Przejdź do głównej zawartości

EkoSzkoła 2025

  EEKOszkoła 2025

„EKOSZKOŁA” to roczny projekt edukacyjny skierowany dla przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych oraz placówek edukacyjnych z terenu całej Polski.

Do projektu zapraszamy nauczycieli różnych przedmiotów, którzy wraz ze swoimi uczniami, klasą, grupą projektową realizować będą działania kształtujące postawy proekologiczne.

W tym roku szkolnym realizowana będzie V edycja projektu – „EkoSzkoła 2025”.




Po rocznej współpracy zgłoszeni nauczyciele, który zrealizowali działania z zakresu ekologii  i ochrony środowiska, przysłali „EkoRaport” ze zrealizowanych wszystkich zadań projektowych  otrzymają tytuł „Promotor Ekologii 2025”. 

Każdej placówce, w której realizowane były zadania projektowe przyznany zostanie tytuł „EkoSzkoła 2025”/ ‘’EkoPrzedszkole 2025’’ / „EkoPlacówka 2025”.



Główne cele projektu „EkoSzkoła 2025” to:

1.   Kształtowanie u uczniów postawy ekologicznego Polaka, Europejczyka i obywatela świata, aby poprzez zmianę własnych nawyków życia codziennego, przeciwdziałać degradacji środowiska;

2.      Poszerzanie wiedzy uczniów i przedszkolaków o tematy z zakresu ekologii  i ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konsekwencji degradacji środowiska dla życia i zdrowia człowieka;

3.       Podjęcie działań na rzecz realizacji „Celów Zrównoważonego Rozwoju”;

4.       Pobudzanie uczniów do aktywnego działania na rzecz środowiska przyrodniczego;

5.  Poznawanie środowiska lokalnego, w tym miejsc objętych ochroną (np. parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody) oraz lokalizację pomników przyrody w najbliższej okolicy, co pozwala uczniowi zachwycić się pięknem otaczającej przyrody, a także wyzwolić refleksję o konieczności jej ochrony;

6. Stworzenie sieci placówek z całej Polski, które współpracują w celu promowania postaw proekologicznych uczniów i przedszkolaków;



REGULAMIN PROJEKTU:


&1)

Zgłoszenia do projektu przyjmowane są od 1 września do 15 września 2024 r.  wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz Google.

Link do formularza zgłoszeniowego poniżej:

https://forms.gle/rANCrBDoNo8ubdBe9


Treść formularza:

Zgłoszenie do V edycji ogólnopolskiego projektu „EkoSzkoła 2025”:

Województwo: ………………………………………………………………….……

Pełna nazwa placówki/ szkoły/ przedszkola z podaniem nazwy miejscowości:…………………………

Adres placówki/ szkoły/ przedszkola:…………………………………………………………….…………..

Mail placówki/ szkoły/ przedszkola: ……………………………………………………………………….….

Imię i nazwisko nauczyciela/ koordynatora projektu w placówce: ……………

Zapoznałam się / zapoznałem się z regulaminem ogólnopolskiego projektu „EkoSzkoła 2025”. Oświadczam, że akceptuję zapisy i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

Wyrażam zgodę na publikowanie moich danych (imię i nazwisko, nazwa placówki, w której pracuje nauczyciel) oraz mojego wizerunku, na potrzeby projektu „EKOSZKOŁA 2025”.

*jedno zgłoszenie z jednej szkoły

 

Od 16 września 2024 r. zgłoszenia nie będą przyjmowane.


&2)

Lista placówek zgłoszonych do projektu zostanie opublikowana 

na fb Biologia z Blondynką oraz fb Eko-Szkoła.

&3)

Po zgłoszeniu placówki do projektu można przystąpić do realizacji zadań projektowych. 

Zadania projektowe można realizować do 30 maja 2025 roku.

Do 30 maja należy wysłać również EkoRaport z działań projektowych!!!

 

&4)

Każdy nauczyciel/ zgłoszona grupa nauczycieli z jednej szkoły, zobowiązuje się zrealizować wraz 

z uczniami/ grupą projektową zadania, w poniższych dziesięciu obszarach:

 

Obowiązkowe obszary tematyczne do zrealizowania:

1)      Czysta i dostępna woda

2)      Zdrowe i czyste powietrze

3)      Przeciwdziałanie zmianom klimatu

4)      Odnawialne źródła energii

5)      Ekologiczny transport i podróże

6)      Zielona  przestrzeń wokół

7)      Ochrona bioróżnorodności

8)      Zdrowa i ekologiczna żywność

9)      Odpowiedzialna konsumpcja

10)   Gospodarowanie odpadami

Każdy powyższy obszar musi zostać zrealizowany.

