Przejdź do głównej zawartości

Różowy happening


Każdego roku, na przełomie października i listopada, wraz z moim Super Teamem (Agnieszką Marciniak, Eweliną Jankowską, Agnieszką Rogalską, Moniką Kieliszak, Ewą Wallis, Elżbietą Goińską), organizuję w ZSEU w Żychlinie „Różowy happening”. Dlaczego różowy? Nie dlatego, że jesteśmy kobietami i bardzo lubimy ten kolor, ale na znak solidarności z osobami chorującymi na nowotwór. Uczniowie, uczestniczący w naszym happeningu, ubrali się na różowo, przynieśli różowe balony, parasolki i szaliki, a dodatkowo każdy uczeń szkoły, po wejściu do sali konferencyjnej ZSEU, otrzymał także różową wstążeczkę – ogólnoświatowy symbol walki z rakiem. To był prawdziwy różowy zawrót głowy – królowała fuksja, amarant, lila róż, pudrowy róż, cyklamen, pąsowy róż, fiołkowy róż, rubinowy i wrzosowy róż.
Nasz „Różowy happening” był podsumowaniem wielu działań, które organizowane były w październiku i listopadzie w ZSEU w Żychlinie, w związku z Dniem do Walki z Rakiem.
Głównym celem naszego happeningu jest zwrócenie uwagi młodych ludzi, na sposoby zapobiegania powstawaniu nowotworów, zgodnie z Europejskim Kodeksem Walki z Rakiem.
W celu popularyzowania wiedzy o nowotworach, przygotowałam dla uczniów ZSEU wykład na temat: „Rak atakuje, ale nasza wiedza nas ratuje!.” W czasie wykładu uczniowie znaleźli odpowiedzi na takie pytania, jak: Co to jest nowotwór? Jakie są przyczyny powstawania komórek nowotworowych? Co to są czynniki kancerogenne? Jakie są pierwsze niepokojące objawy rozwoju nowotworu, które wymagają koniecznej konsultacji z lekarzem? Czym się różni nowotwór złośliwy, od niezłośliwego? Co to jest mięśniak, tłuszczak, naczyniak, a także rak, mięsak, glejak, chłoniak i białaczka? Jakie są etapy rozwoju nowotworu złośliwego? Co to są przerzuty? Jakie są sposoby leczenia chorób nowotworowych? Co należy robić, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory?  Cieszę się bardzo, że młodzież z tak dużym zainteresowaniem słuchała moich słów i aktywnie włączała się do dyskusji. Mam tylko nadzieję, że będą starali się robić wszystko, aby zminimalizować szansą rozwoju nowotworu u siebie.
W celu promowania postaw prozdrowotnych w naszej szkole podjęte zostały liczne działania: odbyły się pogadanki na lekcjach wychowawczych z tematyki prozdrowotnej; uczniowie otrzymali ulotki, które zawierały informację o nowotworach, ich rozwoju, zapobieganiu, objawach i leczeniu; przygotowana została wystawa publikacji medycznych na temat nowotworów;  zorganizowane zostały warsztaty, na których uczniowie wypracowali „Szkolny Kodeks Walki z Rakiem”; przygotowane i rozwieszone zostały plakaty prozdrowotne; zorganizowany został konkurs plastyczny na plakat „Żyję bez ryzyka”.
Dziś poznaliśmy laureatkę konkursu plastycznego „Żyję bez ryzyka”. Została nią Joanna Janiak z klasy I LO, za plakat „Przejrzyj na oczy nim będzie za późno”. Asiu, serdecznie gratulujemy zwycięstwa – dyplom i nagroda wręczona zostanie oficjalnie na obchodach Dnia Patrona Szkoły.
Dlaczego postanowiłyśmy, zorganizować taki dzień w naszej szkole? Zorganizowałyśmy nasz happening, ponieważ, wciąż docierają do nas informacje o osobach (z bliższej i dalszej rodziny, wśród przyjaciół, znajomych, czy sąsiadów), które zmagają się z chorobami nowotworowymi i pomimo dużego nakładu ośrodków medycznych na profilaktykę pronowotworową, wiedza młodych ludzi na temat nowotworów wciąż jest znikoma. Zależy nam na tym, aby nasi uczniowie i ich członkowie rodziny żyli długo i w zdrowiu, a poprzez nasze działania być może uczniowie zastanowią się nad pewnymi podejmowanymi działaniami, związanymi z własnym zdrowiem. Mamy również nadzieję, że uczniowie podzielą się swoją wiedzą zdobytą w czasie wykładu i warsztatów z najbliższą rodziną oraz przekażą im ulotki, które otrzymali w szkole, z zakresu profilaktyki nowotworowej, które zmotywują rodzinę do profilaktycznych badań i obserwacji własnego ciała.
















Komentarze

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałybyśmy zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony. Po co zaproponowałyśmy Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie?   Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczn...

EKO-SZKOŁA 2022 - III edycja projektu

  „EKO – SZKOŁA” to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych. Powstał, w celu stworzenia sieci placówek, które poprzez współpracę, będę dzielić się pomysłami, jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.     „Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krąż...

EkoSzkoła 2025

   EEKOszkoła 2025 „EKOSZKOŁA” to roczny projekt edukacyjny skierowany dla przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych oraz placówek edukacyjnych z terenu całej Polski. Do projektu zapraszamy nauczycieli różnych przedmiotów, którzy wraz ze swoimi uczniami, klasą, grupą projektową realizować będą działania kształtujące postawy proekologiczne. W tym roku szkolnym realizowana będzie V edycja projektu – „EkoSzkoła 2025”. Po rocznej współpracy zgłoszeni nauczyciele, który zrealizowali działania z zakresu ekologii  i ochrony środowiska, przysłali „EkoRaport” ze zrealizowanych wszystkich zadań projektowych  otrzymają tytuł „Promotor Ekologii 2025”.  Każdej placówce, w której realizowane były zadania projektowe przyznany zostanie tytuł „EkoSzkoła 2025”/ ‘’EkoPrzedszkole 2025’’ / „EkoPlacówka 2025”. Główne cele projektu „EkoSzkoła 2025” to: 1.     Kształtowanie u uczniów postawy ekologicznego Polaka, Europejczyka i obywatela świata, a...