Przejdź do głównej zawartości

EKO-WYZWANIE "Przemyślane zakupy"





Czasy się zmieniają, zmienia się nasze życie, zmieniają się również i nasze wymagania. Żyjemy coraz szybciej, coraz wygodniej i coraz większe robimy zakupy (bo lubimy z każdej strony otaczać się nowymi, ładnymi przedmiotami). Niestety, szybkie i wygodne życie, gigantyczne tempo konsumpcji, ciągłe wymienianie produktów na nowe i lepsze, powoduje, że każdego dnia produkujemy gigantyczne ilości śmieci. Nic nie naprawiamy, tylko wyrzucamy, kupujemy nowe, choć "stare" rzeczy są jeszcze dobre i niezużyte. Wyrzucamy resztki jedzenia, papier, ubrania, odpady plastikowe, baterie, sprzęty domowe, elektronikę, meble. Wrzucamy śmieci do worka na odpady, zapełniamy worek pierwszy, drugi, trzeci, zapełniamy kontener... i niewiele Nas interesuje, że na wysypiskach, rosną góry odpadów. A przecież wszyscy chcemy żyć w pięknej okolicy, w czystym środowisku, na zdrowej planecie. Dlatego, musimy zadziałać, wszyscy, tu i teraz. Jak? Zmieniając swoje przyzwyczajenia! 

Pamiętaj, Ty też masz wpływ na środowisko, które Cię otacza, a im mniej śmieci, tym mniej zanieczyszczeń, a tym lepiej dla naszego zdrowia.

Lubicie zakupy? Pewnie tak, bo prawie każdy je lubi (pomijając etap stania w kolejkach do kasy). A zastanawialiście się kiedyś, co kupujecie, po co kupujecie, ile kupujecie? Przygotowujecie może listę zakupów? Pytań można postawić wiele, ale nam nie chodzi o pytania, czy odpowiedzi, Nam chodzi o konkretne działania!
Samemu czasami trudno zmienić swoje zakupowe przyzwyczajenia, ale razem, wzajemnie motywując się do zmian, możemy zdziałać wiele – dlatego zapraszamy każdego do przyłączenia się do nas, abyśmy razem mogli podjąć Eko-Wyzwanie „Przemyślane zakupy”. Wszystko zaczyna się od pierwszego kroku, małego kroku.

Chcąc wpłynąć na naszą Planetę zacznijmy od siebie i od swoich przyzwyczajeń. Nie zmienimy całego świata, ale możemy zmienić nasz skrawek Ziemi.

Eko-Wyzwanie „Przemyślane zakupy” to nasza akcja, w ramach ogólnopolskiego projektu „EKO-Szkoła”, do której może przystąpić każdy, niezależnie od tego, czy chodzi do szkoły, czy nie, ile ma lat, gdzie mieszka i czym się zajmuje. Poprzez naszą akcję chcemy zachęcać ludzi do zmiany własnego stylu życia, do zmiany swoich nawyków, aby dokonywać świadomych i odpowiedzialnych decyzji konsumenckich. Nie zrobimy tego od razu, ale metodą małych kroczków pokażemy Wam, jak zmienić swoje zakupowe nawyki, aby były one bardziej przyjazne dla środowiska. Drobne czyny, ale powtórzone przez wielu ludzi, gwarantują wielki sukces!

Bardzo serdecznie zachęcamy, aby do naszej akcji dołączyły i przedszkola i szkoły. Chcemy, aby każdy przedszkolak i każdy uczeń, od najmłodszych lat uczył się właściwych zachowań proekologicznych, bo… czym skorupka za młodu nasiąknie, tym… To w młodych jest nadzieja, a większa ich świadomość jest kluczem do naszego wspólnego sukcesu.

Już niebawem opublikujemy pierwsze „Eko-wyzwanie”. Będziemy tworzyć plakaty i mapy myśli, nagrywać filmiki i piosenki, projektować i szyć torby na zakupy, przetwarzać odpady, organizować happeningi i warsztaty, a także biegać po sklepach, w poszukiwaniu  artykułów wielokrotnie pakowanych, po użyciu których, tworzymy góry śmieci. Pomysłów mamy wiele, mamy więc wielką nadzieję, że zarazimy Was naszą motywacją i chęcią do działania i zmian.


Zapraszamy serdecznie

Joanna Gadomska,    Anna Grzybowska,     Aleksandra Jabłońska – Błokowska,   
Ewa Kempska,  Bogusia Mikołajczyk,   Anna Żertka





Plakat autorstwa Bogusi Mikołajczyk



Plakat autorstwa Anny Żertki




Komentarze

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałabym zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony.
Po co zaproponowałam Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie? Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniowskiej SuperMocy chciałabym bardz…

Wielka biologiczna gra o NEURONY

Na czas, kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu proponuję moim uczniom „Wielką biologiczną grę o NEURONY”

Koronawirus zmienia oblicze obecnej edukacji. Najbliższe tygodnie, to czas, gdy edukacja odbywać się będzie w troszkę inny sposób. Pomimo tego, że zamknięte są szkoły, to wcale nie znaczy, że nie można teraz zdobywać nowej wiedzy. Oczywiście, że można, tylko troszkę w inny sposób. Jak grzyby po deszczu, powstają platformy edukacyjne do nauki każdego przedmiotu, z łatwym, bezpłatnym dostępem dla każdego ucznia, niezależnie od poziomu nauczania. Korzystajcie z nich, jeżeli tylko możecie. Cieszę się również z faktu, że nauczyciele także działają, tworzą i nagrywają lekcje on-line, aby każdy uczeń mógł poczuć się jak w szkole. Sama znam wielu takich cudownych belfrów, którzy już lada dzień wystartują ze swoimi lekcjami w wirtualnej klasie, i prawdę mówiąc, już się nie mogę doczekać tych lekcji. A ja? Czy też przygotuję takie lekcje? Być może TAK. Jestem TIK-owym nauczycielem i …

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowiska, potr…