Przejdź do głównej zawartości

Rozszerzona rzeczywistość na lekcjach biologii dzięki aplikacji AR-3D Science

Nowa podstawa programowa w szkole podstawowej i ponadpodstawowej zawiera spis umiejętności, jakie powinien zdobyć uczeń w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej,  liceum ogólnokształcącym i technikum. Wśród wszystkich cennych umiejętności, znalazły się również i takie: sprawne posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni, samodzielne docieranie do informacji oraz dokonywanie ich selekcji i syntezy. Szkoła ma zatem za zadanie przygotować uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. (…)

Na lekcjach, oprócz przekazywania wiedzy czysto przedmiotowej, nauczyciele muszą stwarzać dla uczniów warunki sprzyjające nabywaniu TIK-owych umiejętności – posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi, używania aplikacji komputerowych, wyszukiwani i wykorzystywania informacji z zasobów dostępnych w internecie oraz bezpiecznego poruszania się  w przestrzeni cyfrowej.(…)

Nauczanie wszystkich przedmiotów, na każdym poziomie edukacji, powinno rozwijać uczniowską ciekawość poznawczą. Jest to oczywiście możliwe, jeżeli nauczyciel stosuje różne metody pracy oraz korzysta podczas lekcji z różnorodnych pomocy dydaktycznych (takich jak zdjęcia, książki, albumy, plansze, teksty popularnonaukowe, wyniki badań). Szczególnie pomocne są narzędzia TIK: filmy z internetu, animacje i prezentacje multimedialne, e-podręczniki, aplikacje na tablety i smartfony, platformy edukacyjne dostępne w Sieci. (…)

Przed wykorzystaniem narzędzi multimedialnych koniecznie należy dokładnie zaplanować przebieg zajęć. Trzeba dobrze określić cel lekcji, a także dobrać odpowiednio narzędzia TIK po to, aby uczeń miał jak największe szanse na sukces edukacyjny, czyli aby po lekcji wyszedł z sali w przekonaniu, że poszerzył swoją wiedzę, zrozumiał nowy materiał, a także opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej. Należy pamiętać, że to nie samo stosowanie narzędzi TIK ma być celem lekcji, tylko lepsze zrozumienie przez ucznia nowych zagadnień biologicznych, co w konsekwencji da efektywniejsze i skuteczniejsze uczenie się. (…) Stosowanie TIK bardziej aktywizuje i motywuje uczniów do samodzielnej pracy na lekcji, a także stwarza warunki do współpracy, uczenia się od siebie oraz udzielania sobie wzajemnego wsparcia. Dzięki TIK uczniowie mogą poznawać i przyswajać nową wiedzę wszystkimi posiadanymi kanałami percepcji – oglądając, także w trójwymiarze, słysząc i samodzielnie wykonując pewne zadania, co rozbudza w nich większe zainteresowanie przedmiotem. (…)

To fragment mojego artykułu opublikowanego w czasopiśmie TIK w Edukacji, nr 2, 2019


Poniżej artykuł w czasopiśmie TIK w Edukacji, nr 1, 2020, gdzie opisuję wykorzystanie aplikacji AR-3D Science na lekcji biologii.





 

Aplikacja AR-3D Science umożliwia poznanie trójwymiarowej budowy: nerki, układu trawiennego, układu oddechowego, mózgu, DNA, a także budowy związków chemicznych: CH4, CO2, H2O, NaCl, NH3, HCI 


Aplikacja AR 3D Science dostępna jest w Sklep Play i można bezpłatnie ściągnąć ją na swój tablet lub smartfon. 

Aplikacja dostępna jest pod adresem:

https://play.google.com/store/apps/details?id=in.pantherstudio.arscienceeducationlearning&hl=pl


Po ściągnięciu aplikacji na swój tablet lub smartfon należy wydrukować specjalne karty, aby w trakcie lekcji uczeń mógł je zeskanować i cieszyć się widokiem obiektu w 3D. 

Karty do wydrukowania dostępne są pod adresem






Zdjęcia poniżej przedstawiają trójwymiarowe obrazy, jakie powstały po zeskanowaniu wydrukowanych kart, dzięki użyciu aplikacji AR 3D Scence.







Mój scenariusz zajęć "Jak wygląda DNA?" dostępny jest pod linkiem:

 
Miłej nauki i zabawy z aplikacją. 

Komentarze

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałybyśmy zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony. Po co zaproponowałyśmy Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie?   Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniows

EKO-SZKOŁA 2022 - III edycja projektu

  „EKO – SZKOŁA” to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych. Powstał, w celu stworzenia sieci placówek, które poprzez współpracę, będę dzielić się pomysłami, jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.     „Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenno

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowisk