„Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody.
Nasze życie i zdrowie zależy od warunków panujących w środowisku. A jak jest? Niestety źle! Zanieczyszczana jest woda, powietrze i gleba, piętrzą się góry odpadów. Efekt cieplarniany, smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, to już nasza codzienność, słyszymy o tym w telewizji, w radio, czytamy w gazetach i Internecie. A przecież środowisko, które jest zanieczyszczone ma negatywny wpływ na życie wszystkich istot żywych, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w zanieczyszczonym środowisku przyczynia się do zwiększenia występowania chorób układu oddechowego, zaburzeń układu krążenia, bezsenności, bólu głowy, złego samopoczucia, chorób oczu, reakcji alergicznych ustroju i wielu innych.
Co zrobić? Od czego zacząć, aby było lepiej? Trzeba zacząć od „sprzątania” swojego podwórka. Do zatrzymania istniejącego trendu, coraz większej i szybszej degradacji środowiska, potrzebne są głębokie zmiany w świadomości każdego człowieka. Ważne jest, aby od najmłodszych lat edukować społeczeństwo, aby każdemu uświadomić, że jego odpowiedzialne działania mogą przyczynić się do zmniejszenia degradacji naszego środowiska. Myśląc o przyszłych pokoleniach, aby miały szanse żyć w czystym środowisku, ważne jest zaszczepienie w każdym człowieku zachowań proekologicznych.
Zróbmy coś razem dla naszej planety. Każda mała rzecz, każdy mały gest, każda mała akcja liczy się, by ratować naszą planetę. A jeżeli małe rzeczy zrobią setki, tysiące czy miliony ludzi… to będzie to już duża rzecz, duży gest i duża akcja. Jest wtedy nadzieja na zmianę, poprawę i lepsze jutro. Razem zawsze możemy więcej!
Joanna Gadomska
autorka projektu
„EKO – SZKOŁA” to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych. Powstał, w celu stworzenia sieci placówek, które poprzez współpracę, będę dzielić się pomysłami, jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.
Główne
cele projektu „EKO-SZKOŁA” to:
1. Nadanie problemowi degradacji środowiska
właściwej rangi w odbiorze społecznym oraz wywołanie dyskusji na temat jej
skutków dla przyszłych pokoleń;
2. Uświadomienie każdej osobie, że jej mądre decyzje
i działania w życiu codziennym, mają wpływ na stan środowiska przyrodniczego;
3. Poszerzanie wiedzy uczniów/przedszkolaków o
tematy z zakresu ekologii i ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem
konsekwencji degradacji środowiska dla życia i zdrowia organizmów, które w nim
występują;
4.
Pobudzanie uczniów do aktywnego działania na
rzecz środowiska, dzięki udziałowi w akcjach, imprezach i innych
działaniach proekologicznych, co daje im poczucie posiadania osobistego wpływu
na zmiany w stanie środowiska;
5. Kształtowanie u uczniów postawy ekologicznego
Polaka, Europejczyka i obywatela świata, aby poprzez zmiany własnych nawyków,
przeciwdziałać degradacji środowiska w środowisku lokalnym, kraju, a także i na
świecie;
6.
Poznawanie środowiska lokalnego, w tym miejsc
objętych ochroną (np. parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody) oraz
lokalizację pomników przyrody w najbliższej okolicy, co pozwala uczniowi
zachwycić się pięknem otaczającej przyrody, a także wyzwolić refleksję o
konieczności jej ochrony;
7.
Nawiązanie współpracy z uczniami i nauczycielami
z całej Polski, w celu promowaniu postaw proekologicznych;
8. Zaprezentowanie efektów ogłoszonych ogólnopolskich konkursów
ekologicznych oraz wręczenie dyplomów i nagród laureatom konkursów;
9.
Przedstawienie wyników ogólnopolskiej
ekologicznej ankiety skierowanej dla uczniów szkół partnerskich, na temat
posiadanej wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska;
10. Zaprezentowanie ekologicznych filmów,
przygotowanych przez uczniów i nauczycieli szkół partnerskich;
11. Stworzenie e-booka ze scenariuszami zajęć ekologicznych, przygotowanymi przez nauczycieli realizujących projekt;
12. Poszerzenie zagadnień z podstawy programowej z
przyrody, biologii, geografii i chemii;
„EKO-SZKOŁA” to roczny projekt edukacyjny.
Projekt
skierowany jest dla przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych
oraz placówek edukacyjnych z terenu całej Polski.
Do
projektu zapraszamy nauczycieli różnych przedmiotów, którzy wraz ze swoimi
uczniami, klasą, grupą projektową realizować będą działania kształtujące
postawy proekologiczne.
W
tym roku szkolnym realizowana będzie II edycja projektu – „EKO-SZKOŁA 2021”.
Do
I edycji projektu „EKO-SZKOŁA 2020”, w roku szkolnym 2019/2020, zgłosiło się
106 placówek
oświatowych oraz wielu wspaniałych nauczycieli m.in.: z Warszawy, Wrocławia,
Gdańska, Krakowa, Zabrza, Poznania, Gliwic, Rybnika, Konina, Szczecina,
Szczecinka, Darłowa, Lublina, Lublińca, Torunia, Opola, Zielonej Góry, Radomia,
Płocka, Kołobrzegu, Słupcy, Leszna, Tarnowskich Gór, Wągrowca, Ochabów Małych,
Tuczna, Chwalibogowa, Margonina, Nakła Nad Notecią.
Honorowy patronat nad I edycją projektu sprawował: Marszałek
Województwa Wielkopolskiego, Starosta Koniński, Prezydent Miasta Konina,
Wielkopolska Kurator Oświaty, Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomiczno–Usługowych w
Żychlinie, Dyrektor Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, Centrum Rozwoju
Edukacji EDICON w Poznaniu, Tygodnik nauczycielski „Głos nauczycielski”,
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Poznaniu, Portal Ja-Nauczyciel’ka,
Fundacja Konin Dzieciom.
Obecnie, czekamy na potwierdzenie patronatów w II edycji projektu.
Idea projektu „EKO-SZKOŁA” opiera się na promowaniu
postaw proekologicznych, dlatego też zadania projektowe polegają na
zorganizowaniu przez nauczyciela/li i jego uczniowską grupę/klasę projektową,
kilku przedsięwzięć ekologicznych na terenie szkoły, skierowaną dla uczniów,
rodziców i nauczycieli z własnej szkoły. Zachęcamy, aby do udziału w swoich
działaniach, akcjach, imprezach zaprosić również inne szkoły, mieszkańców
własnej miejscowości oraz organizacje ze środowiska lokalnego.
Każdy nauczyciel lub zgłoszona grupa nauczycieli z jednej szkoły, zobowiązuje się
przygotować wraz z uczniami/ grupą projektową następujące działania:
1) akcję ekologiczną (np. „Klasowa
Wigilia bez plastiku” (zapraszam serdecznie do dołączenia), sprzątanie świata,
piknik ekologiczny, sadzenie drzew, zbiórka odpadów, zbiórka żywności dla
zwierząt ze schroniska, zbiórka elektrośmieci);
2) imprezę szkolną lub wydarzenie o
tematyce ekologicznej
(np. Dzień Lasu, Dzień Ziemi, Dzień Ochrony Środowiska, Dzień bez Samochodu,
Święto Drzewa);
3) szkolny konkurs z zakresu ekologii/ ochrony
środowiska (np. konkurs wiedzy o parkach narodowych, konkurs na plakat
ekologiczny, konkurs na zdjęcie przyrodnicze, konkurs literacki na wiersz,
list, komiks o pięknie otaczającej przyrody);
4) gazetki na holu
szkoły/przedszkola lub w klasopracowni z zakresu ochrony środowiska
(np. poznajmy pszczoły, gatunki zagrożone wyginięciem, czas rozkładu śmieci,
wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie i życie człowieka, zagrożenia
globalne);
5) lekcję w terenie/ zajęcia
terenowe/ wycieczkę przyrodniczą (np. do parku
narodowego, krajobrazowego, do lasu, parku, muzeum przyrodniczego, nadleśnictwa);
6) zajęcia/ warsztaty
na wybrany temat z zakresu ochrony środowiska, (np. dajemy drugie życie
odpadom, budujemy domki dla owadów, karmniki, budki lęgowe, szyjemy torby na
zakupy);
7) wystawę ekologiczną
(np. wystawę plakatów ekologicznych
wykonanych przez uczniów/ przedszkolaków, wystawa rzeczy zrobionych z odpadów,
wystawa zielników, wystawa karmników i domków dla owadów);
8)
ulotkę/ broszurę/
komiks skierowaną dla pozostałych uczniów, z zakresu zmian nawyków w życiu
codziennym dla dobra przyrody (np. gospodarka odpadami, segregacja śmieci, oszczędzanie
wody, oszczędzamy prąd);
9) krótki filmik edukacyjny z
zakresu ekologii/ ochrony środowiska (np. o oszczędzaniu
wody, prądu, o upcyklingu, o smogu, o zmianach klimatu);
10) scenariusz
zajęć ekologicznych, do zrealizowania w klasie lub podczas lekcji w terenie
(np. Poznajemy rodzime gatunki drzew, Segregacja odpadów, Alternatywne źródła
energii);
Zachęcamy również do organizacji innych przedsięwzięć z
zakresu ekologii i ochrony środowiska, na terenie swojej szkoły/ przedszkola/ placówki,
które nie zostały ujęte w powyższych punktach.
Tematyka lekcji, warsztatów, imprez czy akcji, nie
zostaje narzucona z góry, bo w zależności od wieku grupy projektowej, podejmowana
tematyka może być różna i dostosowana do wieku dzieci i młodzieży.
Jednym z zadań projektowych, które będziemy wspólnie realizować
wraz z uczniami i nauczycielami wszystkich zgłoszonych szkół, to nagranie krótkiego
filmiku edukacyjnego z zakresu ekologii/ ochrony środowiska. Wszystkie przygotowane
filmiki zostaną później złożone w całość, opublikowane i udostępnione na różnych
nauczycielskich stronach i portalach. Przygotowane filmy, każdy nauczyciel w
Polsce będzie mógł puścić podczas swojej lekcji (np. biologii, przyrody,
geografii, ale także i lekcji wychowawczej). Mamy nadzieję, że ekologiczne
przesłanie płynące z filmów stworzonych przez młodych ludzi szybciej dotrze do ich
rówieśników.
Wraz z nauczycielami realizującymi ten projekt, dodatkowo przygotujemy
edukacyjny e-book, na podstawie opracowanych i przysłanych scenariuszy lekcji/
warsztatów/ lekcji w terenie. Przygotowany e-book udostępniony zostanie dla
wszystkich nauczycielach na stronach i portalach edukacyjnych, jako źródło
inspiracji dla innych nauczycieli do swojej pracy z uczniami.
Po rocznej współpracy zgłoszeni nauczyciele, który zrealizowali
działania z zakresu ekologii i ochrony środowiska, przysłali „Eko-Raport” ze
zrealizowanych zadań projektowych oraz przysłali wymagane załączniki - scenariusz
oraz film (przysłanie raportu, scenariusza i filmu to wymóg konieczny) otrzymają
tytuł „PROMOTOR EKOLOGII 2021”. Każdej placówce, w której realizowane były akcje
i działania przygotowane przez grupę projektową przyznany zostanie tytuł „EKO-SZKOŁA 2021”/ ‘’EKO-PRZEDSZKOLE
2021’’ / „EKO-PLACÓWKA 2021”.