 

Zadania do zrealizowania:

  1. zorganizowanie akcji ekologicznej (np. sprzątanie świata, piknik ekologiczny, sadzenie drzew, selektywna zbiórka odpadów, zbiórka żywności dla zwierząt ze schroniska, przemyślane zakupy, siejemy łąkę kwietną, kwiatkodzielnia, happening szkolny np. Szkolniak maszeruje-Ziemię ratuje, Klasowa Wigilia bez plastiku, Ręcznie robione a nie kupione, Święta bez pieniędzy – kartki świąteczne dla przyjaciół, Budka dla dudka, Nie śmie(r)ć, Mądre dokarmianie;
  2. przygotowanie imprezy szkolnej  (np. Dzień Lasu, Dzień Ziemi, Dzień bez opakowań foliowych, Dzień Niedźwiedzia Polarnego, Światowy Dzień Wody, Światowy Dzień Turystyki, Dzień Pandy, Dzień Motyla, Dzień Żaby, Dzień Czarnego Kota, Dzień Jeża, Europejski Dzień Śniadania);
  3. zorganizowanie lekcji otwartej (np. stop betonozie - tworzymy zielone miasto, smog i jego wpływ na nasze zdrowie, gatunki obce i inwazyjne, rady na odpady, nasze zdrowie a  zmiana klimatu);
  4. zorganizowanie lekcji w terenie lub wycieczki przyrodniczej (np. do parku narodowego, lasu, muzeum przyrodniczego, agroturystyki, elektrowni wodnej, do fabryki plastiku, na wysypisko śmieci);
  5. przeprowadzenie obserwacji lub doświadczeń przyrodniczych (np. czas życia foliówki, monitoring zanieczyszczenia powietrza, obserwacja ptaków, owadów zapylających)
  6. zorganizowanie warsztatów praktycznych (np. dajemy drugie życie odpadom, budujemy domki dla owadów, karmniki i budki lęgowe, domki dla jeży, tworzenie tygodniowej i miesięcznej listy zakupów);
  7. przygotowanie wystawy ekologicznej (np. wystawa uczniowskich plakatów, map myśli, zdjęć, rzeczy zrobionych   z odpadów, ekobiżuterii, zielników);
  8. przygotowanie gazetki na holu  lub w klasopracowni (np. poznajmy pszczoły, gatunki zagrożone wyginięciem, czas  rozkładu śmieci, formy ochrony przyrody w Polsce);
  9. opracowanie ulotki informacyjnej dla rodziców lub dziadków (np. segregacja śmieci, oszczędzanie wody, rola zapylaczy, ślad wodny produktów);
  10. zorganizowanie emisji filmu przyrodniczego z jego omówieniem (np. Ryś. Król puszczy. Animal. Czy warto jeść żywność ekologiczną? Jak szybko wysycha nam Polska?);

 

Nauczyciel samodzielnie dobiera, jakie zadanie będzie realizował w każdym podanym powyżej obszarze, np. 1A lub 1H, ale musi zrealizować przynajmniej 7 różnych zadań projektowych.

 

Opisy wszystkich zrealizowanych obszarów i zadań należy zamieszczać na stronie placówki, fb placówki lub innej witrynie internetowej. Linki do opisów działań należy umieścić w EkoRaporcie. 

*Jeżeli placówka nie prowadzi strony  lub fb, można informacje o zrealizowanych zadaniach umieścić w grupie na fb o nazwie EkoSzkoła i w EkoRaporcie podać link do materiału zamieszczonego w grupie;

&5)

Do 30 maja 2025 r. nauczyciel-koordynator zobowiązany jest przesłać na adres mailowy dla danego województwa „EkoRaport 2025” wg załączonego wzoru poniżej, wpisując w tytuł maila EkoRaport 2025 i nazwę swojej placówki;

 

województwo

email do wysyłania EkoRaportu

dolnośląskie

ekoszkola.dolnoslaskie@gmail.com

kujawsko-pomorskie

ekoszkola.kujawskopomorskie@gmail.com

lubelskie

EkoSzkola-lubelskie@wp.pl

lubuskie

ekoszkola.lubuskie@gmail.com

łódzkie

ekoszkola-lodzkie@wp.pl

małopolskie

ekoszkolamalopolskie@gmail.com

mazowieckie

ekoszkola-mazowieckie@wp.pl

opolskie

ekoszkola.opolskie@gmail.com

podkarpackie

ekoszkola-podkarpackie@wp.pl

podlaskie

ekoszkola.podlaskie@gmail.com

pomorskie

EkoSzkola-pomorskie@wp.pl

śląskie

ekoszkola.slaskie@wp.pl

świętokrzyskie

ekoszkola.swietokrzyskie@gmail.com

warmińsko-mazurskie

ekoszkola.warminskomazurskie@gmail.com

wielkopolskie

ekoszkola.wielkopolskie@gmail.com

zachodnio-pomorskie

ekoszkola.zachodniopomorskie@gmail.com

 

W razie jakiegoś problemu można pisać również na adres: projekt-eko-szkola@wp.pl  

 

Wzór EkoRaportu 2025:

I DANE PODSTAWOWE:

Województwo:

 

Pełna nazwa szkoły z podaniem nazwy miejscowości (dane, które pojawią się na dyplomie):

 

Mail szkoły:

 

