy edukacja odbywać się będzie w troszkę inny sposób. Pomimo tego, że zamknięte są szkoły, to wcale nie znaczy, że nie można teraz zdobywać nowej wiedzy. Oczywiście, że można, tylko troszkę w inny sposób. Jak grzyby po deszczu, powstają platformy edukacyjne do nauki każdego przedmiotu, z łatwym, bezpłatnym dostępem dla każdego ucznia, niezależnie od poziomu nauczania. Korzystajcie z nich, jeżeli tylko możecie. Cieszę się również z faktu, że nauczyciele także działają, tworzą i nagrywają lekcje on-line, aby każdy uczeń mógł poczuć się jak w szkole. Sama znam wielu takich cudownych belfrów, którzy już lada dzień wystartują ze swoimi lekcjami w wirtualnej klasie, i prawdę mówiąc, już się nie mogę doczekać tych lekcji. A ja? Czy też przygotuję takie lekcje? Być może TAK. Jestem TIK-owym nauczycielem i …

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowiska, potr…