Przejdź do głównej zawartości

Różowy happening


Każdego roku, na przełomie października i listopada, wraz z moim Super Teamem (Agnieszką Marciniak, Eweliną Jankowską, Agnieszką Rogalską, Moniką Kieliszak, Ewą Wallis, Elżbietą Goińską), organizuję w ZSEU w Żychlinie „Różowy happening”. Dlaczego różowy? Nie dlatego, że jesteśmy kobietami i bardzo lubimy ten kolor, ale na znak solidarności z osobami chorującymi na nowotwór. Uczniowie, uczestniczący w naszym happeningu, ubrali się na różowo, przynieśli różowe balony, parasolki i szaliki, a dodatkowo każdy uczeń szkoły, po wejściu do sali konferencyjnej ZSEU, otrzymał także różową wstążeczkę – ogólnoświatowy symbol walki z rakiem. To był prawdziwy różowy zawrót głowy – królowała fuksja, amarant, lila róż, pudrowy róż, cyklamen, pąsowy róż, fiołkowy róż, rubinowy i wrzosowy róż.
Nasz „Różowy happening” był podsumowaniem wielu działań, które organizowane były w październiku i listopadzie w ZSEU w Żychlinie, w związku z Dniem do Walki z Rakiem.
Głównym celem naszego happeningu jest zwrócenie uwagi młodych ludzi, na sposoby zapobiegania powstawaniu nowotworów, zgodnie z Europejskim Kodeksem Walki z Rakiem.
W celu popularyzowania wiedzy o nowotworach, przygotowałam dla uczniów ZSEU wykład na temat: „Rak atakuje, ale nasza wiedza nas ratuje!.” W czasie wykładu uczniowie znaleźli odpowiedzi na takie pytania, jak: Co to jest nowotwór? Jakie są przyczyny powstawania komórek nowotworowych? Co to są czynniki kancerogenne? Jakie są pierwsze niepokojące objawy rozwoju nowotworu, które wymagają koniecznej konsultacji z lekarzem? Czym się różni nowotwór złośliwy, od niezłośliwego? Co to jest mięśniak, tłuszczak, naczyniak, a także rak, mięsak, glejak, chłoniak i białaczka? Jakie są etapy rozwoju nowotworu złośliwego? Co to są przerzuty? Jakie są sposoby leczenia chorób nowotworowych? Co należy robić, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory?  Cieszę się bardzo, że młodzież z tak dużym zainteresowaniem słuchała moich słów i aktywnie włączała się do dyskusji. Mam tylko nadzieję, że będą starali się robić wszystko, aby zminimalizować szansą rozwoju nowotworu u siebie.
W celu promowania postaw prozdrowotnych w naszej szkole podjęte zostały liczne działania: odbyły się pogadanki na lekcjach wychowawczych z tematyki prozdrowotnej; uczniowie otrzymali ulotki, które zawierały informację o nowotworach, ich rozwoju, zapobieganiu, objawach i leczeniu; przygotowana została wystawa publikacji medycznych na temat nowotworów;  zorganizowane zostały warsztaty, na których uczniowie wypracowali „Szkolny Kodeks Walki z Rakiem”; przygotowane i rozwieszone zostały plakaty prozdrowotne; zorganizowany został konkurs plastyczny na plakat „Żyję bez ryzyka”.
Dziś poznaliśmy laureatkę konkursu plastycznego „Żyję bez ryzyka”. Została nią Joanna Janiak z klasy I LO, za plakat „Przejrzyj na oczy nim będzie za późno”. Asiu, serdecznie gratulujemy zwycięstwa – dyplom i nagroda wręczona zostanie oficjalnie na obchodach Dnia Patrona Szkoły.
Dlaczego postanowiłyśmy, zorganizować taki dzień w naszej szkole? Zorganizowałyśmy nasz happening, ponieważ, wciąż docierają do nas informacje o osobach (z bliższej i dalszej rodziny, wśród przyjaciół, znajomych, czy sąsiadów), które zmagają się z chorobami nowotworowymi i pomimo dużego nakładu ośrodków medycznych na profilaktykę pronowotworową, wiedza młodych ludzi na temat nowotworów wciąż jest znikoma. Zależy nam na tym, aby nasi uczniowie i ich członkowie rodziny żyli długo i w zdrowiu, a poprzez nasze działania być może uczniowie zastanowią się nad pewnymi podejmowanymi działaniami, związanymi z własnym zdrowiem. Mamy również nadzieję, że uczniowie podzielą się swoją wiedzą zdobytą w czasie wykładu i warsztatów z najbliższą rodziną oraz przekażą im ulotki, które otrzymali w szkole, z zakresu profilaktyki nowotworowej, które zmotywują rodzinę do profilaktycznych badań i obserwacji własnego ciała.
















Komentarze

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałabym zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony.
Po co zaproponowałam Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie? Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniowskiej SuperMocy chciałabym bardz…

Wielka biologiczna gra o NEURONY

Na czas, kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu proponuję moim uczniom „Wielką biologiczną grę o NEURONY”

Koronawirus zmienia oblicze obecnej edukacji. Najbliższe tygodnie, to czas, gdy edukacja odbywać się będzie w troszkę inny sposób. Pomimo tego, że zamknięte są szkoły, to wcale nie znaczy, że nie można teraz zdobywać nowej wiedzy. Oczywiście, że można, tylko troszkę w inny sposób. Jak grzyby po deszczu, powstają platformy edukacyjne do nauki każdego przedmiotu, z łatwym, bezpłatnym dostępem dla każdego ucznia, niezależnie od poziomu nauczania. Korzystajcie z nich, jeżeli tylko możecie. Cieszę się również z faktu, że nauczyciele także działają, tworzą i nagrywają lekcje on-line, aby każdy uczeń mógł poczuć się jak w szkole. Sama znam wielu takich cudownych belfrów, którzy już lada dzień wystartują ze swoimi lekcjami w wirtualnej klasie, i prawdę mówiąc, już się nie mogę doczekać tych lekcji. A ja? Czy też przygotuję takie lekcje? Być może TAK. Jestem TIK-owym nauczycielem i …

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowiska, potr…