EEKOszkoła 2025
„EKOSZKOŁA” to roczny projekt edukacyjny
skierowany dla przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych oraz
placówek edukacyjnych z terenu całej Polski.
Do projektu zapraszamy nauczycieli różnych
przedmiotów, którzy wraz ze swoimi uczniami, klasą, grupą projektową realizować
będą działania kształtujące postawy proekologiczne.
W tym roku szkolnym realizowana będzie V edycja projektu – „EkoSzkoła 2025”.
Po rocznej współpracy zgłoszeni nauczyciele, który zrealizowali działania z zakresu ekologii i ochrony środowiska, przysłali „EkoRaport” ze zrealizowanych wszystkich zadań projektowych otrzymają tytuł „Promotor Ekologii 2025”.
Każdej placówce, w której
realizowane były zadania projektowe przyznany zostanie tytuł „EkoSzkoła 2025”/ ‘’EkoPrzedszkole
2025’’ / „EkoPlacówka 2025”.
Główne
cele projektu „EkoSzkoła 2025” to:
1. Kształtowanie u uczniów postawy
ekologicznego Polaka, Europejczyka i obywatela świata, aby poprzez zmianę
własnych nawyków życia codziennego, przeciwdziałać degradacji środowiska;
2. Poszerzanie wiedzy uczniów i
przedszkolaków o tematy z zakresu ekologii i ochrony środowiska, ze szczególnym
uwzględnieniem konsekwencji degradacji środowiska dla życia i zdrowia
człowieka;
3. Podjęcie działań na rzecz realizacji
„Celów Zrównoważonego Rozwoju”;
4. Pobudzanie uczniów do aktywnego
działania na rzecz środowiska przyrodniczego;
5. Poznawanie środowiska lokalnego, w tym
miejsc objętych ochroną (np. parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty
przyrody) oraz lokalizację pomników przyrody w najbliższej okolicy, co pozwala uczniowi zachwycić
się pięknem otaczającej przyrody, a także wyzwolić refleksję o konieczności jej ochrony;
6. Stworzenie sieci placówek z całej
Polski, które współpracują w celu promowania postaw proekologicznych uczniów i
przedszkolaków;
REGULAMIN PROJEKTU:
&1)
Zgłoszenia do projektu przyjmowane są od 1 września do 15 września
2024 r. wyłącznie drogą
elektroniczną, poprzez formularz Google.
Link do formularza zgłoszeniowego poniżej:
https://forms.gle/rANCrBDoNo8ubdBe9
Treść formularza:
Zgłoszenie do V edycji ogólnopolskiego projektu „EkoSzkoła 2025”:
Województwo: ………………………………………………………………….……
Pełna nazwa placówki/ szkoły/ przedszkola z podaniem nazwy
miejscowości:…………………………
Adres placówki/ szkoły/ przedszkola:…………………………………………………………….…………..
Mail placówki/ szkoły/ przedszkola: ……………………………………………………………………….….
Imię i nazwisko nauczyciela/ koordynatora projektu w placówce: ……………
Zapoznałam się / zapoznałem się z regulaminem ogólnopolskiego projektu
„EkoSzkoła 2025”. Oświadczam, że akceptuję zapisy i zobowiązuję się do ich
przestrzegania.
Wyrażam zgodę na publikowanie moich danych (imię i nazwisko, nazwa placówki, w której pracuje nauczyciel) oraz mojego wizerunku, na potrzeby projektu „EKOSZKOŁA 2025”.
*jedno zgłoszenie z jednej szkoły
&2)
Lista placówek zgłoszonych do projektu zostanie opublikowana
na fb Biologia z Blondynką oraz fb Eko-Szkoła.
&3)
Po zgłoszeniu placówki do projektu można przystąpić do realizacji zadań projektowych.
Zadania projektowe można realizować do 30 maja 2025 roku.
Do 30 maja należy wysłać również EkoRaport z działań projektowych!!!
&4)
Każdy nauczyciel/ zgłoszona grupa nauczycieli z jednej szkoły, zobowiązuje się zrealizować wraz
z uczniami/ grupą projektową zadania, w poniższych dziesięciu obszarach:
Obowiązkowe obszary tematyczne do
zrealizowania:
1) Czysta i dostępna woda
2) Zdrowe i czyste powietrze
3) Przeciwdziałanie zmianom klimatu
4) Odnawialne źródła energii
5) Ekologiczny transport i podróże
6) Zielona przestrzeń wokół
7) Ochrona bioróżnorodności
8) Zdrowa i ekologiczna żywność
9) Odpowiedzialna konsumpcja
10) Gospodarowanie odpadami
Zadania do zrealizowania:
- zorganizowanie akcji ekologicznej (np. sprzątanie świata, piknik ekologiczny, sadzenie drzew, selektywna zbiórka odpadów, zbiórka żywności dla zwierząt ze schroniska, przemyślane zakupy, siejemy łąkę kwietną, kwiatkodzielnia, happening szkolny np. Szkolniak maszeruje-Ziemię ratuje, Klasowa Wigilia bez plastiku, Ręcznie robione a nie kupione, Święta bez pieniędzy – kartki świąteczne dla przyjaciół, Budka dla dudka, Nie śmie(r)ć, Mądre dokarmianie;
- przygotowanie imprezy szkolnej (np. Dzień Lasu, Dzień Ziemi, Dzień bez opakowań foliowych, Dzień Niedźwiedzia Polarnego, Światowy Dzień Wody, Światowy Dzień Turystyki, Dzień Pandy, Dzień Motyla, Dzień Żaby, Dzień Czarnego Kota, Dzień Jeża, Europejski Dzień Śniadania);
- zorganizowanie lekcji otwartej (np. stop betonozie - tworzymy zielone miasto, smog i jego wpływ na nasze zdrowie, gatunki obce i inwazyjne, rady na odpady, nasze zdrowie a zmiana klimatu);
- zorganizowanie lekcji w terenie lub wycieczki przyrodniczej (np. do parku narodowego, lasu, muzeum przyrodniczego, agroturystyki, elektrowni wodnej, do fabryki plastiku, na wysypisko śmieci);
- przeprowadzenie obserwacji lub doświadczeń przyrodniczych (np. czas życia foliówki, monitoring zanieczyszczenia powietrza, obserwacja ptaków, owadów zapylających)
- zorganizowanie warsztatów praktycznych (np. dajemy drugie życie odpadom, budujemy domki dla owadów, karmniki i budki lęgowe, domki dla jeży, tworzenie tygodniowej i miesięcznej listy zakupów);
- przygotowanie wystawy ekologicznej (np. wystawa uczniowskich plakatów, map myśli, zdjęć, rzeczy zrobionych z odpadów, ekobiżuterii, zielników);
- przygotowanie gazetki na holu lub w klasopracowni (np. poznajmy pszczoły, gatunki zagrożone wyginięciem, czas rozkładu śmieci, formy ochrony przyrody w Polsce);
- opracowanie ulotki informacyjnej dla rodziców lub dziadków (np. segregacja śmieci, oszczędzanie wody, rola zapylaczy, ślad wodny produktów);
- zorganizowanie emisji filmu przyrodniczego z jego omówieniem (np. Ryś. Król puszczy. Animal. Czy warto jeść żywność ekologiczną? Jak szybko wysycha nam Polska?);
Nauczyciel samodzielnie dobiera, jakie zadanie będzie realizował w każdym podanym powyżej obszarze, np. 1A lub 1H, ale musi zrealizować przynajmniej 7 różnych zadań projektowych.
Opisy wszystkich zrealizowanych obszarów i zadań należy zamieszczać na stronie placówki, fb placówki lub innej witrynie internetowej. Linki do opisów działań należy umieścić w EkoRaporcie.
*Jeżeli placówka nie prowadzi strony lub fb, można informacje o zrealizowanych zadaniach umieścić w grupie na fb o nazwie EkoSzkoła i w EkoRaporcie podać link do materiału zamieszczonego w grupie;
&5)
Do 30 maja 2025 r. nauczyciel-koordynator zobowiązany jest przesłać na adres mailowy dla danego województwa „EkoRaport 2025” wg załączonego wzoru poniżej, wpisując w tytuł maila EkoRaport 2025 i nazwę swojej placówki;
województwo |
email do wysyłania EkoRaportu |
dolnośląskie |
|
kujawsko-pomorskie |
|
lubelskie |
|
lubuskie |
|
łódzkie |
|
małopolskie |
|
mazowieckie |
|
opolskie |
|
podkarpackie |
|
podlaskie |
|
pomorskie |
|
śląskie |
|
świętokrzyskie |
|
warmińsko-mazurskie |
|
wielkopolskie |
|
zachodnio-pomorskie |
W razie jakiegoś problemu można pisać również na adres: projekt-eko-szkola@wp.pl
Wzór EkoRaportu 2025:
I DANE PODSTAWOWE:
Województwo: |
|
Pełna
nazwa szkoły z podaniem nazwy miejscowości (dane, które pojawią się na dyplomie): |
|
Mail
szkoły: |
|
Mail koordynatora, który wysyła EkoRaport: |
|
Imię i
nazwisko szkolnego koordynatora: |
|
Przybliżona
liczba uczniów zaangażowanych w projekt: |
|
II SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ:
Nr zadania |
Realizowany
obszar |
Rodzaj zadania (A – J) |
Tytuł
działania |
Data
realizacji zadania |
Link do opisu zrealizowanego zadania (strona szkoły, fb szkoły) |
Uwagi |
1 |
Czysta i
dostępna woda |
|
|
|
|
|
2 |
Zdrowe i
czyste powietrze |
|
|
|
|
|
3 |
Przeciwdziałanie
zmianom klimatu |
|
|
|
|
|
4 |
Odnawialne
źródła energii |
|
|
|
|
|
5 |
Ekologiczny
transport i podróże |
|
|
|
|
|
6 |
Zielona przestrzeń wokół |
|
|
|
|
|
7 |
Ochrona
bioróżnorodności |
|
|
|
|
|
8 |
Zdrowa i
ekologiczna żywność |
|
|
|
|
|
9 |
Odpowiedzialna
konsumpcja |
|
|
|
|
|
10 |
Gospodarowanie
odpadami |
|
|
|
|
|
A-akcja ekologiczna; B-impreza szkolna; C-lekcja otwarta; D-lekcja w
terenie lub wycieczka przyrodnicza E-obserwacja lub doświadczenie; F-warsztaty
praktyczne; G-wystawa ekologiczna; H-gazetka na holu lub w klasopracowni; I-ulotka informacyjna
dla rodziców lub dziadków; J-emisja filmu przyrodniczego z jego omówieniem
*link do opisu realizacji konkretnego zadania, a nie tylko do strony placówki, czy fb placówki.
&6)
Organizator projektu nie będzie indywidualnie przypominał o terminie zakończenia projektu oraz terminie wysyłania EkoRaportu.
&7)
Po rocznej współpracy zgłoszeni nauczyciele, którzy zrealizowali działania z zakresu ekologii i ochrony środowiska, przysłali „EkoRaport 2025” ze zrealizowanych wszystkich zadań projektowych otrzymają tytuł „PROMOTOR EKOLOGII 2025”. Każdej placówce, w której realizowane były zadania projektowe przyznany zostanie tytuł „EKOSZKOŁA 2025”/ ‘’EKOPRZEDSZKOLE 2025’’ / „EKOPLACÓWKA 2025”.
&8)
W ramach projektu, przygotowana została strona na fb „EKO-SZKOŁA”, na której zamieszczane będą wybrane działania, z realizacji poszczególnych etapów projektu, w celu zaprezentowania ich przed szerokim gronem, jako wzór do naśladowania oraz jako źródło wzajemnej inspiracji do działania.
&9)
Dla nauczycieli realizujących projekt, przygotowana została również grupa na fb „Eko-Szkoła”, która jest miejscem do wzajemnego inspirowania się, wymiany doświadczeń oraz wzajemnej pomocy. Zamieszczane w grupie relacje z realizacji zadań, będą publikowane na fb Eko-Szkoła.
&10)
&11)
Harmonogram projektu
· 1 września – 15 września 2024 r. - Zgłoszenie do projektu EkoSzkoła 2025; nadsyłanie do organizatorów formularza zgłoszeniowego zawierającego deklarację uczestnictwa oraz podpisane oświadczenia; zapoznanie się z regulaminem projektu; zaplanowanie prac projektowych;
· 3 września 2025 r. – 30 maja 2025 r. - Realizacja zadań projektowych;
· do 30 maja 2025 r. - Wysyłanie do Organizatora „EkoRaportów 2025” z realizacji zadań projektowych przez zgłoszone szkoły;
· 1-15 czerwca 2025 r. – Weryfikacja i analiza realizacji zadań projektowych przedstawionych w „EkoRaporcie 2025”;
· 16-20 czerwca 2025 r. - Ogłoszenie zdobywców tytułów: EkoSzkoła 2025, EkoPrzedszkole 2025, EkoPlacówka 2025, Promotor Ekologii 2025;
· 21-27 czerwca 2025 r. - Podsumowanie projektu; Przesyłanie dyplomów do szkół (drogą elektroniczną)
Komentarze
Prześlij komentarz