„Od
komórki do człowieka” to projekt, który realizujemy w roku szkolnym 2017-2018. Biologia to nauka o życiu, jego pochodzeniu,
rozwoju osobniczym i ciągłej ewolucji. Anatomia jest jedną z wielu dyscyplin
nauk biologicznych, której celem jest dokładne poznanie budowy wewnętrznej
człowieka.
Przygotowany projekt ma zachęcać uczniów do poszerzania wiedzy z
zakresu anatomii człowieka, wszystkimi posiadanymi zmysłami, a przede wszystkim
poprzez liczne praktyczne działania. W czasie realizacji projektu uczniowie
będą mieli możliwość uczestniczenia w licznych wycieczkach, zajęciach i warsztatach
pozaszkolnych, spotkaniach z osobami związanymi ze zdrowiem człowieka oraz w
zajęciach, podczas których wykonywać będą samodzielnie bądź wraz z nauczycielem
bardzo ciekawe doświadczenia i obserwacje biologiczne. W czasie zajęć uczniowie mogą poznać
hierarchiczną budowę człowieka od komórki, poprzez budowę tkanek, budowę
poszczególnych narządów i całych układów, aż po cały funkcjonalny organizm.
Dużą zaletą projektu jest interdyscyplinarność poruszanych zagadnień oraz możliwość wpływania przez uczestników
na podejmowaną tematykę. Dzięki
różnorodnym formom zajęć, projekt ten pozwoli na dobre wyposażenie uczniów w
taki zasób wiedzy i umiejętności, aby mogli z powodzeniem kontynuować naukę na
uczelniach wyższych związanych z anatomią i zdrowiem człowieka – medycyna,
pielęgniarstwo, położnictwo, fizjoterapia, dietetyka, wychowanie fizyczne,
biologia, itp.
Projekt „Od komórki do człowieka” realizowany jest przez uczniów
klasy III Liceum Ogólnokształcącego w ZSEU w Żychlinie. Innowacyjność projektu polega na poszerzeniu
wiedzy uczniów z zakresu anatomii wykraczającej poza podstawę programową z
biologii, wdrażaniu nowoczesnych środków dydaktycznych do nauczania anatomii
(korzystanie z programów komputerowych, trójwymiarowych atlasów anatomicznych,
wykorzystanie Internetu, uczestniczenie w interaktywnych pokazach i wykładach)
oraz na nabyciu wielu praktycznych umiejętności, w czasie przeprowadzania
różnych obserwacji, badań i doświadczeń, pomocnych w pracy biologa. Ciekawą
formą zajęć jest przeprowadzenie przez uczniów sekcji różnych organów świńskich
(świńskich, ponieważ ich budowa bardzo zbliżona jest do organów człowieka), w
celu poznania dokładnej budowy narządów.
Główne założenia pracy
na zajęciach:
-
udział w dodatkowych zajęciach poszerzających
wiedzę z zakresu anatomii,
-
udział w zajęciach laboratoryjnych (obsługa
mikroskopu, wykonywanie preparatów, prowadzenie obserwacji mikroskopowych,
przeprowadzanie doświadczeń biologicznych),
-
udział w organizowanych wycieczkach i
wyjazdach,
-
przygotowywanie szkolnych akcji
prozdrowotnych (Dzień do Walki z Rakiem, Dzień Walki z HIV i AIDS, Dzień
Rzucania Palenia Tytoniu.),
-
przygotowywanie szkolnych konkursów
prozdrowotnych (Konkurs Wiedzy o Nowotworach, Konkurs plastyczny na plakat
„Nie! Bo Rak”),
-
korzystanie z edukacyjnych programów
multimedialnych w poznawaniu anatomii i fizjologii człowieka,
-
przygotowywanie pomocy dydaktycznych z
zakresu anatomii, w tym liczne prezentacje multimedialne,
-
poszukiwanie informacji z zakresu budowy i
fizjologii człowieka, z różnych książek, atlasów, czasopism i internetu,
-
doskonalenie techniki rozwiązywania arkuszy
maturalnych sprawdzających poznane wiadomości i umiejętności – przygotowanie do
egzaminu maturalnego z biologii.
Komentarze
Prześlij komentarz