Przejdź do głównej zawartości

Ogólnopolski projekt "JESTEM AS - Akceptuję Siebie"

 




Dzisiejszy świat mami nas w internecie i social mediach obrazami „ideałów” prosto z photoshopa czy najnowszych aplikacji z filtrami do zdjęć, przez co wiele młodych osób zaczyna porównywać siebie do otaczających ich obrazów. Niestety, porównywanie się do innych, często rodzi u młodych osób kompleksy i poczucie niskiej własnej wartości. Dostrzegają oni wtedy to, czego im brakuje lub to, czego mają za dużo, a to powoduje, że zaczynają źle o sobie myśleć. Niestety, gdy młodzi większą swoją uwagę zaczynają poświęcać na to, co jest inne, co chcieliby u siebie zmienić, nie dostrzegają piękna, które jest w nich, które mają na wyciągnięcie swojej ręki. Warto przypominać młodym osobom, że jeżeli ktoś nie ma jakiejś cechy, nie jest „idealny”, to nie znaczy, że jest zły, niedobry, niefajny czy nic niewarty.

Oprócz wiedzy naukowej, którą zdobywają uczniowie w szkole, warto kształcić u młodych samoakceptację i bycie „idealnym nieidealnym” człowiekiem. Piękne przecież jest w nas to, co nas wyróżnia, to czym różnimy się od innych, dlatego uczniowie powinni poznać swoje atuty, aby umieli je wykorzystać i zaprezentować światu. Warto znać siebie, aby z łatwością akcentować to, co jest w nas najpiękniejsze i najlepsze.

Martin Seligman, amerykański psycholog, profesor Uniwersytetu w Pensylwanii powiedział: „Kluczem do sukcesu i szczęścia jest wykorzystywanie własnych silnych stron, a nie korygowanie wad.”

„Akceptacja” to słowo pochodzące z łaciny „acceptatio, co znaczy „przyjmowanie”. Według encyklopedii Wikipedia „akceptacja to uznanie czegoś, aprobata, potwierdzenie czegoś, pogodzenie się z czymś, czego nie można zmienić, uznanie czyichś cech postępowania za zgodne z oczekiwaniami (…)”.

Akceptacja siebie to początek wszelkich zmian ku lepszej swojej przyszłości. Akceptacja siebie to życzliwe spojrzenie na siebie, zaakceptowanie swoich niedoskonałości i wzmacnianie tego, co jest w nas najlepsze. Dobrze znając siebie dużo łatwiej osiągnąć wszystkie wyznaczone przez siebie cele. Akceptując siebie stajemy się silniejszą osobą, wtedy nikt i nic nie jest w stanie nas zniszczyć. Osoby, które w pełni akceptują siebie, nie szukają akceptacji u innych. Osoby, które akceptują siebie są wolne od oceny i opinii innych osób.

Niestety, szkoła jest miejscem, gdzie ocena pogania ocenę, a uczniowie bardzo często patrzą na siebie przez pryzmat otrzymanej oceny - im jest ona gorsza, tym gorszą czasami mają opinię o sobie. Pora to zmienić. Pora pokazać, że ocena otrzymana w szkole nie ma nic wspólnego z oceną człowieka. Warto pracować z uczniami nad wzmocnieniem ich akceptacji samego siebie.

Zapraszam serdecznie wszystkich nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych do udziału w ogólnopolskim projekcie „Jestem AS – Akceptuję Siebie”. Cele projektu to: lepsze poznanie siebie, samoakceptacja siebie, uświadomienie uczniom ich piękna, budowanie poczucia własnej wartości, wzmacnianie własnego pozytywnego wizerunku. Symbolem tego projektu jest karta AS. Karta ta, to jedna z najlepszych i najkorzystniejszych kart, która znajduje się w każdej tali kart do grania. Każdy uczeń może być jak AS - Akceptować Siebie.

W roku szkolnym 2023/2024 rozpoczynamy II edycję projektu. Projekt trwa cały rok. 



W przygotowanym ebooku znajdują się zadania projektowe, które można zrealizować z uczniami w trakcie trwania całego projektu. Cieszę się bardzo, że do przygotowania tej publikacji dołączyły do mnie panie: Aleksandra Biela, Dorota Frątczak, Natalia Graczyk, Krystyna Jakubowicz, Anna Konarzewska, Dorota Kosowska, Kinga Łusiewicz, Bogusia Mikołajczyk, Katarzyna Polak, Monika Szekiel-Mnich, Katarzyna Włodkowska, Agnieszka Wrzesińska i Justyna Zaryczańska, które podzieliły się swoimi pomysłami na warsztaty i lekcje wychowawcze. Mamy nadzieję, że podczas kreatywnych zabaw i ćwiczeń uczniowie bardziej poznają i zaakceptują siebie oraz wzmocnią swoją samoocenę. Przygotowane przez nas propozycje mogą Państwo dowolnie modyfikować i dostosowywać do potrzeb swoich uczniów.

ebook do pobrania 

 ebook Jestem AS - Akceptuję Siebie









Komentarze

Popularne Posty

Tydzień Uczniowskiej SuperMocy - co to, po co i dlaczego?

Co to jest Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałybyśmy zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony. Po co zaproponowałyśmy Tydzień Uczniowskiej SuperMocy? Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie?   Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2). Poprzez akcję Tydzień Uczniows

EKO-SZKOŁA 2022 - III edycja projektu

  „EKO – SZKOŁA” to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych. Powstał, w celu stworzenia sieci placówek, które poprzez współpracę, będę dzielić się pomysłami, jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.     „Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenno

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „EKO-SZKOŁA”

Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczona jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych. Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowisk