Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym
naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody.
Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku.
A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą
się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to
już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach
i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny
wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie
w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób
układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego
samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych.
Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od
„sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz
większej i szybszej degradacji środowiska, potrzebne są głębokie zmiany w
świadomości każdego człowieka. Ważne jest, aby od najmłodszych lat edukować
społeczeństwo, aby każdemu uświadomić, że jego odpowiedzialne działania mogą
przyczynić się do zmniejszenia degradacji naszego środowiska. Myśląc o
przyszłych pokoleniach, aby miały szanse żyć w czystym środowisku, ważne jest
zaszczepienie w każdym człowieku zachowań proekologicznych.
Dlatego
działam, tworzę i edukuję w tym zakresie, od wielu już lat.
Od
2006 roku, wraz z grupą nauczycieli z mojej szkoły, realizuję lokalny ekologiczny
projekt „Dzień Ziemi”, który każdego roku objęty jest honorowym patronatem Starosty Konińskiego, a od 2014 roku corocznie
również patronatem Wielkopolskiego Kuratora Oświaty. Od samego początku, do
realizacji tego projektu dołączyła spora grupa ludzi, którym zależy na losach
naszej Ziemi. Włączyli się nauczyciele i uczniowie przedszkoli, szkół podstawowych,
gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
miasta Konina, powiatu konińskiego, kolskiego, słupeckiego, tureckiego i kaliskiego,
mieszkańcy Żychlina i Konina, a także Starostwo Powiatowe w Koninie, Urząd
Gminy Stare Miasto, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, Miejski Zakład
Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Koninie, Nadleśnictwo Konin i Grodziec, Liga
Ochrony Przyrody, Fundacja Nasza Ziemia, Geotermia
Konin, Spalarnia Odpadów Komunalnych w Koninie,
Wyższa Szkoła Kadr Menedżerskich w Koninie, Wyższa
Szkoła Infrastruktury i Zarządzania w Warszawie, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Dzięki współpracy wielu ludzi oraz
organizacji i podmiotów ze środowiska lokalnego, możliwe jest kształtowanie
proekologicznej postawy młodego pokolenia.
Przez wiele lat mojej
pracy w szkole, napisałam i wdrożyłam również inne projekty ekologiczne, które
realizowałam w środowisku lokalnym. Jestem autorką czterech nagrodzonych projektów w
Narodowym Konkursie Ekologicznym „Przyjaźni Środowisku” pod patronatem
Prezydenta RP (ŚP. Lecha Kaczyńskiego oraz Bronisława Komorowskiego): projekt
„Rozwijanie wśród uczniów postaw proekologicznych poprzez naukę i zabawę” (2009),
„Zdrowo myślimy – ekologicznie czynimy” (2010), „W zdrowym ciele – ekologiczny
duch” (2011), „Myślimy globalnie, działamy lokalnie” (2012).
W grudniu 2018 roku, zorganizowałam małą lokalną akcję „Klasowa Wigilia
bez plastiku”, Dzięki nagłośnieniu akcji przez: portal „EduGadki.pl, grupę SuperBelfrzy RP, magazyn dla
nauczycieli „Sygnał”, Akademicki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli z Łodzi, Warszawski
System Doradztwa Zawodowego, Serdeczna21 – Kreatywna Edukacja, Radio RDN
Małopolska, MeloRadio, Radio RMF Maxx, Przegląd Koniński, portal LM Konin, akcja obiegła cały kraj. Ponad 300 przewspaniałych
nauczycieli z całego kraju (m.in. z
Warszawy, Lublina, Wrocławia, Katowic, Gliwic, Gdańska), zadeklarowało
zorganizować „Klasową Wigilię bez plastiku”. Wigilijną akcję bez plastików,
promowała również była Minister Edukacji Narodowej, Pani Krystyna Szumilas,
pisząc: „Joanna Gadomska, tegoroczna finalistka konkursu Nauczyciel Roku,
proponuje akcję na wigilie klasowe. Świetny pomysł i pokazanie, że nie trzeba
od razu zmieniać prawa, albo czekać, aż zmiany wejdą w życie. Każdy z nas,
każdego dnia może działać na rzecz środowiska. Gratulacje dla Superbelfrów.” Ta ekologiczna akcja, pokazała mi, że w polskich szkołach
jest wielu wspaniałych nauczycieli, którzy chcą się włączyć w działania proekologiczne,
chcą działać i współpracować.
Jestem głównym pomysłodawcą ogólnopolskiego projektu „Stres
a nasz mózg – walka do wygrania” realizowanego w roku szkolnym 2018/2019 przez
wielu nauczycieli ze szkół i przedszkoli w całej Polsce. Projekt ten został
objęty honorowym patronatem Głównego Inspektora Sanitarnego, Marszałka
Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, Starosty
Konińskiego, Fundacji DANA z Brukseli, Europejskiego Towarzystwa
Neurologicznego FENS z Brukseli, Grupy SuperBelfrzy, Dyrektora Zespołu Szkół
Ekonomiczno – Usługowych w Żychlinie, Dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury w
Koninie, Głosu Nauczycielskiego oraz TV Wielkopolskiej.
A teraz przyszła pora na mój pierwszy ogólnopolski projekt
ekologiczny. Powstał on z inicjatywy wielu wspaniałych nauczycieli z całej
Polski, którzy mają wiele świetnych pomysłów, chcą działać i współpracować.
A więc zaczynamy.
„EKO – SZKOŁA” to nowy ogólnopolski projekt
edukacyjny skierowany do szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych. Powstał,
w celu stworzenia sieci placówek, które poprzez współpracę, będę dzielić się pomysłami,
jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.
Główne cele projektu
„EKO-SZKOŁA” to:
1. Nadanie
problemowi degradacji środowiska właściwej rangi w odbiorze społecznym oraz
wywołanie dyskusji na temat jej skutków dla przyszłych pokoleń;
2. Uświadomienie
każdej osobie, że jej mądre decyzje i działania w życiu codziennym, mają wpływ
na stan środowiska przyrodniczego;
3. Poszerzanie
wiedzy uczniów/przedszkolaków o tematy z zakresu ekologii i ochrony środowiska,
ze szczególnym uwzględnieniem konsekwencji degradacji środowiska dla życia i
zdrowia organizmów, które w nim występują;
4. Pobudzanie
uczniów do aktywnego działania na rzecz środowiska, dzięki udziałowi w akcjach,
imprezach i innych działaniach proekologicznych, co daje im poczucie posiadania
osobistego wpływu na zmiany w stanie środowiska;
5. Kształtowanie
u uczniów postawy ekologicznego Polaka, Europejczyka i obywatela świata, aby poprzez
zmiany własnych nawyków, przeciwdziałać degradacji środowiska w środowisku
lokalnym, kraju, a także i na świecie;
6. Poznawanie
środowiska lokalnego, w tym miejsc objętych ochroną (np. parki narodowe, parki
krajobrazowe, rezerwaty przyrody) oraz lokalizację pomników przyrody w
najbliższej okolicy, co pozwala uczniowi zachwycić się pięknem otaczającej
przyrody, a także wyzwolić refleksję o konieczności jej ochrony;
Zapraszam do
projektu „EKO-SZKOŁA”, aby wspólnie poprzez naukę i zabawę zwiększać
wiedzę i świadomość uczniów/przedszkolaków odnośnie właściwych postaw
proekologicznych.
Projekt
„EKO-SZKOŁA” to roczny projekt, którego kolejne edycje kontynuowane będą w
następnych latach.
Organizatorem
projektu jest Zespół Szkół Ekonomiczno – Usługowych im. Fryderyka Chopina w
Żychlinie.
Projekt
objęty jest honorowym patronatem: (jestem w trakcie oczekiwania na
potwierdzenie patronatu kilku instytucji; jak tylko pojawią się patronaty, będę
o tym fakcie na bieżąco informować).
Projekt
skierowany jest dla przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych oraz
placówek edukacyjnych z terenu całej Polski.
Do
projektu zapraszam nauczycieli różnych przedmiotów, którzy wraz ze swoimi
uczniami, klasą, grupą projektową realizować będą działania kształtujące
postawy proekologiczne.
Idea projektu opiera się na promowaniu postaw
proekologicznych, dlatego też zadanie projektowe polega na zorganizowaniu przez
nauczyciela i jego uczniowską grupę/klasę projektową, kilku przedsięwzięć
ekologicznych na terenie szkoły, skierowaną dla uczniów, rodziców, nauczycieli
z własnej szkoły. Do udziału w swoich akcjach można oczywiście zaprosić całą
swoją szkołę, inne szkoły, mieszkańców własnej miejscowości oraz organizacje ze środowiska lokalnego.
Każdy nauczyciel, zgłoszony do projektu zobowiązuje się
przygotować wraz z uczniami/ grupą projektową następujące działania:
1) akcję
ekologiczną (np. sprzątanie świata, piknik ekologiczny, sadzenie lasu);
2)
imprezę
lub wydarzenie o tematyce ekologicznej (np. Dzień Lasu);
3) szkolny
konkurs z zakresu ekologii i/lub ochrony środowiska (np. konkurs wiedzy, na
plakat, literacki);
4) gazetkę
na holu szkoły/przedszkola lub w klasopracowni z zakresu ochrony środowiska;
5) zbiórkę
odpadów (np. elektrośmieci) lub żywności (np. dla zwierząt ze schroniska);
6) wystawę
ekologiczną (np. wystawę plakatów ekologicznych wykonanych przez uczniów/
przedszkolaków);
7) filmik
lub prezentację multimedialną z zakresu ochrony środowiska;
8) lekcję
w terenie/zajęcia terenowe/wycieczkę przyrodniczą;
9)
lekcję/zajęcia/warsztaty na wybrany temat z zakresu
ochrony środowiska;
10)
ulotkę/broszurkę/komiks skierowaną dla pozostałych
uczniów, z zakresu zmian nawyków w życiu codziennym dla dobra przyrody (np.
gospodarka odpadami, oszczędzanie wody);
Zachęcam do organizacji licznych innych przedsięwzięć z
zakresu ekologii i ochrony środowiska, na terenie swojej szkoły/placówki, które
nie zostały ujęte w powyższych punktach.
Nie narzucam z góry tematyki lekcji, warsztatów, imprez
czy akcji, bo w zależności od wieku grupy projektowej, podejmowana tematyka będzie
różna. Wierzę mocno w kreatywność nauczycieli i wiem, że wpadniecie na świetne
pomysły (a gdyby ich czasami zabrakło, to zapraszam do grupy „Eko-Szkola”, ale
o tym za chwilę.)
Zgłoszenie szkoły/przedszkola/placówki do udziału w I
edycji projektu „EKO-SZKOŁA’’ należy
przesłać do 15 października na adres
projekt-eko-szkola@wp.pl
wg poniższego wzoru:
I edycja projektu „EKO-SZKOŁA”
Imię i nazwisko nauczyciela
…………………………………………………………………
Nazwa szkoły
………………………………………………………………………………….
Projekt trwa
od 15 września 2019 do 15 maja 2020 roku
Do 30 maja 2020 r. należy
przesłać na adres projekt-eko-szkola@wp.pl „Raport końcowy”
(wiem, wiem, nauczyciele nie mają czasu pisać sprawozdań, gdyż wolą tworzyć i
działać, ale nie oczekuję żadnych mega długich wypracowań). „raport końcowy” zawierać
powinien krótkie podsumowanie zrealizowanych przedsięwzięć (kiedy, gdzie, co
się działo) oraz dwa/trzy zdjęcia, z każdego działania.
Po
rocznej współpracy zgłoszony nauczyciel/szkolny koordynator projektu, który
zrealizował działania z zakresu ekologii i ochrony środowiska oraz przysłał
„Raport końcowy” otrzyma tytuł „PROMOTOR EKOLOGII 2020”.
Grupie
projektowej/klasie przyznany zostanie tytuł „EKO-GRUPA 2020”/ „EKO-KLASA 2020”.
Każdej
placówce, w której w akcje i działania przygotowane przez grupę projektową, zaangażowana
zostanie również społeczność przedszkola lub szkoły, przyznany zostanie tytuł „EKO-SZKOŁA 2020”/ ‘’EKO-PRZEDSZKOLE 2020’’ /
„EKO-PLACÓWKA 2020”.
W celu ułatwienia kontaktu wszystkich uczestników
projektu (nauczyciele/koordynatorzy) oraz wymiany
doświadczeń przy realizacji działań ekologicznych, zapraszam do dołączenia do grupy na fb „EKO-SZKOŁA”.
Przygotowana
została również strona na fb „EKO-SZKOŁA”, na której zamieszczone będą Państwa działania i
relacje, z poszczególnych etapów realizacji projektu, w celu zaprezentowania
ich przed szerokim gronem, jako źródło wzajemnej inspiracji.
Gdyby pojawiły się pytania w związku z projektem to proszę o kontakt drogą mailową: projekt-eko-szkola@wp.pl lub poprzez naszą grupę
Zapraszam do projektu,
Joanna Gadomska
(Biologia z Blondynką)
Czy w roku szkolnym 2020/21 projekt bedzie kontynuowany?
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Marzena
Dzień dobry. Tak oczywiście, projekt będzie kontynuowany. Właśnie zamieszczam informację o II edycji. Zapraszam serdecznie.
UsuńCiekawy projekt ciekawe jak to wyjdzie w praktyce ale trzymam kciuki aby taki system miał sens!
OdpowiedzUsuńhttps://niupak.eu/kategoria-produktu/eko-bio/
Dziękuję za trzymanie kciuków. I edycja się udała, właśnie rozpoczynamy II edycję.
UsuńCzy mogę jeszcze dołączyć do projektu?
OdpowiedzUsuńCzy będzie może 3 edycja? Gdzie się zapisać?
OdpowiedzUsuńHarrah's Cherokee Casino & Hotel - Mapyro
OdpowiedzUsuńFind your way 구미 출장마사지 around 고양 출장샵 the 거제 출장안마 casino, find where everything is located 삼척 출장안마 with your mouse and 경기도 출장샵 find out if you can stay connected. Get directions, reviews and information for