Przejdź do głównej zawartości

O mnie

Pewnie zastanawiacie się kim jestem? Z całą pewnością gadułą - lubię dużo gadać. Pewnie dlatego zostałam nauczycielką. Chciałabym Wam napisać o sobie dużo, ale … najtrudniej napisać coś o sobie.
Tak w skrócie to … od ponad dwudziestu lat pracuję w szkole jako nauczycielka biologii. Mój wybór w przeszłości – chcę być nauczycielem, był bardzo ważnym wyborem w moim życiu. Dziś z perspektywy czasu uważam go za w 100% trafiony. Podobno ktoś kiedyś powiedział, że osoby, które lubią to, co robią nigdy nie chodzą do pracy – ciekawe czy w przyszłości zasłużę na emeryturę, bo ja z całą pewnością nie chodzę do pracy. Co tu dużo gadać – uwielbiam swoją pracę. Zawsze staram się, aby poziom mojej pracy był na najwyższym poziomie. Dzięki innowacyjnym metodom nauczania zachęcam młodych ludzi do tego, by postawa naukowca – odkrywcy zdominowała ich życie.  Uwielbiam zarażać młodych ludzi pasją i zaangażowaniem. Chętnie podejmuję nowe wyzwania. Wprowadzam w życie wiele oryginalnych pomysłów, które zawsze pomagają mi realizować zaprzyjaźnieni nauczyciele, moi uczniowie oraz ich najwspanialsi rodzice (wielkie dzięki dla Was za wszystko). Staram się, aby każdy dzień w szkole był pełen satysfakcji zarówno dla mnie, jak i dla moich uczniów. Wierzę głęboko, że nauka biologii jest przygodą, dzięki której uczniowie mogą lepiej poznać otaczający świat. Dla swoich uczniów staram się być mentorem, doradcą, inspiratorem. Kiedy odkrywam przed nimi bogaty świat biologii, staram się, aby nie były to tylko mądre książkowe słowa - staram się wszystkie słowa zilustrować wycieczkami, pokazami, doświadczeniami. Cieszę się, gdy wszystkie moje pomysły i podejmowane działania przekładają się na liczne sukcesy moich uczniów. Trzymam mocno kciuki za Was i Waszą przyszłość.

Moje motto:
Dobry wychowawca …
nie wtłacza a wyzwala,
nie ciągnie a wznosi,
nie ugniata a kształtuje,
nie dyktuje a uczy,
nie żąda a zapytuje,
przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.           -Janusz Korczak

Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział,
nie żeby umiał na pamięć, ale żeby rozumiał,
nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, ale żeby go coś naprawdę zajmowało.       -Janusz Korczak


A tak od strony czysto zawodowej to:

Jestem obecnie biolożką w III Liceum Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Koninie. Zostałam nagrodzona tytułem Wielkopolski Nauczyciel Roku 2021

oraz Edukator Roku 2020 w kategorii Ekologia, 

a także nominowana do tytułu Klimatyczny Nauczyciel Roku 2022 oraz Nauczyciel Roku 2018. Za szczególne osiągnięcia edukacyjne otrzymałam nagrodę Ministra Edukacji Narodowej, Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, Starosty Konińskiego, a także Medal Komisji Edukacji Narodowej, Brązowy Medal za Długoletnią Służbę oraz Wawrzyn Pracy Organicznej 2021 w kategorii Edukacja. Uzyskałam również tytuł „Belfer Roku 2007/2008” w konkursie na najlepszego nauczyciela Konina i Powiatu Konińskiego, organizowanym przez Przegląd Koniński.



14 października 2018 r., z okazji Dnia Edukacji Narodowej, zostałam zaproszona do studia „DDTVN”, jako jedna z najlepszych nauczycielek w Polsce.

W 2019 roku wygrałam międzynarodowy konkurs na edukacyjny projekt prozdrowotny ogłoszony przez Federację Europejskich Towarzystw Neuronauki (FENS) w Brukseli i otrzymałam grant na jego realizację. Projekt ten został zarejestrowany na międzynarodowej platformie BAW (Brain AwarenessWeek), stając się częścią Światowego Tygodnia Mózgu 2019. Jestem również autorką nagrodzonych projektów w Narodowym Konkursie Ekologicznym „Przyjaźni Środowisku” pod patronatem Prezydenta RP: Rozwijanie wśród uczniów postaw proekologicznych poprzez naukę i zabawę (2009), Zdrowo myślimy – ekologicznie czynimy (2010), W zdrowym ciele – ekologiczny duch (2011), Myślimy globalnie, działamy lokalnie (2012).

Jestem ambasadorką ogólnopolskich akcji „Ciąża bez alkoholu – zdrowe rodzicielstwo”, „Zamiast kwiatka niosę pomoc”, programu „Wiosna Edukacji”, projektu „BeEco” oraz multimedialnych narzędzi dla nauczycieli Canva i Wakelet. Należę również do społeczności SuperBelfrzy RP, grupy 150 najbardziej aktywnych i innowacyjnych nauczycieli w Polsce. Jestem ekspertką z zakresu edukacji ekologicznej w projektach „Młodzi Ambasadorzy Klimatu” oraz programu Projektor „Ochrona Planety”.

Jestem przykładem, że człowiek uczy się całe życie, ponieważ cały czas poszerzam swoją wiedzą. Ukończyłam studia podyplomowe: „Zarządzanie oświatą”, „Doradztwo zawodowe”, „Ekonomia sektora kultury” oraz „Wychowanie do życia w rodzinie”, a także liczne kursy i szkolenia.

Prowadzę blog (ponad 200 tysięcy wyświetleń) oraz stronę na fb o nazwie „Biologia z Blondynką” (ponad 26 tysięcy obserwujących), co w edukacyjnym świecie jest bardzo dużym osiągnięciem. Na swojej stronie dzielę się pomysłami na lekcje przyrodnicze i wychowawcze oraz różne akcje, happeningi, imprezy ekologiczne i prozdrowotne. Na swojej stronie pozytywnie również motywuję do własnego rozwoju, podejmowania aktywności, poszukiwania szczęścia, dbania o swoje zdrowie, a także nawołuje do pomagania innym oraz do działania na rzecz środowiska przyrodniczego. Udostępniam również uczniom swoje autorskie materiały z biologii (zadania maturalne oraz biologiczne sketchnotki i mapy myśli, ułatwiające zapamiętywanie nowych wiadomości), a także publikuję scenariusze zajęć i karty pracy. 

Edukacyjne posty, o działaniach podejmowanych w mojej szkole, zamieszczane na fb zostały dostrzeżone i zacytowane w czasopiśmie „Dyrektor szkoły”. Pierwszy artykuł dotyczył aktywnego sposobu spędzaniu przerw, ze szczególnym uwzględnieniu tańczenia belgijki na holu szkoły przez uczniów III LO w Koninie (maj 2023). W czerwcowym numerze została zaprezentowana piękna przestrzeń zaaranżowana w holu budynku, w której uczniowie mogą spędzać przerwy oraz czas wolny przed i po lekcjach, by wypocząć i podładować swoje bateryjki przed następną lekcją. Miło, gdy w ogólnopolskim czasopiśmie prezentowane są szkoły z Wielkopolski.

Dzięki prowadzonej stronie nawiązałam współpracę z tysiącami nauczycieli z Wielkopolski oraz całej Polski, gdzie zapraszam uczniów i nauczycieli do współpracy i wspólnego realizowania projektów, których jestem autorką. Do moich projektów i akcji dołączają tysiące uczniów i nauczycieli z całej Polski.

Jest autorką wielu ogólnopolskich projektów m.in.: "EKOszkoła", „Tydzień Uczniowskiej SuperMocy”, „Jestem AS – Akceptuję Siebię”, "Klasowa Wigilia bez plastiku", „Stres a nasz mózg walka do wygrania”, „Mądre dokarmianie”, „Budka dla dudka”.



Moje projekty otrzymują patronat: Ministra Klimatu i Środowiska, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, Starosty Konińskiego, Prezydenta Miasta Konina, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, Centrum Rozwoju Edukacji w Poznaniu, Głos Nauczycielski, Lasy Państwowe.

Współpracuję z wieloma ośrodkami doskonalenia nauczycieli, zarówno w Wielkopolsce - CDN w Koninie, CDN w Pile, ODN w Poznaniu, jak i w całej Polsce.

Pani Joanna jest pomysłodawczynią „Wielkopolskiej Nocy Belfrów”. Promując Wielkopolskę, pani Joanna już trzykrotnie (w latach 2021-2024), razem z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, zorganizowała ogólnopolską konferencję on-line dla nauczycieli „Wielkopolska Noc Belfrów”, do udziału w której, w roli prelegenta, zaprosiła wspaniałych nauczycieli z różnych zakątków Wielkopolski, aby pokazać, że na jej terenie bardzo aktywnie działają nauczyciele z genialnymi pomysłami na edukację. Honorowy patronat nad konferencją sprawuje Marszałek Województwa Wielkopolskiego oraz Kuratorium Oświaty w Poznaniu. 


Jestem prelegentką na wielu ogólnopolskich konferencjach dla nauczycieli.

Prowadzę kursy i szkolenia z zakresu metod pracy na lekcji, budowy i funkcjonowania mózgu, komunikacji, współpracy oraz edukacji ekologicznej i profilaktyki zdrowia.

W ponad 300 szkołach z całej Polski prowadziłam bezpłatne warsztaty on-line o uczeniu się i pracy mózgu, wg autorskiego programu.

Przygotowałam serię webinarów dla uczniów o sposobach lepszego i szybszego uczenia oraz notatkach graficznych, które dostępne są w internecie.

Prowadzę bezpłatne webinary i szkolenia dla nauczycieli (metoda projektu, metody aktywizujące, mapy myśli, TIK w edukacji).

Jestem współautorką podręczników szkolnych do przyrody i biologii wydawnictwa WSiP. 

Jestem również autorką licznych publikacji edukacyjnych, programów nauczania, ebooków, scenariuszy zajęć biologicznych i przyrodniczych, licznych interdyscyplinarnych lekcji wychowawczych (mają ponad 15tys. wyświetleń), które udostępniam bezpłatnie nauczycielom.

Jestem autorką „Wielkiej biologicznej gry o neurony”, na której wzorowało się setki nauczycieli, modyfikując tą grę na swoje potrzeby dla swoich uczniów.

Publikuję liczne artykuły edukacyjne w ogólnopolskich czasopismach ekologicznych i pedagogicznych.

W zakresie edukacji współpracuję z wieloma podmiotami województwa wielkopolskiego oraz całego kraju.

Wraz z Urzędem Marszałkowskim w Poznaniu, Cyfrową Szkołą Wielkopolską oraz Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu współtworzyłam w czasie pandemii (21 kwietnia 2021 r.) konferencję dla maturzystów z województwa wielkopolskiego „Nie taki diabeł straszny, jak ogarnąć maturalny szał”.

Współpracuję z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie oraz ODN w Poznaniu przy organizacji Targów Edukacyjnych w Poznaniu.

Dnia 6 czerwca 2022 roku w Sali Sesyjnej Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu, razem z Kuratorium Oświaty w Poznaniu oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, współorganizowałam Konferencję „EKOszkoła na miarę XXI wieku, czyli pomysły i dobre praktyki na edukację ekologiczną prosto ze szkolnej ławki.”. Konferencja, skierowana była do dyrektorów, nauczycieli, doradców metodycznych województwa wielkopolskiego.

Przeprowadziłam ogólnopolską ankietę wśród uczniów z całej Polski „Stres w życiu naszych uczniów”, a jej wyniki zostały zaprezentowane na naradzie dyrektorów szkół organizowanej prze Kuratorium Oświaty Delegatura w Koninie.

Od 2006r., przez piętnaście lat, organizowałam międzypowiatowe obchody Światowego Dnia Ziemi (patronat Wielkopolskiego Kuratora Oświaty i Starosty Konińskiego), w których uczestniczyła młodzież i nauczyciele powiatu konińskiego, tureckiego, kaliskiego, słupeckiego i kolskiego.

Od 2014 r. wygłaszam bezpłatnie autorskie wykłady na Uniwersytecie III Wieku w Koninie, dla seniorów w sekcji przyrodniczo-medycznej.

Napisałam i zrealizowałam z uczniami wiele projektów edukacyjnych (m.in.: Mój mózg dobrze pracuje, czyli wielka szkolna gra o neurony; Ostry dyżur w pracowni biologicznej; Biologia w prawie – prawo w biologii; Co zrobić aby zmniejszyć ilość odpadów w domu; Parki i ogrody województwa wielkopolskiego; Sąd nad bakteriami; 100 kartek na 100-lecie Odzyskania Niepodległości; Młodzież Wielkopolski o GMO; Oko w oko z mikroświatem), innowacji pedagogicznych (m.in.: Biologia w naukach matematyczno – przyrodniczych; Podstawy weterynarii dla licealistów; Chcę w przyszłości być nauczycielem; Międzyprzedmiotowa gra terenowa na terenie zespołu Pałacowo – Parkowego w Żychlinie; Ekologiczne wariacje językowe; Bioedukacja, czyli od przedszkola do seniora poznajemy świat biologii) oraz programy nauczania, które zostały zatwierdzone i wdrożone do realizacji (Program nauczania biologii w zakresie podstawowym dla Liceum Ogólnokształcącego, Technikum i Zasadniczej Szkoły Zawodowej, Program zajęć fakultatywnych dla maturzystów z biologii, Klasowy program poprawy frekwencji, Program zajęć pozalekcyjnych dla uczniów szczególnie uzdolnionych z biologii, Programu Poprawy Frekwencji.).

Dla młodych sportowców, z klubu sportowego Górnik Konin, prowadziłam nieodpłatne warsztaty „W zdrowym ciele, sportowy duch”.

Przy organizacji wielu akcji ekologicznych nawiązałam współpracę z Nadleśnictwem Konin, Zakładem Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Koninie, Spalarnią Odpadów w Koninie oraz Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Koninie.

Jestem aktywną działaczką społeczną w środowisku lokalnym, przygotowuje akcje charytatywne (zbiórki pieniędzy, przyborów szkolnych, zabawek i słodyczy, koncerty i mecze charytatywne, loterie fantowe), np. Anioły dla Gabrysi, Serce dla Oli, Pomagamy Inez, Jestem Mikołajem, Wielkopolska-Dzieciom Afgańskim). Współpracuje z wieloma organizacjami, np. Jadłodzielnia w Koninie, Dom Dziecka na Nowym Świecie, Dzienny Dom Pomocy Społecznej dla Osób Starszych w Koninie, Schronisko dla bezdomnych zwierząt w Koninie, Stowarzyszenie Pamiętnik w Żychlinie, Stowarzyszenie Heliantus w Koninie, Polska Akcja Humanitarna).

Osiągam bardzo dobre wyniki w nauczaniu, co potwierdzają sukcesy uczniów na konkursach powiatowych, wojewódzkich i ogólnopolskich (Ogólnopolski Konkurs „Bliżej pszczół” organizowany przez KUL w Lublinie, Wojewódzki Konkurs „Energia mojej przyszłości – Wielkopolska 2050” organizowany przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Wojewódzki Konkurs Las i jego użytkowanie organizowany przez Nadleśnictwo Kalisz, Konkurs „Pokaż klasę - bądź EKOlogiczny”  organizowany przez WFOŚiGW w Poznaniu, Powiatowy Konkurs Ochrony Środowiska organizowany przez Starostwo Powiatowe w Koninie, Olimpiada Wiedzy Ekologicznej, konkursy Ligi Ochrony Środowiska, Towarzystwa Salamandra i inne). Moi uczniowie zostali wybrani przez Polską Akademię Nauk w Warszawie do realizacji dwóch międzynarodowych projektów BRITEC.

Zespół moich uczennic otrzymał wyróżnienie oraz nagrodę publiczności w ogólnopolskim konkursie Samsung Solve For Tomorrow.

Jestem osobą bardzo zaangażowaną w pracę z uczniami. Posiadam bardzo dużą łatwość komunikowania się z uczniami. To uczeń jest dla mnie najważniejszy, jego dobre samopoczucie, rozwój i edukacja. Angażuję uczniów, włączam ich do działania, aby każdy czuł się potrzebny i doceniony. Uśmiech zadowolonego i spełnionego ucznia są dla niej… bezcenne.

Moi uczniowie mówią o mnie: Pani Joanna jest świetną nauczycielką, na której zawsze można polegać, która pomaga innym, która zaraża optymizmem i swoją aktywnością. Lekcje z nią są zawsze ciekawe i pełne emocjonujących opowieści. Dzień bez biologii, to dzień stracony”.

Kiedyś powiedziałam...

“Jeżeli chcę, aby moi uczniowie byli aktywni – sama jestem aktywna.
Jeżeli chcę, aby moi uczniowie pomagali – sama pomagam.
Jeżeli chcę, aby moi uczniowie uśmiechali się przychodząc
do mnie na lekcje – sama obdarzam ich swoim uśmiechem.
Bo nauczyciel musi być autentyczny, w tym co robi.”









Dlaczego założyłam tego bloga?
To, że tutaj zaistniałam, to wszystko za sprawą fajnych ludzi, których spotykam wykonując swoją pracę zawodową jako nauczyciel biologii, i którzy od dawien dawna namawiali mnie, aby opisać i pokazać wszystkie fajne działania biologiczne, które sami wspólnie organizujemy. Moja klasa, której byłam wychowawczynią, cały czas namawiała mnie do założenia fb i bloga (do tej pory nie było mnie w wirtualnym świecie). To byli i są fantastyczni młodzi ludzie, którzy cały czas motywowali mnie do rozwoju, do opanowania technologii, a także dopingowali do pokazania światu, co robimy, gdzie jesteśmy i czego doświadczamy. Ostateczną decyzję podjęłam jednak dopiero po spotkaniu z moimi absolwentami sprzed wielu lat, gdy okazało się, że oni ciągle ciekawi byli, co nowego słychać w moim biologicznym świecie.

Tak więc jestem tutaj. Ta strona poświęcona będzie mojej pracy zawodowej jako nauczyciela biologii. Zgodnie z daną obietnicą, postaram się podzielić tutaj tym wszystkim co dzieje się na bieżąco oraz tym co się działo kiedyś. Na mojej stronie chcę się skupić na wydarzeniach biologicznych oraz na bardzo fajnych ludziach, którzy razem ze mną odkrywali i odkrywają tajemnice biologii, i którzy ciągle są dla mnie inspiracją i motywatorem do dalszego działania i szukania nowych pomysłów. Cieszę się, że ciągle jesteście ze mną. 




Komentarze

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałybyśmy zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony. Po co zaproponowałyśmy Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie?   Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczn...

EKO-SZKOŁA 2022 - III edycja projektu

  „EKO – SZKOŁA” to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych. Powstał, w celu stworzenia sieci placówek, które poprzez współpracę, będę dzielić się pomysłami, jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.     „Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krąż...

EkoSzkoła 2025

   EEKOszkoła 2025 „EKOSZKOŁA” to roczny projekt edukacyjny skierowany dla przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych oraz placówek edukacyjnych z terenu całej Polski. Do projektu zapraszamy nauczycieli różnych przedmiotów, którzy wraz ze swoimi uczniami, klasą, grupą projektową realizować będą działania kształtujące postawy proekologiczne. W tym roku szkolnym realizowana będzie V edycja projektu – „EkoSzkoła 2025”. Po rocznej współpracy zgłoszeni nauczyciele, który zrealizowali działania z zakresu ekologii  i ochrony środowiska, przysłali „EkoRaport” ze zrealizowanych wszystkich zadań projektowych  otrzymają tytuł „Promotor Ekologii 2025”.  Każdej placówce, w której realizowane były zadania projektowe przyznany zostanie tytuł „EkoSzkoła 2025”/ ‘’EkoPrzedszkole 2025’’ / „EkoPlacówka 2025”. Główne cele projektu „EkoSzkoła 2025” to: 1.     Kształtowanie u uczniów postawy ekologicznego Polaka, Europejczyka i obywatela świata, a...