Przejdź do głównej zawartości

Jak wygląda DNA?




Scenariusz zajęć do samodzielnej uczniowskiej lekcji biologii

Typ szkoły: ponadgimnazjalna
Klasa: trzecia LO/czwarta Technikum
Przedmiot: biologia

Narzędzia potrzebne do lekcji: komputer, tablet lub smartfon każdego ucznia, głośniki,  wydrukowana karta pracy z zadaniami do uzupełnienia, kolorowy papier, klej, nożyczki, plastelina, druciki, wyciory, wykałaczki, koraliki, klocki, *aplikacja edukacyjna na smartfona AR 3D Science, *wydrukowana karta do aplikacji AR 3D Science,

Cele lekcji:
 poznanie budowy (budowa nukleotydu DNA, komplementarność zasad azotowych, podwójna helisa) i roli cząsteczki DNA;
- doskonalenie umiejętności korzystania z komputera;
-   *nabycie umiejętności posługiwania się nową aplikacją;

Podstawa programowa:
VI. Genetyka i biotechnologia.
  1. Kwasy nukleinowe.
 Uczeń:
1) przedstawia budowę nukleotydów;
2) przedstawia strukturę podwójnej helisy i określa rolę wiązań wodorowych w jej utrzymaniu;

Zawartość: scenariusz lekcji, z linkami do aplikacji na telefon, linkami do filmu oraz zadań interaktywnych,; karta pracy do zrobienia przez ucznia;

Metody pracy: mapa myśli, praca z e-podręcznikiem, korzystanie z zasobów internetu , kreatywna praca – tworzenie modelu DNA, *praca z aplikacją;

*punkty, które mogą być opcjonalnie zrealizowane przez ucznia;

Temat: Jak wygląda DNA?

DNA, czyli kwas deoksyrybonukleinowy, to związek chemiczny, który od dawna interesuje nie tylko naukowców, ale i każdego z nas. Dzięki narzędziom TIK uczniowie będą mogli w trójwymiarze na własne oczy sprawdzić, jak wygląda DNA.

Uczeń otrzymuje temat lekcji – Jak wygląda DNA?. Temat lekcji sformułowany jest w formie pytania, aby uczeń podczas aktywnego uczestniczenia w całej lekcji sam starał się szukać odpowiedzi na pytanie podane w temacie. Jeżeli na koniec lekcji uczeń będzie umiał omówić budowę DNA na schemacie oraz samodzielnie narysować schematycznie tę cząsteczkę, oznacza to, że cel lekcji został osiągnięty.

Przebieg lekcji:

  1. Początek lekcji to tworzenie przez ucznia mapy myśli – uczeń na środku kartki zeszytu zapisuje pojęcie „DNA”. Zadaniem ucznia jest podanie jak największej liczby skojarzeń związanych z tą cząsteczką. Uczeń zapisuje swoje propozycje w zeszycie.
  2. Uczeń za pomocą swojego smartfona lub komputera musi odnaleźć w Internecie odpowiedzi na pytania dotyczące historii odkrywania i poznawania DNA, :
- W którym roku i przez kogo zostało odkryte DNA?
- Kto skonstruował po raz pierwszy model budowy cząsteczki DNA?
- W którym roku odkrywcy struktury DNA otrzymali Nagrodę Nobla?
- Kiedy po raz pierwszy DNA zostało wykorzystane w kryminalistyce?
  1. Uczeń wyszukuje w Internecie: rysunki, zdjęcia oraz animacje dotyczące DNA, tworząc spis linków do ciekawych materiałów z zakresu DNA.
  2. Na podstawie podręcznika oraz znalezionych informacji, uczeń poznaje budowę cząsteczki DNA i uzupełnia przygotowaną przez nauczyciela kartę pracy dotyczącą DNA.
  3. Na podstawie zdobytej wiedzy, uczeń tworzy swój własny  model DNA (z rzeczy posiadanych obecnie w domu).
  4. *Uczeń instaluje na swoim smartfonie darmową aplikację AR-3D Science, dostępną w Sklep Play (https://play.google.com/store/apps/details?id=in.pantherstudio.arscienceeducationlearning&hl=pl).
Uczeń pobiera za darmo kartę DNA do wydrukowania (karta dostępna jest pod adresem: https://drive.google.com/file/d/0B__QXD1FMVvQaXZQcTQ0UjlmcTA/view?usp=sharing). Uczeń drukuje kartę a następnie ją skanuje. Po zeskanowaniu uczeń może zobaczyć trójwymiarową cząsteczkę DNA.
  1. Na zakończenie uczniowie oglądają filmik na YouTubie, który przedstawia izolowanie DNA z owocu kiwi, filmik https://www.youtube.com/watch?v=ZQBQUprggWw  .
  2. *Jeżeli uczeń dysponuje czasem i potrzebnymi odczynnikami, warto zaproponować uczniom, aby przygotowali i nagrali własny filmik z izolacji DNA (np. z cebuli lub truskawek), który będzie można również zamieścić w Internecie, jako pomoc naukowa dla innych.
  3. Po podsumowaniu lekcji uczeń wykonuje test wiedzy dostępny w Internecie pod adresem https://www.testomaniak.pl/test/biologia-kwasy-nukleinowe-dna-i-rna-3,t290 , gdzie od razu otrzymuje wyniki z rozwiązania, (pytania o RNA można pominąć).
Dodatkowe informacje:

Wygląd aplikacji AR 3D Science dostępnej w Sklep Play, którą można bezpłatnie ściągnąć na tablet lub smartfon. Aplikacja dostępna jest pod adresem https://play.google.com/store/apps/details?id=in.pantherstudio.arscienceeducationlearning&hl=pl
Zdjęcie prezentuje kartę wydrukowaną przez nauczyciela, którą otrzymuje uczeń, aby ją zeskanować. Karta do wydrukowania dostępna jest pod adresem https://drive.google.com/file/d/0B__QXD1FMVvQaXZQcTQ0UjlmcTA/view?usp=sharing

Zdjęcia przedstawiają trójwymiarowy obraz cząsteczki DNA, jaki powstał po zeskanowaniu karty, dzięki użyciu aplikacji AR 3D Scence
  
               





Komentarze

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzień dobry. Po zainstalowaniu aplikacji o której Pani pisała w scenariuszu mam zablokowaną opcję AR. Aplikacja po przekierowaniu wygląda także inaczej (nie jest w kolorze żółtym lecz niebieskim). Czy w którymś momencie mogłam zrobić błąd?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałybyśmy zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony. Po co zaproponowałyśmy Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie?   Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniows

EKO-SZKOŁA 2022 - III edycja projektu

  „EKO – SZKOŁA” to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych. Powstał, w celu stworzenia sieci placówek, które poprzez współpracę, będę dzielić się pomysłami, jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.     „Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenno

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowisk