Przejdź do głównej zawartości

EKOszkoła 2024

  EKOszkoła 2024

„EKOSZKOŁA” to roczny projekt edukacyjny skierowany dla przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych oraz placówek edukacyjnych z terenu całej Polski.

Do projektu zapraszamy nauczycieli różnych przedmiotów, którzy wraz ze swoimi uczniami, klasą, grupą projektową realizować będą działania kształtujące postawy proekologiczne.

W tym roku szkolnym realizowana będzie IV edycja projektu – „EkoSzkoła 2024”.







Po rocznej współpracy zgłoszeni nauczyciele, który zrealizowali działania z zakresu ekologii  i ochrony środowiska, przysłali „EkoRaport” ze zrealizowanych wszystkich zadań projektowych  otrzymają tytuł „Promotor Ekologii 2024”. 

Każdej placówce, w której realizowane były zadania projektowe przyznany zostanie tytuł „EkoSzkoła 2024”/ ‘’EkoPrzedszkole 2024’’ / „EkoPlacówka 2024”.


REGULAMIN PROJEKTU:

 

 

&1)

Zgłoszenia do projektu przyjmowane są od 1 września do 16 września 2023 r.  wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz Google.

Link do formularza zgłoszeniowego (w przygotowaniu)

Po 16 września 2023 r. zgłoszenia nie będą przyjmowane.

 

Treść zgłoszenia do projektu:


Zgłoszenie do IV edycji ogólnopolskiego projektu „EkoSzkoła 2024”:

Województwo: ………………………………………………………………….……

Pełna nazwa placówki/ szkoły/ przedszkola z podaniem nazwy miejscowości:…………………………

Adres placówki/ szkoły/ przedszkola:…………………………………………………………….…………..

Mail placówki/ szkoły/ przedszkola: ……………………………………………………………………….….

Imię i nazwisko nauczyciela/ koordynatora projektu w placówce: ……………

Mail nauczyciela / koordynatora: ……………………………………

Zapoznałam się / zapoznałem się z regulaminem ogólnopolskiego projektu „EkoSzkoła 2024”. Oświadczam, że akceptuję zapisy i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

Wyrażam zgodę na publikowanie moich danych (imię i nazwisko, nazwa placówki, w której pracuje nauczyciel) oraz mojego wizerunku, na potrzeby projektu „EKOSZKOŁA 2024”.

Imię i nazwisko nauczycieli współpracujących w projekcie:………………………………………..

*jedno zgłoszenie z jednej szkoły

 

&2)

Lista placówek zgłoszonych do projektu zostanie opublikowana na stronie biologiazblondynka.blogspot.com, na fb Biologia z Blondynką oraz fb Eko-Szkoła.

&3)

Po zgłoszeniu placówki do projektu można przystąpić do realizacji zadań projektowych. 

Zadania projektowe można realizować do 17 maja 2024 roku.

 

&4)

Każdy nauczyciel/ zgłoszona grupa nauczycieli z jednej szkoły, zobowiązuje się zrealizować wraz 

z uczniami/ grupą projektową następujące zadania, w poniższych dziesięciu obszarach:

 

Obowiązkowe obszary tematyczne do zrealizowania:

1)      Czysta i dostępna woda

2)      Zdrowe i czyste powietrze

3)      Przeciwdziałanie zmianom klimatu

4)      Odnawialne źródła energii

5)      Ekologiczny transport i podróże

6)      Zielona  przestrzeń wokół

7)      Ochrona bioróżnorodności

8)      Zdrowa i ekologiczna żywność

9)      Odpowiedzialna konsumpcja

10)   Gospodarowanie odpadami

 

Zadania do zrealizowania:

  1. akcja ekologiczna (np. sprzątanie świata, piknik ekologiczny, sadzenie drzew, selektywna zbiórka odpadów, zbiórka żywności dla zwierząt ze schroniska, przemyślane zakupy, siejemy łąkę kwietną, kwiatkodzielnia, happening szkolny np. Szkolniak maszeruje-Ziemię ratuje, Klasowa Wigilia bez plastiku, Ręcznie robione a nie kupione, Święta bez pieniędzy – kartki świąteczne dla przyjaciół, Budka dla dudka, Nie śmie(r)ć, Mądre dokarmianie;
  2. impreza szkolna  (np. Dzień Lasu, Dzień Ziemi, Dzień bez opakowań foliowych, Dzień Niedźwiedzia Polarnego, Światowy Dzień Wody, Światowy Dzień Turystyki, Dzień Pandy, Dzień Motyla, Dzień Żaby, Dzień Czarnego Kota, Dzień Jeża, Europejski Dzień Śniadania);
  3. lekcja otwarta (np. stop betonozie - tworzymy zielone miasto, smog i jego wpływ na nasze zdrowie, gatunki obce i inwazyjne, rady na odpady, nasze zdrowie a  zmiana klimatu);
  4. lekcja w terenie lub wycieczka przyrodnicza (np. do parku narodowego, lasu, muzeum przyrodniczego, agroturystyki, elektrowni wodnej, do fabryki plastiku, na wysypisko śmieci);
  5. obserwacja lub doświadczenie (np. czas życia foliówki, monitoring zanieczyszczenia powietrza, obserwacja ptaków, owadów zapylających)
  6. warsztaty praktyczne (np. dajemy drugie życie odpadom, budujemy domki dla owadów, karmniki i budki lęgowe, domki dla jeży, tworzenie tygodniowej i miesięcznej listy zakupów);
  7. wystawa ekologiczna (np. wystawa uczniowskich plakatów, map myśli, zdjęć, rzeczy zrobionych   z odpadów, ekobiżuterii, zielników);
  8. gazetka na holu  lub w klasopracowni (np. poznajmy pszczoły, gatunki zagrożone wyginięciem, czas  rozkładu śmieci, formy ochrony przyrody w Polsce);
  9. ulotka informacyjna dla rodziców lub dziadków (np. segregacja śmieci, oszczędzanie wody, rola zapylaczy, ślad wodny produktów);
  10. emisja filmu przyrodniczego z jego omówieniem (np. Ryś. Król puszczy. Animal. Czy warto jeść żywność ekologiczną? Jak szybko wysycha nam Polska?);

 

Każdy powyższy obszar powinien zostać zrealizowany.

Nauczyciel samodzielnie dobiera, jakie zadanie będzie realizował w danym obszarze, np. 1A lub 1H, ale musi zrealizować przynajmniej 7 różnych zadań projektowych.

 

&5)

Do 31 maja 2024 r. nauczyciel/ koordynator grupy nauczycieli zobowiązany jest przesłać na adres projekt-eko-szkola@wp.pl „EkoRaport 2024” wg załączonego wzoru poniżej, wpisując w tytuł maila EkoRaport 2024 i nazwę swojego województwa;

 

Wzór EkoRaportu 2024:

I DANE PODSTAWOWE:

Województwo:

 

Pełna nazwa szkoły (dane, które pojawią się na dyplomie):

 

Mail szkoły:

 

Imię i nazwisko szkolnego koordynatora:

 

Imiona i nazwiska nauczycieli realizujących projekt:

 

Przybliżona liczba uczniów zaangażowanych w projekt:

 

 

II SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ:

Nr zadania

Realizowany obszar

Rodzaj zadania

(A – J)

Tytuł działania

Data realizacji zadania

Link do opisu zrealizowanego zadania

(strona szkoły, fb szkoły)*

Uwagi

1

Czysta i dostępna woda

 

 

 

 

 

2

Zdrowe i czyste powietrze

 

 

 

 

 

3

Przeciwdziałanie zmianom klimatu

 

 

 

 

 

4

Odnawialne źródła energii

 

 

 

 

 

5

Ekologiczny transport i podróże

 

 

 

 

 

6

Zielona  przestrzeń wokół

 

 

 

 

 

7

Ochrona bioróżnorodności

 

 

 

 

 

8

Zdrowa i ekologiczna żywność

 

 

 

 

 

9

Odpowiedzialna konsumpcja

 

 

 

 

 

10

Gospodarowanie odpadami

 

 

 

 

 

 

A-akcja ekologiczna; B-impreza szkolna; C-lekcja otwarta; D-lekcja w terenie lub wycieczka przyrodnicza E-obserwacja lub doświadczenie; F-warsztaty praktyczne; G-wystawa ekologiczna; H-gazetka na holu  lub w klasopracowni; I-ulotka informacyjna dla rodziców lub dziadków; J-emisja filmu przyrodniczego z jego omówieniem

 

*Jeżeli szkoła nie prowadzi strony szkoły lub fb, można informacje o zrealizowanych zadaniach umieścić  w grupie na fb o nazwie EkoSzkoła i w EkoRaporcie podać link do materiału zamieszczonego w grupie;

 

&6)

Organizator projektu nie będzie indywidualnie przypominał o terminie zakończenia projektu oraz terminie wysyłania EkoRaportu.

&7)

Po rocznej współpracy zgłoszeni nauczyciele, którzy zrealizowali działania z zakresu ekologii i ochrony środowiska, przysłali „EkoRaport 2024” ze zrealizowanych wszystkich zadań projektowych  otrzymają tytuł „PROMOTOR EKOLOGII 2024”. Każdej placówce, w której realizowane były zadania projektowe przyznany zostanie tytuł „EKOSZKOŁA 2024”/ ‘’EKOPRZEDSZKOLE 2024’’ / „EKOPLACÓWKA 2024”.

&8)

W ramach projektu, przygotowana została strona na fb „EKO-SZKOŁA”, na której zamieszczane będą działania oraz relacje uczniów i nauczycieli, z realizacji poszczególnych etapów projektu, w celu zaprezentowania ich przed szerokim gronem, jako wzór do naśladowania oraz jako źródło wzajemnej inspiracji do działania.

&9)

Dla nauczycieli realizujących projekt, przygotowana została również grupa na fb „Eko-Szkoła”, która jest miejscem do wzajemnego inspirowania się, wymiany doświadczeń oraz wzajemnej pomocy. Zamieszczane w grupie relacje z realizacji zadań, będą publikowane na fb Eko-Szkoła.

&10)

 Zdjęcia, które nauczyciele zamieszczają na fb czy stronie szkoły w ramach realizacji projektu powinny przedstawiać tylko efekty realizacji zadań projektowych, np. prace uczniów. Jeżeli zamieszczone będą zdjęcia, na których można rozpoznać uczniów, to szkolny koordynator projektu powinien posiadać zgody od rodziców uczniów na przetwarzanie wizerunku w ramach ogólnopolskiego projektu „EKO-SZKOŁA 2024”. Stosowne zgody przechowuje szkolny koordynator projektu.

&11)

Harmonogram projektu

·  1 września – 16 września 2023 r.  - Zgłoszenie do projektu EkoSzkoła 2024; nadsyłanie do Organizatorów formularza zgłoszeniowego zawierającego deklarację uczestnictwa oraz podpisane oświadczenia; zapoznanie się z regulaminem projektu; zaplanowanie prac projektowych;

·  1 września 2023 r. – 17 maja 2024 r. - Realizacja zadań projektowych;

·  18 maja 2024 r. – 31 maja 2024 r. - Wysyłanie do Organizatora „EkoRaportów 2024” z realizacji zadań projektowych przez zgłoszone szkoły;

·  1-10 czerwca 2024 r. – Weryfikacja i analiza realizacji zadań projektowych przedstawionych w „EkoRaporcie 2024”;

·  11-17 czerwca 2024 r. - Ogłoszenie zdobywców tytułów: EkoSzkoła 2024, EkoPrzedszkole 2024, EkoPlacówka 2024, Promotor Ekologii 2024;

·  18-21 czerwca 2024 r. - Podsumowanie projektu; Przesyłanie dyplomów do szkół (drogą elektroniczną)

 


Komentarze

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałybyśmy zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony. Po co zaproponowałyśmy Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie?   Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniows

EKO-SZKOŁA 2022 - III edycja projektu

  „EKO – SZKOŁA” to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych. Powstał, w celu stworzenia sieci placówek, które poprzez współpracę, będę dzielić się pomysłami, jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.     „Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenno

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowisk