Przejdź do głównej zawartości

1 GRUDNIA – ŚWIATOWY DZIEŃ WALKI Z AIDS

Po raz pierwszy Światowy Dzień Walki z AIDS obchodzony był 1 grudnia 1988 r. zgodnie z zaleceniami WHO (Światowej Organizacji Zdrowia). Od 29 lat z okazji 1 grudnia na całym świecie przeprowadzana jest kampania, mająca za zadanie zwrócenie oczu całego świata na problem AIDS, uwrażliwienie ludzi na HIV oraz solidaryzowanie się z ludźmi dotkniętymi tą chorobą. 
Każdego roku Światowy Dzień Walki z AIDS organizowany w ZSEU, staje się okazją do podsumowania wiedzy w zakresie HIV i AIDS. Z tej okazji klasy I LO, II LO, III LO, I TLS oraz II TRS uczestniczyły w szkolnych obchodach Światowego Dnia Walki z AIDS. 
W czasie wspólnego świętowania, zgromadzeni uczniowie mogli wysłuchać wykładu pani Joanny Gadomskiej na temat: „Większa wiedza to mniejsze szanse na zakażenie wirusem HIV”. Podczas spotkania omówione zostały najważniejsze zagadnienia  związane z HIV i AIDS (budowa wirusa, jego właściwości, drogi zakażenia, leczenie, zapobieganie zakażeniu, epidemiologiczne dane statystyczne), w tym konieczność podnoszenia świadomości społecznej w temacie profilaktyki HIV/AIDS oraz konieczność propagowania wykonywania testów w kierunku HIV. 
Przed wykładem uczniowie wysłuchali monodram „Spowiedź narkomanki”, w wykonaniu Oliwii Rondoś z klasy II TSR, który szlifowała swój występ pod okiem pani Ewy Pietrzak
Każdego roku Światowy Dzień Walki z AIDS obchodzony jest w ZSEU, jako dzień tolerancji dla milionów ludzi na całym świecie żyjących z HIV i chorujących na AIDS, dlatego uczestnicy organizowanych obchodów ubrali się na czerwono, na znak pamięci o tych osobach, a panie Elżbieta Goińska i Agnieszka Marciniak każdemu przypinały Czerwoną Wstążeczkę – międzynarodowy symbol będący wyrazem troski i zainteresowania losem ludzi dotkniętych AIDS i HIV. 
Pani Ewa Wilczewska rozdała natomiast wszystkim uczestnikom wykładu, książeczki edukacyjne, zawierające najważniejsze informacje odnośnie HIV i AIDS. 


W Polsce statystycznie 3 osoby dziennie dowiadują się o zakażeniu wirusem HIV. Jednak wielu Polaków uważa, że zakażenie HIV ich nie dotyczy. Według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego oraz Krajowego Centrum ds. AIDS, liczba zdiagnozowanych w Polsce zakażeń HIV do 31 sierpnia 2017 r. to 22164 osób (w ubiegłym roku osób zakażonych wirusem HIV było 20756). Szacuje się jednak, że z wirusem żyje około 30 – 35 tysięcy osób. Oznacza to, że wiele osób zakażonych o tym nie wie. Liczba badań w kierunku HIV w Polsce systematycznie wzrasta, jednak wciąż wiele osób nie odnosi ryzyka zakażenia HIV do siebie i nie myśli o wykonaniu testu. Tymczasem wczesne wykrycie zakażenia daje szansę na szybkie rozpoczęcie terapii, która przyczynia się nie tylko do poprawy jakości życia, ale także pozwala żyć dłużej. Test anonimowo i bezpłatnie można wykonać w Punktach Konsultacyjno-Diagnostycznych, które znajdują się w każdym dużym mieście.









Komentarze

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałabym zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony.
Po co zaproponowałam Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie? Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniowskiej SuperMocy chciałabym bardz…

Wielka biologiczna gra o NEURONY

Na czas, kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu proponuję moim uczniom „Wielką biologiczną grę o NEURONY”

Koronawirus zmienia oblicze obecnej edukacji. Najbliższe tygodnie, to czas, gdy edukacja odbywać się będzie w troszkę inny sposób. Pomimo tego, że zamknięte są szkoły, to wcale nie znaczy, że nie można teraz zdobywać nowej wiedzy. Oczywiście, że można, tylko troszkę w inny sposób. Jak grzyby po deszczu, powstają platformy edukacyjne do nauki każdego przedmiotu, z łatwym, bezpłatnym dostępem dla każdego ucznia, niezależnie od poziomu nauczania. Korzystajcie z nich, jeżeli tylko możecie. Cieszę się również z faktu, że nauczyciele także działają, tworzą i nagrywają lekcje on-line, aby każdy uczeń mógł poczuć się jak w szkole. Sama znam wielu takich cudownych belfrów, którzy już lada dzień wystartują ze swoimi lekcjami w wirtualnej klasie, i prawdę mówiąc, już się nie mogę doczekać tych lekcji. A ja? Czy też przygotuję takie lekcje? Być może TAK. Jestem TIK-owym nauczycielem i …

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowiska, potr…