W ramach projektu, przygotowana została strona na fb „EKO-SZKOŁA”, na której zamieszczane będą działania oraz relacje uczniów i nauczycieli, z realizacji poszczególnych etapów projektu, w celu zaprezentowania ich przed szerokim gronem, jako wzór do naśladowania oraz jako źródło wzajemnej inspiracji do działania. Dla nauczycieli realizujących projekt, przygotowana została również grupa na fb „Eko-Szkoła”, która jest miejscem do wzajemnego inspirowania się, wymiany doświadczeń oraz wzajemnej pomocy.
O I edycji projektu EKO-SZKOŁA mogą
Państwo przeczytać, klikając w poniższy link:
http://biologiazblondynka.blogspot.com/2019/09/ogolnopolski-projekt-eko-szkoa.html
Podsumowanie I edycji, lista laureatów
tytułu EKO-SZKOŁA 2020/ EKO-PRZEDSZKOLE 2020 oraz lista nauczycieli, którzy
uzyskali tytuł PROMOTOR EKOLOGII 2020 dostępne jest pod linkiem:
http://biologiazblondynka.blogspot.com/2020/06/podsumowanie-i-edycji-ogolnopolskiego.html
Mogą również Państwo zobaczyć filmik podsumowujący I edycję
projektu, w którym poznają Państwo Promotorów Ekologii 2020, EKO-SZKOŁY i
PRZEDSZKOLA oraz mogą Państwo zobaczyć zdjęcia z różnych akcji, imprez i
warsztatów, które realizowane były w szkołach w ramach projektu, a zawarte
zostały w Eko-Raportach przesłanych
przez nauczycieli.
https://www.facebook.com/watch/?v=271090953952074
REGULAMIN PROJEKTU:
&1) Zgłoszenia do projektu przyjmowane są od 1 do 30 września 2020 r., wyłącznie drogą mailową. Każde przyjęte zgłoszenie zostanie potwierdzone również drogą mailową. Zgłoszenie należy wysłać na adres projekt-eko-szkola@wp.pl podając w tytule maila: Eko-Szkoła 2021
Po 30 września 2020
r. zgłoszenia nie będą przyjmowane.
Treść zgłoszenia:
Zgłoszenie do II edycji ogólnopolskiego projektu
„EKO-SZKOŁA”
Nazwa szkoły:…………………………………………………………….
Województwo: ……………………………………………………………
Adres szkoły:……………………………………………………………..
Kontakt do szkoły: ……………………………………………………..
Koordynator/ koordynatorzy projektu: …………………………………………………….
Zapoznałam się / zapoznałem się z celami,
zadaniami oraz regulaminem ogólnopolskiego projektu „EKO-SZKOŁA 2021”.
Wyrażam zgodę na publikowanie mojego wizerunku,
na potrzeby projektu „EKO-SZKOŁA 2021”.
Podpis koordynatora/ koordynatorów projektu: ………………………………………………………..
&2) Po
zgłoszeniu się do projektu i zatwierdzeniu zgłoszenia przez Organizatorów,
można przystąpić do realizacji zadań projektowych. Zadania projektowe można
realizować do 31 maja 2021 roku.
&3) Każdy nauczyciel lub zgłoszona grupa nauczycieli z jednej szkoły, zobowiązuje się
przygotować wraz z uczniami/ grupą projektową następujące działania:
1) akcję
ekologiczną (np. „Klasowa Wigilia bez plastiku” (zapraszam
serdecznie do dołączenia), sprzątanie świata, piknik ekologiczny, sadzenie
drzew, zbiórka odpadów, zbiórka żywności dla zwierząt ze schroniska, zbiórka
elektrośmieci);
2) imprezę
szkolną lub wydarzenie o tematyce ekologicznej (np. Dzień Lasu, Dzień Ziemi, Dzień
Ochrony Środowiska, Dzień bez Samochodu, Święto Drzewa);
3) szkolny
konkurs z zakresu ekologii/ ochrony środowiska (np.
konkurs wiedzy o parkach narodowych, konkurs na plakat ekologiczny, konkurs na
zdjęcie przyrodnicze, konkurs literacki na wiersz, list, komiks o pięknie
otaczającej przyrody);
4) gazetki
na holu szkoły/przedszkola lub w klasopracowni z zakresu ochrony środowiska
(np. poznajmy pszczoły, gatunki zagrożone wyginięciem, czas rozkładu śmieci,
wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie i życie człowieka, zagrożenia
globalne);
5) lekcję
w terenie/ zajęcia terenowe/ wycieczkę przyrodniczą
(np. do parku narodowego, krajobrazowego, do lasu, parku, muzeum przyrodniczego,
nadleśnictwa);
6) zajęcia/ warsztaty na wybrany temat z zakresu ochrony
środowiska, (np. dajemy drugie życie odpadom, budujemy domki dla
owadów, karmniki, budki lęgowe, szyjemy torby na zakupy);
7) wystawę
ekologiczną (np. wystawę
plakatów ekologicznych wykonanych przez uczniów/ przedszkolaków, wystawa rzeczy
zrobionych z odpadów, wystawa zielników, wystawa karmników i domków dla owadów);
8) ulotkę/ broszurę/ komiks skierowaną dla
pozostałych uczniów, z zakresu zmian nawyków w życiu codziennym dla dobra
przyrody (np. gospodarka odpadami, segregacja śmieci, oszczędzanie wody,
oszczędzamy prąd);
9)
krótki
filmik edukacyjny z zakresu ekologii/ ochrony środowiska
(np. o oszczędzaniu wody, prądu, o upcyklingu, o smogu, o zmianach klimatu);
10) scenariusz zajęć ekologicznych, do zrealizowania
w klasie lub podczas lekcji w terenie (np. Poznajemy rodzime gatunki drzew, Segregacja
odpadów, Alternatywne źródła energii);
&4) Do
10 czerwca 2021 r. każdy nauczyciel (lub koordynator grupy nauczycieli) zgłoszony do projektu, który otrzymał
potwierdzenie zgłoszenia, zobowiązany jest, na adres projekt-eko-szkola@wp.pl
przesłać:
a)
„Eko-Raport” (wg załączonego
wzoru poniżej),
b)
przygotowany scenariusz
zajęć (wg załączonego wzoru poniżej),
c)
przygotowany film;
Organizator projektu nie będzie indywidualnie przypominał o terminie zakończenia projektu oraz terminie wysyłania raportu i załączników
(scenariusz i film).
Wzór raportu:
„Eko-Raport” należy przygotować w formie prezentacji Power Point:
- slajd 1 – nazwa szkoły, zdjęcie szkoły, logo szkoły;
- slajd 2 – imię i nazwisko nauczyciela/ nauczycieli, szkolnych
koordynatorów projektu, którzy ubiegają się o tytuł „Promotor Ekologii 2021”
(opcjonalnie zdjęcie nauczyciela, które zostanie opublikowane w filmiku z
podsumowania projektu);
- kolejne slajdy – powinny zawierać krótkie podsumowanie zrealizowanych
przedsięwzięć (kiedy, gdzie, co się działo, aktywne linki do opisywanych
działań z fb, strony internetowej szkoły) oraz kilka zdjęć z działania
(1 slajd = 1 działanie);
Wzór scenariusza zajęć:
Scenariusz zajęć ekologicznych (Word, Arial, 12)
- temat zajęć,
- cele zajęć,
- metody pracy,
- wykaz środków dydaktycznych,
- przebieg zajęć,
- ewentualne załączniki,
Jeżeli w „Eko-Raporcie” lub przygotowanym filmiku
umieszczone będą zdjęcia, na których można rozpoznać uczniów, to szkolny
koordynator projektu powinien posiadać zgody od rodziców uczniów na
przetwarzanie wizerunku w ramach ogólnopolskiego projektu „EKO-SZKOŁA 2021”.
Stosowne zgody przechowuje szkolny koordynator projektu.
Zgoda rodziców, wg załączonego wzoru, lub według wzorów jakie obowiązują w danej szkole.
