Nowa podstawa programowa w szkole podstawowej i ponadpodstawowej zawiera spis umiejętności, jakie powinien zdobyć uczeń w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym i technikum. Wśród wszystkich cennych umiejętności, znalazły się również i takie: sprawne posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni, samodzielne docieranie do informacji oraz dokonywanie ich selekcji i syntezy. Szkoła ma zatem za zadanie przygotować uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. (…)
Na lekcjach, oprócz przekazywania wiedzy czysto przedmiotowej, nauczyciele muszą stwarzać dla uczniów warunki sprzyjające nabywaniu TIK-owych umiejętności – posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi, używania aplikacji komputerowych, wyszukiwani i wykorzystywania informacji z zasobów dostępnych w internecie oraz bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej.(…)
Nauczanie wszystkich przedmiotów, na każdym poziomie edukacji, powinno rozwijać uczniowską ciekawość poznawczą. Jest to oczywiście możliwe, jeżeli nauczyciel stosuje różne metody pracy oraz korzysta podczas lekcji z różnorodnych pomocy dydaktycznych (takich jak zdjęcia, książki, albumy, plansze, teksty popularnonaukowe, wyniki badań). Szczególnie pomocne są narzędzia TIK: filmy z internetu, animacje i prezentacje multimedialne, e-podręczniki, aplikacje na tablety i smartfony, platformy edukacyjne dostępne w Sieci. (…)
Przed wykorzystaniem narzędzi multimedialnych koniecznie należy dokładnie zaplanować przebieg zajęć. Trzeba dobrze określić cel lekcji, a także dobrać odpowiednio narzędzia TIK po to, aby uczeń miał jak największe szanse na sukces edukacyjny, czyli aby po lekcji wyszedł z sali w przekonaniu, że poszerzył swoją wiedzę, zrozumiał nowy materiał, a także opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej. Należy pamiętać, że to nie samo stosowanie narzędzi TIK ma być celem lekcji, tylko lepsze zrozumienie przez ucznia nowych zagadnień biologicznych, co w konsekwencji da efektywniejsze i skuteczniejsze uczenie się. (…) Stosowanie TIK bardziej aktywizuje i motywuje uczniów do samodzielnej pracy na lekcji, a także stwarza warunki do współpracy, uczenia się od siebie oraz udzielania sobie wzajemnego wsparcia. Dzięki TIK uczniowie mogą poznawać i przyswajać nową wiedzę wszystkimi posiadanymi kanałami percepcji – oglądając, także w trójwymiarze, słysząc i samodzielnie wykonując pewne zadania, co rozbudza w nich większe zainteresowanie przedmiotem. (…)
To fragment mojego artykułu opublikowanego w czasopiśmie TIK w Edukacji, nr 2, 2019
Poniżej artykuł w czasopiśmie TIK w Edukacji, nr 1, 2020, gdzie opisuję wykorzystanie aplikacji AR-3D Science na lekcji biologii.
Aplikacja
AR-3D Science umożliwia poznanie trójwymiarowej budowy: nerki, układu
trawiennego, układu oddechowego, mózgu, DNA, a także budowy związków chemicznych: CH4,
CO2, H2O, NaCl, NH3,
HCI
Aplikacja AR 3D Science dostępna jest w Sklep Play i można bezpłatnie ściągnąć ją na swój tablet lub smartfon.
Aplikacja dostępna jest pod adresem:
https://play.google.com/store/apps/details?id=in.pantherstudio.arscienceeducationlearning&hl=pl
Komentarze
Prześlij komentarz