Z okazji
Światowego Dnia Turystyki, 1 października, o godz. 10.45 w Zespole Szkół
Ekonomiczno – Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie, na terenie parku
znajdującego się przy szkole odbyła się „V Gra Terenowa na terenie Zespołu
Pałacowo – Parkowego w Żychlinie”.
Przygotowana gra zatwierdzona została jako
innowacja pedagogiczna w Kuratorium Oświaty w Poznaniu. Ta innowacja okazała
się strzałem w dziesiątkę, wszyscy, zarówno uczniowie, jak i nauczyciele
świetnie się przy tym bawimy. Wielkie podziękowania dla mojej współautorki
innowacji, Agnieszki Marciniak, za coroczną pomoc w organizacji tej gry.
W tym
roku po raz pierwszy, cała impreza zorganizowana została pod patronatem
Starostwa Powiatowego w Koninie.
„Gra Terenowa” organizowana jest dla
wszystkich uczniów klas pierwszych, którzy rozpoczęli edukację w ZSEU w
Żychlinie. W tym roku we wspólnej zabawie uczestniczyły klasy: Liceum
Ogólnokształcące, Technikum Spedytor, Technikum Żywienia, Technikum Leśne,
Technikum Organizacji Reklamy, Technikum Ekonomiczne, które podzieliły się na
grupy 4-5 osobowe. W sumie grze uczestniczyło 21 grup.
Zadania do gry
przygotowane zostały przez nauczycieli różnych przedmiotów: panią Agnieszkę Marciniak,
panią Ewelinę Jankowską, panią Agnieszkę Rogalską, panią Monikę Kieliszak,
panią Ewę Wallis, panią Urszulę Kamińską, panią Magdalenę Śliwińską, pana
Piotra Rosiaka, no i oczywiście przeze mnie też, nie mogłabym odpuścić zadanek
typowo biologicznych.
W wielkie podziękowania kieruję do uczniów klas drugich, trzecich
i czwartych za samodzielne zgłoszenie się do pomocy w organizacji gry terenowej
(Marlena Nykiel, Weronika Hejman, Wiktoria Topolska, Agnieszka Sztamblewska,
Julia Springer, Samira Dahhou, Alicja Furmankiewicz, Martina Szubert, Szantal
Strzelińska, Kamila Różanska, Jan Walczak,Katarzyna Karwowska, Małgorzata
Juszczak, Agata Arciszewska, Filip Małolepszy, Zuzanna Kowalska, Zuzanna
Wdzięczna, Laura Wieczorek, Milena Sobczyńska, Nikola Majewska, Julia
Pradelska, Zuzanna Mozio, Aleksandra Mozio, Nikola Mularska, Monika
Waliszewska, Wiktoria Jackowska, Łucja Grabowska, Anna Przybyła, Aleksandra
Michalak, Artur Kozłowski, Rafał Konstanciak, Adam Nowakowski, Żanetta Marciniak,
Laura Zimna, Oliwia Karnecka, Andżelika Pawlaczyk, Natalia Eltman, Kinga
Borczyńska, Julita Stencel, Bartosz Trawiński, Sylwia Gryniewska, Laura
Olejnik, Wiktoria Kaczmarek, Natalia Golon, Sylwia Dybowska, Natalia Małek,
Marta Lipkowska, Wiktoria Kornowicz, Oliwia Rondoś, Martyna Olejnik, Julka
Staniszewska, Zuzanna Wróbel- Kudyniuk, Aleksandrę Czajkowską, Weronika
Ciesielska, Katarzyna Michalak) Brawo drużyno!!!
Celem głównym gry było
zdobycie przez grupę jak największej liczby
punktów. Punkty można było zdobyć poprzez poprawne wykonanie zadania,
które znajdowało się w teczce otrzymanej na początku gry (mapka zaznaczonymi
skarbami dendrologicznymi do odszukania na terenie parku) oraz po odszukaniu i
dotarciu do stanowisk znajdujących się na terenie parku i wykonaniu
znajdujących się tam zadań.
Na odwiedzenie wszystkich stanowisk oraz wykonanie
wszystkich zadań grupy miały czas 120 minut (od 11.00 do 13.00).
Każda grupa do
wykonania miała 27 zadań różnego typu – teoretyczne i praktyczne, np: odpowiedzieć
na pytania dotyczące Żychlina, historii szkoły, budynku oraz pracowników ZSEU,
rozwiązać zadania z biologii, geografii, wiedzy o społeczeństwie, historii
sportu, języków obcych oraz literatury, rozwiązać krzyżówki, rozpoznać gatunki
drzew po liściach, nasionach i owocach, przyporządkować flagi do krajów,
dopasować stolicę do danego państwa, rozwiązać zadania w języku niemieckim oraz
angielskim, rozwiązać rebusy oraz wykonać ćwiczenia: przysiady, gwiazda czy
kręcenie hula-hop. Niektóre zadania znajdujące się w parku na stanowiskach
trzeba było wykonać w określonym czasie. Za każde wykonane zadanie grupa mogła
otrzymać od 1 do 10 punktów. O klasyfikacji końcowej decyduje suma zdobytych
punktów.
Ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród dla najlepszych grup nastąpi
11 października w czasie obchodów Dnia Edukacji Narodowej oraz Ślubowania Klas
Pierwszych. Nagrody dla grup uczniowskich, które uzyskały największą ilość
punktów, ufundowało Starostwo Powiatowe w Koninie.
Zorganizowana gra jest ciekawym przedsięwzięciem
edukacyjnym, gdyż taka forma zajęć aktywizuje młodzież, uatrakcyjnia zajęcia
lekcyjne oraz sprzyja uczeniu się. Ukazuje również korelację wiedzy z różnych
przedmiotów. W czasie gry propagowana jest aktywność ruchowa, jako forma
spędzania czasu wolnego. Uczniowie mają również szanse obcować z otaczającą ich przyrodą parku, na terenie
którego mieści się szkoła. Zorganizowana gra kształtuje także umiejętności
współdziałania w grupie, a także umożliwia integrację młodzieży w klasach
pierwszych, którzy pochodzą z różnych miejscowości powiatu konińskiego.
Uczniowie klas pierwszych podczas wykonywania zadań na poszczególnych
stanowiskach mogli również poznać osoby z klas starszych i zasięgnąć informacji
o szkole, wszak informacje od starszych kolegów są najbardziej cenne dla
wszystkich nowych uczniów.
Cieszę się bardzo, że uczniowie chętnie uczestniczyli w
przygotowanej grze. Na trasie, mimo widocznej zaciętej rywalizacji przy
zaliczaniu poszczególnych zadań, panowała miła i przyjazna atmosfera. Myślę, że
osoby, które były odpowiedzialne za określone stanowisko, sprawiedliwie
przyznawały punkty, i nie kierowały się stopniem znajomości z daną osobą (wszak
wystawiały sobie ocenę). Miło mi, że dzięki dobrze zorganizowanej grze wszyscy
dobrze się bawili, aktywnie spędzając czas. A pytania od klas pierwszych:
„Kiedy znowu kolejna gra? świadczą o tym, że było super. I to jest najlepsze
podsumowanie V Gry Terenowej.
Komentarze
Prześlij komentarz