Mail koordynatora, który wysyła EkoRaport:

 

Imię i nazwisko szkolnego koordynatora:

 

Przybliżona liczba uczniów zaangażowanych w projekt:

 

 

II SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ:

Nr zadania

Realizowany obszar

Rodzaj zadania     (A – J)

Tytuł działania

Data realizacji zadania

Link do opisu zrealizowanego zadania (strona szkoły, fb szkoły)

Uwagi

1

Czysta i dostępna woda

 

 

 

 

 

2

Zdrowe i czyste powietrze

 

 

 

 

 

3

Przeciwdziałanie zmianom klimatu

 

 

 

 

 

4

Odnawialne źródła energii

 

 

 

 

 

5

Ekologiczny transport i podróże

 

 

 

 

 

6

Zielona  przestrzeń wokół

 

 

 

 

 

7

Ochrona bioróżnorodności

 

 

 

 

 

8

Zdrowa i ekologiczna żywność

 

 

 

 

 

9

Odpowiedzialna konsumpcja

 

 

 

 

 

10

Gospodarowanie odpadami

 

 

 

 

 

 

A-akcja ekologiczna; B-impreza szkolna; C-lekcja otwarta; D-lekcja w terenie lub wycieczka przyrodnicza E-obserwacja lub doświadczenie; F-warsztaty praktyczne; G-wystawa ekologiczna; H-gazetka na holu  lub w klasopracowni; I-ulotka informacyjna dla rodziców lub dziadków; J-emisja filmu przyrodniczego z jego omówieniem

 

*link do opisu realizacji konkretnego zadania, a nie tylko do strony placówki, czy fb placówki.

 

&6)

Organizator projektu nie będzie indywidualnie przypominał o terminie zakończenia projektu oraz terminie wysyłania EkoRaportu.

&7)

Po rocznej współpracy zgłoszeni nauczyciele, którzy zrealizowali działania z zakresu ekologii i ochrony środowiska, przysłali „EkoRaport 2025” ze zrealizowanych wszystkich zadań projektowych  otrzymają tytuł „PROMOTOR EKOLOGII 2025”. Każdej placówce, w której realizowane były zadania projektowe przyznany zostanie tytuł „EKOSZKOŁA 2025”/ ‘’EKOPRZEDSZKOLE 2025’’ / „EKOPLACÓWKA 2025”.

&8)

W ramach projektu, przygotowana została strona na fb „EKO-SZKOŁA”, na której zamieszczane będą wybrane działania, z realizacji poszczególnych etapów projektu, w celu zaprezentowania ich przed szerokim gronem, jako wzór do naśladowania oraz jako źródło wzajemnej inspiracji do działania.

&9)

Dla nauczycieli realizujących projekt, przygotowana została również grupa na fb „Eko-Szkoła”, która jest miejscem do wzajemnego inspirowania się, wymiany doświadczeń oraz wzajemnej pomocy. Zamieszczane w grupie relacje z realizacji zadań, będą publikowane na fb Eko-Szkoła.

&10)

 Zdjęcia, które nauczyciele zamieszczają na fb czy stronie szkoły w ramach realizacji projektu powinny przedstawiać tylko efekty realizacji zadań projektowych, np. prace uczniów. Jeżeli zamieszczone będą zdjęcia, na których można rozpoznać uczniów, to szkolny koordynator projektu powinien posiadać zgody od rodziców uczniów na przetwarzanie wizerunku obowiązujące w placówce. 

&11)

Harmonogram projektu

·  1 września – 15 września 2024 r.  - Zgłoszenie do projektu EkoSzkoła 2025; nadsyłanie do organizatorów formularza zgłoszeniowego zawierającego deklarację uczestnictwa oraz podpisane oświadczenia; zapoznanie się z regulaminem projektu; zaplanowanie prac projektowych;

·  3 września 2025 r. – 30 maja 2025 r. - Realizacja zadań projektowych;

·   do 30 maja 2025 r. - Wysyłanie do Organizatora „EkoRaportów 2025” z realizacji zadań projektowych przez zgłoszone szkoły;

·  1-15 czerwca 2025 r. – Weryfikacja i analiza realizacji zadań projektowych przedstawionych w „EkoRaporcie 2025”;

·  16-20 czerwca 2025 r. - Ogłoszenie zdobywców tytułów: EkoSzkoła 2025, EkoPrzedszkole 2025, EkoPlacówka 2025, Promotor Ekologii 2025;

·  21-27 czerwca 2025 r. - Podsumowanie projektu; Przesyłanie dyplomów do szkół (drogą elektroniczną)

 

Zapraszamy serdecznie do udziału w projekcie
Joanna Gadomska wraz z koordynatorkami





Komentarze

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałybyśmy zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony. Po co zaproponowałyśmy Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie?   Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniows

EKO-SZKOŁA 2022 - III edycja projektu

  „EKO – SZKOŁA” to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych. Powstał, w celu stworzenia sieci placówek, które poprzez współpracę, będę dzielić się pomysłami, jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.     „Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenno

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowisk