Na czas,
kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu
proponuję
moim uczniom
„Wielką
biologiczną grę o NEURONY”
Koronawirus zmienia
oblicze obecnej edukacji. Najbliższe tygodnie, to czas, gdy edukacja odbywać
się będzie w troszkę inny sposób. Pomimo tego, że zamknięte są szkoły, to wcale
nie znaczy, że nie można teraz zdobywać nowej wiedzy. Oczywiście, że można,
tylko troszkę w inny sposób. Jak grzyby po deszczu, powstają platformy edukacyjne
do nauki każdego przedmiotu, z łatwym, bezpłatnym dostępem dla każdego ucznia,
niezależnie od poziomu nauczania. Korzystajcie z nich, jeżeli tylko możecie. Cieszę
się również z faktu, że nauczyciele także działają, tworzą i nagrywają lekcje
on-line, aby każdy uczeń mógł poczuć się jak w szkole. Sama znam wielu takich
cudownych belfrów, którzy już lada dzień wystartują ze swoimi lekcjami w
wirtualnej klasie, i prawdę mówiąc, już się nie mogę doczekać tych lekcji. A
ja? Czy też przygotuję takie lekcje? Być może TAK. Jestem TIK-owym nauczycielem
i korzystam z dobrodziejstw nowoczesnej technologii, dlatego przygotowanie
przeze mnie lekcji on-line nie stanowi większego problemu, ale…. pomyślałam zupełnie o czymś
innym… Co jeżeli uczeń nie ma stałego dostępu do komputera i interenetu? W
wielu domach oczywiście komputery są, ale różne wiekowo i mniej lub bardziej
wydolne. Czasami komputer jest jeden, a dzieci w domu – dwójka, trójka, czwórka,
a do tego są jeszcze rodzice. Czasami też jest problem z Internetem w domu,
niby jest, ale zasięg czasami słaby. W dużych miastach jest inaczej, niż w
mniejszych miejscowościach, czy na wsi. Dlatego ja, chciałabym zaproponować moim
uczniom, oddech od komputera…
Co proponuję? Zaraz o
tym napiszę…
Konfucjusz kiedyś powiedział:
„Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”
Czy uczeń może osiągnąć
sukces edukacyjny ucząc się w domu?
Oczywiście, że tak.
Uczeń sam powinien
chcieć: poszerzać swoją wiedzę, poszukiwać
i odkrywać nieznane zagadnienia, rozwijać własne zainteresowania, doskonalić
posiadane umiejętności, gromadzić własne doświadczenia, rozwiązywać problemy,
rozwijać własne pomysły i kreatywne myślenie. Nauczyciel ma być wsparciem dla
ucznia i motywować go do osiągnięcia tego sukcesu.
W skrócie – uczeń powinien SAM angażować się we własną edukację.
Co zrobić, aby uczniom
„chciało się chcieć” osiągnąć sukces edukacyjny:
- należy włączać
uczniów w proces uczenia się, poprzez ich aktywne działanie, a nie tylko
słuchanie;
- pozwolić uczniom
zdobywać nową wiedzę w dogodny dla nich sposób, proponując im różnorodne formy
i metody pracy;
- pozwolić uczniom na
naukę w ich własnym tempie, pracując dzisiaj mniej, jutro więcej, lub na
odwrót;
- pozwolić uczniom
dokonywać samodzielnego wyboru zadań, które w ich opinii najlepiej pozwolą
im przyswoić nową wiedzę;
- bazować na posiadanej
już wiedzy i umiejętnościach uczniów, ucząc się nowego zagadnienia, ale robiąc
coś, co się już potrafi robić;
- pozwolić uczniom
wymyślać, tworzyć, proponować własne zadania, ćwiczenia, doświadczenia, które
będą najlepszym przykładem do omawianych nowych zagadnień;
- pozwolić uczniom
uczyć się od siebie, np. uczniowie mogą przygotować komiksy, krzyżówki, rebusy,
które później będą rozwiązywali inni uczniowie;
- pozwolić uczniom na
współpracę podczas uczenia się czegoś nowego, czyli umożliwić im pracować w
parach, trójkach, czwórkach lub w grupach; (choć w obecnej sytuacji może być
trudno spełnić akurat ten punkt);
Jak zachęcić uczniów do zaangażowania
we własną edukację?
Jak zmotywować uczniów do pracy i
poszukiwania nowej wiedzy?
Jak rozbudzić ich zainteresowanie
biologią?
Mam pomysł – pozwolę moim uczniom
zagrać o swoje oceny.
Na czas,
kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu
proponuję
moim uczniom
„Wielką
biologiczną grę o NEURONY”
Cel główny gry: Zachęcenie uczniów do zaangażowania
we własną edukację biologiczną.
Cele szczegółowe: Zwiększenie zaangażowania uczniów do
aktywnego poszukiwania, poszerzania i pogłębiania swojej wiedzy z biologii;
Rozbudzenie zainteresowań nauką; Zwiększenie motywacji uczniów do
samokształcenia;
- Gra przygotowana została dla wszystkich moich uczniów, od klasy pierwszej do klasy czwartej, zarówno z liceum, szkoły branżowej, jak i z technikum, którzy w planie lekcyjnym mają biologię (w zakresie podstawowym i rozszerzonym).
- Cała gra polega na zrealizowaniu przez ucznia różnych zadań biologicznych z przypisanego działu dla każdej klasy (załącznik nr 1).
- Za zrealizowane zadania uczeń otrzymuje NEURONY.
- Każdy uczeń powinien wykonać przynajmniej jedno zadanie tygodniowo.
- Uczeń samodzielnie wybiera typy zadań, jakie chce zrealizować ze wskazanego działu.
- Różne typy zadań prezentowane są poniżej (załącznik nr 2).
- Każde zaproponowane zadanie jest różnie punktowane, w zależności od skali trudności zadania oraz czasu, jaki trzeba poświęcić, aby wykonać dane zadanie. Zadania punktowane są od 5 do 60 NEURONÓW.
- Uczeń, może wykonać dowolną ilość zadań z danego działu, ale za każdym razem muszą to być zadania o innej formie (np. jedno zadanie – mapa myśli, drugie – plakat, trzecie – model, czwarte – kartka z dziennika) oraz z innego tematu.
- Nie wszystkie typy zadań nadają się do każdego realizowanego tematu, dlatego trzeba dokonać dobrego wyboru zadania.
- Uczeń przechowuje wszystkie swoje wykonane prace, aż do momentu powrotu do szkoły. NEURONY przyznawane będą na pierwszej lekcji po powrocie do szkoły.
- Każdy uczeń samodzielnie wykonuje zadania (obecna sytuacja nas do tego obliguje).
- Każdy uczeń indywidualnie gromadzi NEURONY.
- NEURONY, które uczeń uzbiera, będzie mógł wymienić, po powrocie do szkoły, na wymienione rzeczy poniżej (załącznik nr 3).
- Uzbierane NEURONY uczeń może wykorzystać do końca roku szkolnego.
- Jeden uczeń, nie może przekazywać swoich NEURONÓW drugiemu uczniowi.
- Jeżeli uczniowie będą zainteresowani dalszą grą, np. do końca roku szkolnego, gra może zostać kontynuowana.
- W razie jakichkolwiek pytań, odnośnie gry, można się ze mną kontaktować poprzez dziennik elektroniczny.
- Jeżeli ktoś chciałby podzielić się wcześniej swoimi pracami, żebym mogła zaprezentować je na stronie „Biologia z Blondynką” jako inspirację dla innych, to oczywiście jest to możliwe. Czekam na wasze prace komputerowe, zdjęcia, filmiki pod adresem biologiaXXI@wp.pl
- Życzę wszystkim miłej nauki, ale przede wszystkim życzę Wam dużo zdrówka. I pamiętajcie – siedzimy w domu! Pozdrawiam serdecznie i do szybkiego zobaczenia w pracowni biologicznej.