….…………………………………
Data i miejsce
Zgoda na
przetwarzanie wizerunku ucznia
w ramach ogólnopolskiego projektu „EKO-SZKOŁA 2021”
Ja, niżej podpisany/-a
oświadczam, że wyrażam zgodę na nieodpłatne wykorzystanie wizerunku mojego
dziecka ……………………………………………………..……… utrwalonego podczas realizacji zadań
projektowych w ramach ogólnopolskiego projektu „EKO-SZKOŁA 2021”, realizowanego
przez szkołę. Niniejsza zgoda dotyczy wykorzystania wizerunku na zdjęciach,
umieszczonych w Eko-Raporcie szkoły, przygotowanym filmiku przez szkołę, a
także w materiałach promocyjnych projektu, na fb oraz na stronie internetowej
projektu oraz artykułach prasowych.
…….…………………………………………
Data i podpis
rodzica /opiekuna prawnego
&5) Po rocznej współpracy zgłoszeni nauczyciele, który zrealizowali działania z zakresu ekologii i ochrony środowiska, przysłali „Eko-Raport” ze zrealizowanych zadań projektowych oraz przysłali wymagane załączniki - scenariusz oraz film (przysłanie raportu, scenariusza i filmu to wymóg konieczny) otrzymają tytuł „PROMOTOR EKOLOGII 2021”. Każdej placówce, w której realizowane były akcje i działania przygotowane przez grupę projektową przyznany zostanie tytuł „EKO-SZKOŁA 2021”/ ‘’EKO-PRZEDSZKOLE 2021’’ / „EKO-PLACÓWKA 2021”.
&6) W ramach projektu, przygotowana została strona na fb „EKO-SZKOŁA”, na której zamieszczane będą
działania oraz relacje uczniów i nauczycieli, z realizacji poszczególnych
etapów projektu, w celu zaprezentowania ich przed szerokim gronem, jako wzór do
naśladowania oraz jako źródło wzajemnej inspiracji do działania. Dla
nauczycieli realizujących projekt, przygotowana została również grupa na fb
„Eko-Szkoła”, która jest miejscem do wzajemnego inspirowania się, wymiany
doświadczeń oraz wzajemnej pomocy.
&7)
Harmonogram projektu
· 01 – 30 września 2020 r. - Zgłoszenie do projektu; Planowanie działań w
ramach projektu;
· 1 października 2020 r. – 31 maja
2021 r. - Realizacja zadań projektowych przez zgłoszone szkoły; Umieszczanie
informacji o realizacji zadań w fb grupie projektowej Eko-Szkoła (dla chętnych);
· 31 maja 2021 r. - Zakończenie
realizacji zadań projektowych;
· 1 czerwca 2021 r. – 10 czerwca
2021 r. - Wysyłanie „Eko-Raportów ” z realizacji zadań projektowych przez
szkoły zgłoszone do projektu oraz wymaganych załączników – scenariusz i film
(wymóg konieczny);
· 11 – 20 czerwca 2021 r. - Zapoznanie
się Organizatora z „Eko-Raportami” oraz załącznikami; Przesłanie informacji o
wynikach do patronów projektu;
· 21 – 22 czerwca 2021 r. - Ogłoszenie
zdobywców tytułów: Eko-Szkoła 2021, Eko-Przedszkole 2021, Promotor Ekologii
2021;
· 23 – 25 czerwca 2021 r. - Podsumowanie
projektu; Przesyłanie dyplomów do szkół (drogą mailową);
Serdecznie zapraszam do udziału w II
edycji ogólnopolskiego projektu „Eko-Szkoła 2021”
Joanna Gadomska
autorka projektu
Jeżeli szukacie sprawdzonej firmy zajmującej się uzyskiwanie pozwoleń oraz decyzji administracyjnych w ochronie środowiska to polecam Wam sprawdzić - https://www.eko-projekt.com/aktualnosci-prawne/147-magazynowanie-odpadow-nowe-zasady . Jest to firma, z którą współpracowałem wielokrotnie, ponieważ cenię sobie jakość w rozsądnej cenie.
OdpowiedzUsuń