Załącznik nr 1
Działy, z których uczniowie mogą
wykonywać zadania:
· Klasa I (liceum, technikum i szkoła branżowa po szkole
podstawowej) - KOMÓRKA
· Klasa I (liceum i technikum po
gimnazjum) – BIORÓŻNORODNOŚĆ/OCHRONA ŚRODOWISKA
· Klasa II (liceum) - KRĘGOWCE
· Klasa II (technikum) - ROŚLINY
· Klasa III (liceum) - EKOLOGIA
· Klasa III (technikum) – UKŁAD POKARMOWY,
UKŁAD ODDECHOWY
· Klasa IV (technikum) - EKOLOGIA
Załącznik nr 2
Zadania do wyboru:
1)
Mapa myśli to jeden ze sposobów na
zapamiętywanie nowej wiedzy. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z
obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, stwórz mapę
myśli do przeczytanego tematu. Mapę myśli stwórz na białej kartce formatu A4,
którą oddasz po powrocie do szkoły. (5-15 NEURONÓW);
2)
Stworzyłeś
kiedyś jakąś „Sketchnotkę”? Sketchnoting (od słów sketch – „szkic” i note – „notatka”) to graficzna
notatka. Z pewnością dasz sobie radę, wierzę w Ciebie. Nie musisz świetnie
rysować, aby podołać temu zadaniu. Ja cały czas tworzę Wam sketchnotki na
tablicy w szkole. Przeczytaj
temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji
w podręczniku stwórz swoją pierwszą sketchnotkę. Przygotuj ją na
białej kartce formatu A4, którą oddasz na pierwszej lekcji biologii. (20-30
NEURONÓW);
3)
Wyobraź
sobie, że jesteś podróżnikiem, naukowcem, odkrywcą, znanym biologiem. Na
podstawie nowej wiedzy, którą zdobyłeś czytając temat w podręczniku z działu,
który Cie obowiązuje, napisz kartkę do
swojego dziennika/ pamiętnika, co dziś nowego odkryłaś/eś, co dziś się
nowego dowiedziałaś/eś, co Cię zaskoczyło? Swoją pracę możesz wykonać odręcznie
lub napisać na komputerze, a wydruk zachować do oddania. (10-20 NEURONÓW);
4)
Robiłaś/eś
kiedyś Lapbook? Lapbook to forma kreatywnego
zaprezentowania informacji na dany temat. Przeważnie jest to teczka, ale może być
większa kartka/brystol z możliwością składania, dodawania dodatkowych
kieszonek, przyczepiania
dodatkowych karteczek z informacjami. Niektóre klasy w szkole zrobiły już swoje
pierwsze Lapbooki i dały radę. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z
obowiązującego Cię działu. Na podstawie nowych wiadomości przygotuj Lapbook.
Bądź kreatywny i wymyślaj. W Lapbooku możesz zamieścić informacje, które
znajdziesz również i w innych źródłach. Przygotowany Lapbook zabierz na
pierwszą lekcję z biologii po powrocie do szkoły. (40-50 NEURONÓW);
5)
Czytasz
artykuły w czasopismach popularno-naukowych, albo artykuły w codziennej prasie?
Jeżeli nie, to zachęcam do czytania; jeżeli tak to świetnie, bo możesz wykonać
kolejne zadanie. Przeczytaj artykuł w czasopiśmie z obowiązującego Cię działu
(z pewnością znajdziesz takie artykuły w Internecie), a później napisz recenzję tego artykułu. Napisaną
recenzję, wielkości A4, oraz wydruk artykułu, przynieś na pierwszą lekcję po
powrocie do szkoły. (10-20 NEURONÓW);
6)
Lubisz
grać w gry planszowe, karciane? A może sama/sam stworzysz taką grę, aby inni
mogli w nią zagrać? Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię
działu. Na podstawie przeczytanych informacji, stwórz grę planszową lub karcianą z danego tematu/zagadnienia oraz opracuj
zasady gry. Przygotowaną grę, przynieś na pierwszą lekcję po powrocie do
szkoły. (40-50 NEURONÓW);
7)
A
może pobawisz się w grafika? Zaprojektuj stronę
do podręcznika/e-podręcznika lub encyklopedii/e-encyklopedii. Przeczytaj
temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji
w podręczniku, stwórz swoją własną stronę do podręcznika lub encyklopedii.
Możesz to zrobić odręcznie lub na komputerze. Cała praca powinna być formatu
A4. (20-30 NEURONÓW);
8)
Czy wiesz co to „Leporello”? Leporello to rodzaj publikacji, w
postaci arkusza papieru, kartonu, brystolu, kilkakrotnie, równolegle,
naprzemiennie złamywanego do postaci harmonijki, na którym zapisane są cenne
informacje i nowe wiadomości. Z pewnością dasz radę
przygotować coś takiego. Pierwsze klasy świetnie dały sobie z tym radę. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika
z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, stwórz
własne Leporello. Wielkość jest dowolna. Przygotowane leporello przynieś na
pierwszą lekcję po powrocie do szkoły. (20-30 NEURONÓW)
9)
E-portfolio to wirtualny zbiór tekstów,
artykułów, zdjęć, grafik, filmów na konkretny temat. Ty też, je możesz zrobić.
Przeczytaj, wg Ciebie, najciekawszy temat lekcji z podręcznika z obowiązującego
Cię działu. Posiadając już podstawową wiedzę w danym temacie, zasiądź do
komputera i wyszukaj, wyszperaj, najciekawsze informacje o tym zagadnieniu.
Dokonaj selekcji informacji, odrzucając wszystkie „fake newsy”. Skopiuj
najciekawsze wiadomości, pamiętając o zapisaniu nazw autorów oraz zapisaniu
stron, z których pochodzą przygotowane informacje. Zapisz również w Wordzie wszystkie linki, z podziałem na:
artykuły do poczytania, wywiady z naukowcami, zdjęcia i grafiki, filmy i
animacje. Przygotowaną pracę zapisz na płycie lub na pendrive, aby pokazać ją
po powrocie do szkoły. (25-35 NEURONÓW);
10) Rozwiązujesz krzyżówki? A czy kiedykolwiek sama/sam stworzyłeś jakąś krzyżówkę? Przeczytaj
temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji
w podręczniku, przygotuj krzyżówkę wraz z pytaniami do rozwiązania tej
krzyżówki; Krzyżówkę stwórz na białej kartce formatu A4; (5-15 NEURONÓW);
11) Jeżeli lubisz poszerzać swoją wiedzę
wykorzystując komputer, to właśnie to zadanie jest dla Ciebie. Jeżeli masz stały
dostęp do komputera, to możesz przygotować prezentację
multimedialną na wybrany temat z obowiązującego Cię działu. Przygotowaną prezentację
zapisz na płycie lub pendrivie, aby pokazać ją po powrocie do szkoły. (20-30
NEURONÓW);
12) Kiedy robiłaś/robiłeś ostatnio jakieś
doświadczenie? A może teraz jest
dobry czas, aby przeprowadzić jakieś doświadczenie w domu. Przeczytaj temat
lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie przeczytanych
informacji pomyśl, czy można zaprojektować do tego jakieś proste doświadczenie.
Do swojego doświadczenia przygotuj kartę pracy z danymi: problem badawczy,
hipoteza, projekt doświadczenia, obserwacje, wnioski. Zrób kilka zdjęć z
przeprowadzonego doświadczenia. Kartę pracy z doświadczenia oraz zdjęcia (mogą
być w telefonie, nie muszą być wydrukowane) przynieś na pierwszą lekcję po
powrocie do szkoły. (40-50 NEURONÓW);
13) A może przygotujesz biologiczną wystawę szkolną, którą zaprezentujemy
dla wszystkich uczniów na holu szkoły? Masz teraz więcej czasu wolnego, więc
działaj. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu i na
podstawie informacji z podręcznika i Internetu, przygotuj materiały na wystawę edukacyjną
(duża dowolność w zaprezentowaniu tematu). Z pewnością podołasz zadaniu.
Przygotowane elementy na wystawę przynieś na pierwszą biologię po powrocie do
szkoły. (45-55 NEURONÓW);
14) Czytasz komiksy? Zrobiłeś kiedyś
jakiś? Teraz jest dobry czas, aby przygotować swój biologiczny komiks. Przeczytaj temat lekcji z
podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie przeczytanych informacji
spróbuj stworzyć swój komiks. Może być zrobiony odręcznie lub na komputerze.
Wybór formatu i długości komiksu zostawiam Tobie. Wierzę w Twoją kreatywność.
Przygotowany komiks przynieś do szkoły. (40-50 NEURONÓW).
15) A może stworzysz filmik lub animację do zrealizowanego tematu? Przeczytaj temat
lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu i na podstawie tych informacji
stwórz własny filmik luba animację. Przygotowaną pracę zapisz na płycie lub na
pendrive, aby pokazać ją po powrocie do szkoły. (45-55 NEURONÓW);
16) Jeżeli lubisz rysować lub malować, to
proponuję Tobie wykonać plakat
edukacyjny. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu i
na podstawie informacji zaprojektuj i wykonaj edukacyjny plakat. Ponieważ nie
możesz teraz wychodzić z domu, może być on wykonany na kartce formatu A4, a jeżeli
jesteś w posiadaniu większej kartki, plakat może być na większym formacie.
Przygotowany plakat przynieś do szkoły. (30-50 NEURONÓW);
17) A gdybyś tak stał się nauczycielem
dla innych, dla młodszych kolegów i koleżanek? A może przygotujesz i nagrasz lekcję biologii, którą udostępnimy
innym. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na
podstawie informacji w podręczniku, nagraj swoją kilkuminutową lekcję.
Przygotowaną lekcję zapisz na płycie lub na pendrive, aby pokazać ją po
powrocie do szkoły. (50-60 NEURONÓW);
18) Rozwiązujesz rebusy, gdy masz do nich dostęp? A może sama/sam chcesz stać się
autorką/autorem takich rebusów? Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z
obowiązującego Cię działu. Przygotuj 5 rebusów do rozwiązania z zakresu przeczytanego
materiału. Rebusy narysuj na białej kartce formatu A4; (5-15 NEURONÓW);
19) Lubisz pisać listy, maile? Masz teraz
okazję. Napisz list lub mail do
rodziców, dziewczyny/chłopaka, z informacją czego dziś się dowiedziaś/eś,
czytając wybrany temat z podręcznika z zakresu wskazanego działu. Pamiętaj, aby
zachować formę listu. List możesz napisać odręcznie lub na komputerze, a wydruk
zachowaj do powrotu do szkoły; (5-15 NEURONÓW);
20) Chciałabyś/ chciałbyś kiedyś być nauczycielką/lem?
Teraz masz okazję, poczuć się jak belfer z krwi i kości, tworząc zadania dla
uczniów. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na
podstawie przeczytanych informacji przygotuj kartę pracy dla uczniów, która zawierać będzie pytania i zadania z
tego tematu. Kartę pracy przygotuj na komputerze, wydrukuj i schowaj do teczki,
bo pokażesz ją po powrocie do szkoły. (25-35 NEURONÓW);
21) Czy zawsze rozumiesz wszystkie
biologiczne pojęcia użyte w tekście? Aby dobrze zrozumieć nową wiedzę, ważne
jest rozumienie całego tekstu. Dlatego, przeczytaj temat lekcji z podręcznika z
obowiązującego Cię działu, a na podstawie tekstu, stwórz swój słowniczek nowych, niezrozumiałych
pojęć do tego tematu. Słowniczek nowych pojęć biologicznych zapisz w zeszycie. (5-15
NEURONÓW);
22) W dzisiejszym świecie, każdego dnia,
prawie na każdym kroku spotykamy się z różnorodnymi ulotkami. A może i Ty
stworzysz swoją biologiczną ulotkę? Przeczytaj
temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji
w podręczniku, stwórz ulotkę. Ulotka może zawierać tekst, rysunki, schematy,
wykresy. Ulotkę możesz przygotować odręcznie lub komputerowo. Przygotowana
ulotka powinna być wielkości kartki A4, ale jej kształt jest dowolny – można ją
złożyć na pół, lub na trzy części. Ulotkę komputerową należy wydrukować. (20-30
NEURONÓW);
23) Lubisz rozwiązywać testy abcd? Przeczytaj temat lekcji z
podręcznika z obowiązującego Cię działu, a potem na podstawie tekstu przygotuj
zestaw 15 pytań testowych wraz z odpowiedziami do wyboru. Przygotowany test
przygotuj w formie komputerowej. Wydrukuj gotowy test i schowaj go w teczce, aż
do czasu powrotu do szkoły. (15-25 NEURONÓW);
24) A może przygotujesz biologiczną gazetkę naścienną, którą
zaprezentujemy dla wszystkich uczniów w pracowni biologicznej? Masz teraz
więcej czasu wolnego, więc czemu nie. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z
obowiązującego Cię działu i na podstawie informacji z podręcznika oraz samodzielnie
przygotowanych materiałów (twoje rysunki, wydruki) przygotuj gazetkę
edukacyjną. Z pewnością podołasz zadaniu. Przygotowaną gazetkę przynieś na
pierwszą biologię po powrocie do szkoły. (40-50 NEURONÓW);
25) Uważasz, że jesteś dobra/dobry w
argumentowaniu? Jeżeli tak, to przeczytaj temat lekcji z podręcznika z
obowiązującego Cię działu, a potem pomyśl, czy coś Cię w nim nurtuje, czy można
postawić pytanie lub określić problem do danego zagadnienia. Jeżeli tak, to
postaraj się poszukać odpowiedzi, podając argumenty
„za” i/lub „przeciw”. Pytanie oraz argumenty zapisz w zeszycie od biologii.
(5-15 NEURONÓW);
26) Robiłeś kiedyś coś z niczego? Jesteś
kreatywny? To w takim razie to zadanie jest dla Ciebie. Przeczytaj temat lekcji
z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w
podręczniku, stwórz przestrzenny model/makietę
przydatny do zrozumienia danego zagadnienia. Rodzaj użytych materiałów oraz wielkość
modelu/makiety jest dowolna. Przynieś przygotowany model/makietę na pierwszą
lekcję po powrocie do szkoły (40-50 NEURONÓW);
27) Lubisz szukać rozwiązań, gdy
pojawiają się problemy? Jeżeli tak, to zrób to zadanie. Przeczytaj temat lekcji
z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie przeczytanych
informacji, sformułuj problem, który Cię interesuje i dokonaj jego analizy (jak jest? Jak powinno być?), a
następnie postaraj się go rozwiązać. Podaj szereg rozwiązań dla postawionego
problemu, czyli odpowiedz na pytanie, co zrobić, aby było tak jak powinno?
Skorzystaj z metody drzewa decyzyjnego lub rybiego szkieletu. Zapisz wszystko
na kartce A4, którą przyniesiesz do szkoły. (20-30 NEURONÓW);
28) A może stworzysz zagadki biologiczne z danego tematu? Przeczytaj temat lekcji z
podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku,
stwórz zagadki. Co to? O czym mowa? Przygotowane zagadki (10 zagadek) napisz na
komputerze, wydrukuj i schowaj do teczki, pokażesz je po powrocie do szkoły. (10-20
NEURONÓW);
29) Czy wiesz co to jest upcykling? Upcykling to forma przetwarzania różnorodnych odpadów, w wyniku którego powstają
produkty o wysokiej wartości, które używane są przez ludzi. W klasie biologicznej duzo jest takich
przedmiotów. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika
z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, stwórz
upcyklingowe cudeńko, które stanie się pomocą dydaktyczną, wykorzystywaną podczas
lekcji biologii. Przynieś przygotowaną pomoc dydaktyczną na pierwszą lekcję po
powrocie do szkoły (40-50 NEURONÓW);
30) A może stworzysz propozycję wycieczki edukacyjnej, na którą
moglibyśmy się udać, gdy wrócimy do szkoły? Przeczytaj temat lekcji z
podręcznika z obowiązującego Cię działu. Pomyśl i zaprojektuj trasę wycieczki,
jednodniowej lub kilkudniowej, podczas której moglibyśmy poszerzyć nasze
wiadomości z tematu, który przeczytałeś w podręczniku. Swoje propozycje (trasę,
przystanki po drodze warte poznania, opis miejsca docelowego) zapisz odręcznie
na kartce A4 lub przygotuj w wersji komputerowej, a wydruk przynieś na pierwszą
lekcję biologii po powrocie do szkoły. (35-45 NEURONÓW);
Załącznik nr 3
Uzyskane NEURONY uczeń może wymienić na:
a)
Ocenę
(wpisaną do dziennika z wagą 2):
- ocena celująca – 60 pkt.
- ocena + bardzo dobry – 55 pkt.
- ocena bardzo dobra – 50 pkt.
- ocena + dobry –45 pkt.
- ocena dobra – 40 pkt.
- ocena + dostateczny – 35 pkt.
- ocena dostateczna – 30 pkt.
- ocena + dopuszczający – 25 pkt.
- ocena dopuszczająca – 20 pkt.
b)
Zgodę
na pisanie sprawdzianu:
- z zeszytem – 40 pkt.
- z podręcznikiem – 50 pkt.
c)
Zwolnienie:
- z pisania sprawdzianu – 70 pkt.
- z pisania kartkówki – 50 pkt.
- z odpytywania – 50 pkt.
- z pisania jednego wybranego zadania
na sprawdzianie lub kartkówce – 20 pkt.
d)
Zgłoszenie:
- dodatkowego „nieprzygotowania” do
zajęć – 40 pkt.
- brak munduru w dniu mundurowym – 20
pkt.
Joanna Gadomska, czyli Biologia z
Blondynką
Prace moich uczniów:
super:)
OdpowiedzUsuńDziękuję. Cieszę się bardzo, że pomysł się spodobał.
UsuńBardzo ciekawy pomysł i widać pracę w niego włożoną. Zasubskrybowałam i na pewno będę tu częściej zaglądać. :))
OdpowiedzUsuńŚwietny pomysł i wielkie zaangażowanie. Podziwiam !
OdpowiedzUsuń